Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rodzina, dziecko, szkoła- wspólne zależności i możliwości wychowawcze

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1908 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
     Rodzina to mała grupa społeczna, składająca się z rodziców ich dzieci i krewnych.
     To pierwotna grupa społeczna, w której występują specyficzne formy więzi społeczne i specyficzne role społeczne, a nad to grupa ta uczestniczy w kulturze poprzez jej przekazywanie jak i tworzenie. Stwarza własne środowisko kulturalne w ramach owej kultury ogólnej. Poprzez to środowisko kształtuje osobowość swoich członków, a szczególnie dzieci.
Rodzina spełnia pewne funkcje. Do głównych zaliczyć możemy:

  1. Funkcje prokreacyjne,
  2. Przygotowanie dzieci do wejścia w życie społeczne, ich pielęgnowanie i wychowanie oraz zapewnienie im odpowiedniego startu życiowego,
  3. Prowadzenie gospodarstwa domowego, zaspokajającego potrzeby członków rodziny,
  4. Sprawowanie pieczy nad życiem członków rodziny, ich zachowaniem, kulturą, zdrowiem, trudnościami życiowymi.
     Rodzina pełni również funkcję wychowawczą- jest ona związana z procesem socjalizacji nowych członków rodziny.
Dzięki tej funkcji przekazywane jest dziedzictwo kulturowe.
     W ramach współczesnej rodziny zostaje zaspokojona potrzeba samorealizacji jej członków, ich rozwój psychiczny i społeczny a związki między rodzicami a dziećmi nabrały bezpośredniego, osobistego, opartego na zaufaniu, a także zmniejszył się dystans między członkami rodziny, co wyraża się n.p. bardzo bezpośrednim zwracaniem się dzieci do rodziców.
     Rodzina przekazuje normy, wzory i wartości społeczne, odgrywające znaczną rolę w życiu członków zbiorowości.
     Dziecko poznaje określone, specyficzne formy życia społecznego, przyjęte w społeczności tradycje, obyczaje i wartości. Dziecko poznaje takie sposoby zachowań, które pozwalają mu na prawidłowe współżycie z innymi członkami społeczności i porozumiewanie się z nimi.
To rodzina determinuje, modyfikuje i stymuluje rozwój dziecka.
     W rodzinie kształtują się podstawowe umiejętności i nawyki zachowań w sposób zgodny z oczekiwaniami społecznymi środowiska. Rodzina nie tylko rozwija u dziecka pierwsze wyobrażenia o własnym miejscu w życiu społecznym i uczy pełnienia ról społecznych, ale w niej też kształtują się podstawowe cechy charakteru, jak: uczynność, obowiązkowość, krytycyzm i samokrytycyzm, potrzeba odczuwania własnej wartości i użyteczności społecznej, takt, delikatność, poczucie godności osobistej, bądź przy niewłaściwym klimacie wychowawczym- egoizm, pasożytnictwo, wygodnictwo, lekceważenie praw innych ludzi oraz powszechnie obowiązujących zasad postępowania i współżycia. Oddziaływanie rodziny jest zróżnicowane między innymi ze względu na charakter więzi międzyrodzinnej., określonej przez strukturę rodzinną.
     Od struktury rodziny zależy w dużym stopniu jej funkcjonowanie wychowawcze, organizacja życia, atmosfera i interakcje między członkami.
     Każda rodzina, czy ta normalna, czy rodzina rozbita wskutek nieobecności jednego z rodziców, rodzina zdemoralizowana oddziałuje na dziecko pod względem wychowawczym, inne mu stwarza warunki i możliwości rozwoju. Wpływa to również na poziom i zakres wnoszonych przez dziecko do szkoły wiadomości i nabytych umiejętności z chwilą rozpoczęcia nauki szkolnej.
     Wraz z przyjściem dziecka do szkoły rodzice zaczynają pełnić w szkole pewne role. Rodzice w szkole pełnią z jednej strony role wynikające z faktu bycia rodzicami, a z drugiej strony są to role, które zostają przyjęte w trakcie współpracy z nauczycielami.
     Do naturalnych ról pełnionych przez rodziców należą.
  • Rola opiekuna- rodzice dbają o odpowiedni strój, w którym dziecko przychodzi do szkoły, dbają o estetykę zeszytów, przygotowują posiłek W sytuacji, gdy rola opiekuna nie jest realizowana, konieczne jest porozmawianie z rodzicami i przypomnienie im o ich podstawowych obowiązkach. Wychowawca nie może udawać, że nie zauważa brudnego, skąpo ubranego, głodnego ucznia.
  • Rola mecenasa dziecka- rodzice dbają o prawidłowy rozwój psychiczny, fizyczny i emocjonalno- społeczny swojego dziecka. Mają prawo znać wymagania nauczycieli, domagać się przestrzegania zaleceń lekarza lub psychologa i mają prawo do uczestniczenia w lekcjach. W związku z taka rolą rodziców nauczyciel powinien słuchać informacji jakie mu rodzice podają o dziecku i respektować zalecenia specjalistów.
  • Rola towarzysza rozwoju- wychowanie polega na towarzyszeniu dziecku w jego rozwoju i mądrym ukierunkowaniu rozwoju wszystkich sfer osobowości i psychiki. Ponieważ nie wszyscy rodzice orientują się w programie nauczania nauczyciel powinien umożliwić im stały kontakt ze sobą, aby mogli skorzystać z konsultacji i pomóc swojemu dziecku w sprawnym nabywaniu wiedzy i umiejętności. Rola rodziców polega na współpracy z nauczycielem, aby dziecko zdobywało coraz więcej wiadomości przydatnych mu w życiu, by rozwijało się na miarę swoich możliwości.
  • Rola "kozła ofiarnego"- jest to rola, którą odgrywają rodzice nie radzący sobie z własnymi dziećmi, często z rodzin dysfunkcyjnych lub patologicznych. Niechętnie przyjmują rady wychowawcy, nie realizują propozycji i uwag nauczycieli, gdyż uważają, że dziecko ich nie posłucha. Czują się zdominowane przez własne dziecko lub uważają, że nauczyciele uwzięli się na rodzinę i nie chcą im, rodzicom, pomóc. Czują się nieszczęśliwi, gdy maja przyjść do szkoły i porozmawiać z wychowawcą lub nauczycielem przedmiotu. Wiele pracy muszą włożyć wychowawcy w nawiązanie porozumienia i skłonienia do współpracy takich rodziców.
  • Rola negocjatora- rodzice, którzy chcą korzystać z pomocy szkoły w procesie dydaktyczno- wychowawczym często kontaktują się z nauczycielami, chętnie pomagają wychowawcy w różnych zadaniach i współuczestniczą w pełni w tym, co dzieje się na terenie szkoły. W sytuacjach spornych lub konfliktowych nie wybielają swojego dziecka ani nie oskarżają nauczyciela lecz dążą do konfrontacji, wysłuchania wszystkich stron i starają się znaleźć rozwiązanie, zadawalające wszystkich uczestników konfliktu. Gdy trzeba bronią uczniów, lecz gdy widzą ich winę, staja po stronie nauczyciela.
Pośród przyjmowanych ról przez rodziców możemy też wyróżnić role:
  • Rola wroga szkoły, reformy, innych uczniów- tę rolę spełniają rodzice, którzy nie czują zadowolenia z kształcenia i wychowania swojego dziecka przez szkołę. Maja własne nie spełnione ambicje i jeśli dziecko nie podąża za tymi ambicjami, to rodzice przerzucają swoje niezadowolenie na sytuację w szkole. Oskarżają nauczycieli, system oświaty, inne dzieci za to, że ich syn lub córka nie osiągają takich wyników w nauce, jaki oni by sowie życzyli. Często wroga postawa rodziców wobec szkoły jest przyczyną niepowodzeń ucznia w nauce lub złego zachowania się na lekcjach.
  • Rola wszystkowiedzącego- najczęściej w tej grupie społecznej znajdują się rodzice mający małe poczucie wartości lub rodzice o wysokim mniemaniu o swoim dziecku i rodzinie. Chcą kierować nauczycielem, wykazują jego błędy, uczą dziecko w domu po swojemu lub nakazują dziecku uczyć się kilka lekcji w przód, aby kontrolować nauczyciela. Bardzo trudno nawiązać szczery kontakt z takimi rodzicami. Tylko cierpliwość i spokój nauczyciela oraz rozpoznanie i zaspokajanie potrzeb tych rodziców może skłonić ich do zmiany roli na terenie szkoły.
  • Rola zmęczonego i przepracowanego- występuje u rodziców, którzy nie chcą poświęcić w ogóle czasu dla szkoły. Nie interesuje ich, co nauczyciel proponuje uczniom, czy należy w czymś pomóc. Niechętnie przychodzą na zebrania, wymawiają się brakiem czasu. Często są to rodzice, którzy nie wyrobili w sobie umiejętności współdziałania i dostrzegania potrzeb innych ludzi. Najlepszą metodą na ożywienie współpracy z rodzicami pełniącymi takie role jest zainteresowanie ich dzieci jakimiś pracami na rzecz klasy lub szkoły, wciągnięcie uczniów w działalność społeczną, a dziecko automatycznie, nieświadomie zmusi niekiedy matkę lub ojca do pomocy w realizację zadania.
      Rozpatrując wszystkie wyżej wymienione role, które pełnią rodzice dzieci uczęszczających do szkoły, należy spojrzeć na jeszcze jeden aspekt tej sprawy. Mianowicie opieka bywa często utożsamiana przez rodziców z wychowaniem. Zapewniając dziecku warunki materialne, czują się zwolnieni z obowiązku poświęcania czasu i zaspokajania potrzeby niezmiernie istotnej- bezpośredniego kontaktu, miłości wyrażanej przez gesty, przytulanie, bliskość fizyczna.
     Dziecko 6-7 letnie tego typu zachowania odbiera jako akceptację, czuje się przynależne do rodziny. U większości rodziców brakuje miejsca na refleksję ogromnie istotną w diagnozowaniu potrzeb dzieci i w dalszej konsekwencji kompensowaniu braków należytej opieki.
     I właśnie dlatego ogromnie ważna i istotna rola przypada nauczycielowi- wychowawcy- mądremu, posiadającemu zdolność empatii, który w sposób taktowny pomoże dziecku i jego rodzinie wejść w nowy etap życia, jakim jest podjęcie obowiązku szkolnego lub będzie wspierał rodziców i dziecko w dalszej nauce.
     Ważnym elementem staje się więc współpraca wychowawcy z rodzicami dzieci uczęszczającymi do szkoły. Ta współpraca winna przebiegać na wielu płaszczyznach.
  • Wychowawcy i nauczyciele przedmiotów winni informować rodziców o postępach w nauce i zachowaniu ich dzieci na wywiadówkach, a także na życzenie rodziców w czasie wolnym od zajęć,
  • Na początku każdego roku szkolnego wychowawcy klas i nauczyciele winni zapoznać rodziców na zebraniach:
    • ze szkolnym programem wychowawczym
    • z planem pracy wychowawcy klasy (wcześniej przeanalizowanym z rodzicami)
    • z wewnątrzszkolnym systemem oceniania
    • przedmiotowymi systemami nauczania,
  • Wychowawcy klas winni przekazać rodzicom informację o instytucjach wspierających dziecko i rodzinę
  • Wychowawca winien badać opinię rodziców (w formie ankiet lub wyrażania opinii na zebraniach klasowych,
  • Rodzice w pracy opiekuńczej i wychowawczej winni uzyskać wsparcie poprzez:
    • Pedagogizację rodziców (krótkie prelekcje wychowawcy na zebraniach z rodzicami, dotyczące problemów rozwoju dzieci oraz metod postępowania w różnych sytuacjach wychowawczych),
    • Udzielanie pomocy rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych lub rodzinnych, na życzenie rodziców,
    • Udzielenie pomocy rodzinom potrzebującym pomocy (patologicznym, ubogim)
  • Zapraszanie rodziców do wspólnych działań na rzecz uczniów i szkoły:
    • Udział w imprezach klasowych i szkolnych,
    • Współorganizowanie wycieczek,
    • Udział w drobnych remontach na rzecz klasy i szkoły,
    • Udział w realizowaniu programów wychowawczych,
     Szkoła jest zatem wspólnotą uczniów, ich rodziców i nauczycieli, miejscem spotkań ludzi, zatem winna ona stwarzać atmosferę odpowiednią do porozumienia celem tworzenia wspólnej wizji rozwoju społecznego uczniów, połączonego z umiejętnościami przekazu wiedzy.
     Wychowawca, który chce skutecznie realizować założenia reformy i efektywnie towarzyszyć uczniom w ich rozwoju, musi pozyskać sobie rodziców. Bez współpracy z rodzicami nie będzie miał wpływu na rozwój osobowości i psychiki ucznia. Jego rola będzie się sprowadzała do bycia nauczycielem- funkcjonariuszem: przekaże wiedzę programową, wyegzekwuje ją, najczęściej udowadniając, że uczeń nie umie i potwierdzi zdanie o sobie, że powinien zmienić zawód.
     Rodzice są koniecznym i nieodzownym filarem, od którego zależy sprawne funkcjonowanie szkoły. Pozyskanie sobie rodziców, nawet jeśli wymagałoby to długiego czasu i zabiegów, jest jedyną możliwością na skuteczne oddziaływania wychowawcze na terenie szkoły.

Literatura:
  1. W. Okoń, Słownik pedagogiczny, Warszawa 1992.
  2. E. Kosińska, Rodzina a szkoła, Kraków 1999.
  3. M. Galczak, E. Złowadzka, M. Bojarska, M. Paris, Jak konstruować program Wychowawczy, Kraków 2001.
Opracowała;
Maria Irena Bożyk
Nauczyciel SP Ostrożany

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie