Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jedz na zdrowie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1005 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Wstęp

Jedzenie jest jedną z największych przyjemności naszego życia. Jedzenie nie jest jednak wyłącznie przyjemnością. To także sztuka dostarczania organizmowi wszystkiego,czego potrzebuje. Aby uprawiać ją mądrze i z pożytkiem dla zdrowia,musimy zrozumieć,czym jest pożywienie,jakie są dobre i złe strony rozmaitych pokarmów oraz ile i czego powinien zjadać każdy z nas.
Warto zdać sobie sprawę,że to co zjadamy w wielkim stopniu wpływa na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Wielu niedowiarków przekonało się,że już niewielkie zmiany nawyków żywieniowych mogą spowodować poprawę zdrowia,a nawet odmienić życie człowieka. Nie ma przesady w starej,mądrej maksymie,która powiada: „ Jesteś tym,co jesz.”
Nie zapominajmy również,że jedzenie może być wspaniałą przygodą. Dzięki gotowaniu i próbowaniu nowych potraw,kulinarnym podróżom po świecie,życie staje się piękniejsze.
Pokarm dostarcza organizmowi składników niezbędnych do zachowania zdrowia. Zrozumienie zasad żywienia stanowi klucz do utrzymania siebie i całej rodziny w dobrej formie. Jedzenie jest czynnością,którą wykonujemy codziennie. Dlatego trzeba jak najwięcej uwagi poświęcić odpowiedniej diecie i nawykom żywieniowym. Doprowadzi to,że będziemy móc w pełni cieszyć się życiem.


Program ten jest realizowany w łączności z programem wychowawczym szkoły dla liceum,gdzie jednym z punktów jest: „ Promowanie zdrowgo stylu życia “


W prezentowanym programie przedstawiono ogólne i szczegółowe cele właściwego odżywiania,aby wyglądać i czuć się dobrze każdego dnia,osiądnięcia uczniów,treści nauczania,metody pracy i środki dydaktyczne.



Głównymi założeniami programu są:

- pogłębianie wiedzy na temat prawidłowego żywienia
- kształtowanie postawy odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych
- rozpoznawanie zagrożeń dla zdrowia człowieka i znajomość zasad działania na rzecz własnego zdrowia
- formułowanie i uzasadnianie opinii i trendów na podstawie posiadanych i podanych informacji.



Po realizacji programu uczeń powinień nabyć umiejętności poszukiwania,porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł na temat zdrowego stylu życia oraz rozwiązywać problemy w sposób twórczy.


Termin realizacji: II semestr roku szkolnego 2003/04 na godzinach wychowawczych.



Treści nauczania.


1. Zasady racjonalnego żywienia w różnych okresach życia. Żywieniowy „ dekalog” zdrowego człowieka. Żywienie a samopoczucie i zdolność do pracy oraz zapobieganie chorobom. Styl życia i jego związek ze zdrowiem i chorobą.
2. Diety i ich wymagania jakościowe i ilościowe. Cechy diety zrównoważonej i pełnej. Skutki niewłaściwego odchudzania się i stosowania diet eliminacyjnych. Anoreksja i bulimia.
3. Układanie jadłospisu dostosowanego dla siebie przy uwzględnieniu wieku i płci na podstawie tabel kaloryczności. Obliczanie własnego WMC. Analiza wyników. Podanie różnych ciekawych przepisów żywieniowych. Dbałość o utrzymanie odpowiedniej masy ciała,sylwetki,dobrej sprawności i wydolności fizycznej.
4. Aktywne spędzanie wolnego czasu. Akrywność ruchowa,zabawa i poczucie humoru a zdrowie. Propozycie uczniów aktywnego wypoczynku.
5. Uwarunkowania i skutki uzależnień. Szkodliwość używek oraz ukazanie zagrożeń,jakie niosą ze sobą uzależnienia. Sposoby profilaktyki i leczenia uzależnień. Alkoholizm i narkomania.
6. Korzystanie z pomocy medycznej,psychologicznej i innych form wsparcia. Znaczenie profilaktycznych badań medycznych.




Spodziewane efekty.


1. Wzrost wiedzy u uczniów na temat głównych czynników sprzyjających i zagrażających zdrowiu człowieka. Znajomość podstawowych zasad profilaktyki najczęstszych zaburzeń i chorób. Realizowanie wartości związanych ze zdrowiem.
2. Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach zetknięcia się z uzaleznieniami,z presją środowiska.
3. Uczniowie nauczą się pozytywnych zachowań. Będą umieli dokonywać wartościowych i sensownych wyborów. Właściwego organizowania sobie i innym wolnego czasu.
4. Umiejętność korzystania z pomocy medycznej,psychologicznej i innych osób w trudnych sytuacjach.
5. Świadome dążenie do ochrony,utrzymania i poprawy zdrowia własnego i osób wśród których żyjemy.


CEL GŁÓWNY PROGRAMU


Prawidłowe żywienie podstawowym elementem zdrowego stylu życia.


Szczegółowe cele kształcenia i wychowania.


1. W zakresie wiadomości.

Uczeń:
- zna cele promocji zdrowia
- wymienia podstawowe zasady prawidłowego żywienia
- wymienia podstawowe błędy żywieniowe popełnione przez współczesnego człowieka
- wykazuje korzystny wpływ aktywności fizycznej i zabawy na zdrowie
- wymienia podstawowe błędy dietetyczne
- zna konsekwencje zdrowotne nieprawidłowej diety
- określa zapotrzebowanie odżywcze i kaloryczne dla młodzieży w swoim wieku
- oblicza WMC
- klasyfikuje środki psychoaktywne
- zna sposoby profilaktyki zapobiegania uzależnieniom
- wie,gdzie uzyskać pomoc w razie trudności lub problemów.


2. W zakresie umiejętności.

Uczeń:
- uzasadnia związek między ilością i jakością posiłków,a stanem zdrowia człowieka
- ocenia wartość odżywcza produktów spożywczych
- analizuje normy dziennego zapotrzebowania fizjologicznego na składniki odżywcze
- odczytuje z tabeli normy wskazań dla danej grupy osób
- przewiduje konsekwencje zdrowotne stosowania niskokalorycznych lub niepełnowartościowych diet
- potrafi uzasadnić konieczność zachowania higieny i estetyki przygotowania i spożywania posiłków
- ocenia znaczenie aktywności fizycznej w profilaktyce chorób,podniesieniu ogólnej sprawności i wydolności organizmu
- wyjaśnia mechanizm powstawania uzależnień
- analizuje przyczyny nałogów
- opisuje konsekwencje zdrowotne i społeczne uzależnień
- uzasadnia konieczność korzystania z placówek opieki medycznej.


3. W zakresie postaw i przekonań.

Uczeń:
- ma świadomość skutków nieprawidłowego odżywiania
- prezentuje postawę krytycyzmu wobec różnych diet
- ma świadomość wpływu ilości i jakości spożywanych posiłków na zdrowie
- dokonuje wyboru form aktywności fizycznej stosownie do własnych możliwości
- zdaje sobie sprawę z konsekwencji zdrowotnych i społecznych uzależnień
- potrafi odmówić skorzystania z używek
- ma świadomość wpływu własnego postępowania na stan swojego zdrowia
- jest przekonany,że w trudnej sytuacji dla siebie nie jest sam
- jest przekonany,że regularne badania profilaktyczne umożliwiają wczesną diagnozę chorób i ich skuteczne wyleczenie.

Metody pracy z uczniem.

- praca w grupach
- analiza tekstu i diagramów
- analiza fragmentów filmów
- pogadanka
- burza mózgów
- wykład
- odgrywanie scenek
- drzewo decyzyjne
- dyskusja śniegowej kuli
- dyskusja okrągłego stołu
- dyskusja dydaktyczna
- spotkanie z lekarzem, psychologiem, policjantem.

Ewaluacja

Po zakończeniu zajęć uczniowie wypełniają ankietę.
Podsumowanie ankiety i wyciągnięcie wniosków.

‘’ Zdrowie zależy od zachowań zdrowotnych człowieka i od tego,jak kieruje własnym życiem.”

Powyższy program został opracowany dla uczniów kl. II L.O.

mgr Danuta Majkowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie