Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jedz na zdrowie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1042 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Wstęp

Jedzenie jest jedną z największych przyjemności naszego życia. Jedzenie nie jest jednak wyłącznie przyjemnością. To także sztuka dostarczania organizmowi wszystkiego,czego potrzebuje. Aby uprawiać ją mądrze i z pożytkiem dla zdrowia,musimy zrozumieć,czym jest pożywienie,jakie są dobre i złe strony rozmaitych pokarmów oraz ile i czego powinien zjadać każdy z nas.
Warto zdać sobie sprawę,że to co zjadamy w wielkim stopniu wpływa na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Wielu niedowiarków przekonało się,że już niewielkie zmiany nawyków żywieniowych mogą spowodować poprawę zdrowia,a nawet odmienić życie człowieka. Nie ma przesady w starej,mądrej maksymie,która powiada: „ Jesteś tym,co jesz.”
Nie zapominajmy również,że jedzenie może być wspaniałą przygodą. Dzięki gotowaniu i próbowaniu nowych potraw,kulinarnym podróżom po świecie,życie staje się piękniejsze.
Pokarm dostarcza organizmowi składników niezbędnych do zachowania zdrowia. Zrozumienie zasad żywienia stanowi klucz do utrzymania siebie i całej rodziny w dobrej formie. Jedzenie jest czynnością,którą wykonujemy codziennie. Dlatego trzeba jak najwięcej uwagi poświęcić odpowiedniej diecie i nawykom żywieniowym. Doprowadzi to,że będziemy móc w pełni cieszyć się życiem.


Program ten jest realizowany w łączności z programem wychowawczym szkoły dla liceum,gdzie jednym z punktów jest: „ Promowanie zdrowgo stylu życia “


W prezentowanym programie przedstawiono ogólne i szczegółowe cele właściwego odżywiania,aby wyglądać i czuć się dobrze każdego dnia,osiądnięcia uczniów,treści nauczania,metody pracy i środki dydaktyczne.



Głównymi założeniami programu są:

- pogłębianie wiedzy na temat prawidłowego żywienia
- kształtowanie postawy odpowiedzialności za zdrowie swoje i innych
- rozpoznawanie zagrożeń dla zdrowia człowieka i znajomość zasad działania na rzecz własnego zdrowia
- formułowanie i uzasadnianie opinii i trendów na podstawie posiadanych i podanych informacji.



Po realizacji programu uczeń powinień nabyć umiejętności poszukiwania,porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł na temat zdrowego stylu życia oraz rozwiązywać problemy w sposób twórczy.


Termin realizacji: II semestr roku szkolnego 2003/04 na godzinach wychowawczych.



Treści nauczania.


1. Zasady racjonalnego żywienia w różnych okresach życia. Żywieniowy „ dekalog” zdrowego człowieka. Żywienie a samopoczucie i zdolność do pracy oraz zapobieganie chorobom. Styl życia i jego związek ze zdrowiem i chorobą.
2. Diety i ich wymagania jakościowe i ilościowe. Cechy diety zrównoważonej i pełnej. Skutki niewłaściwego odchudzania się i stosowania diet eliminacyjnych. Anoreksja i bulimia.
3. Układanie jadłospisu dostosowanego dla siebie przy uwzględnieniu wieku i płci na podstawie tabel kaloryczności. Obliczanie własnego WMC. Analiza wyników. Podanie różnych ciekawych przepisów żywieniowych. Dbałość o utrzymanie odpowiedniej masy ciała,sylwetki,dobrej sprawności i wydolności fizycznej.
4. Aktywne spędzanie wolnego czasu. Akrywność ruchowa,zabawa i poczucie humoru a zdrowie. Propozycie uczniów aktywnego wypoczynku.
5. Uwarunkowania i skutki uzależnień. Szkodliwość używek oraz ukazanie zagrożeń,jakie niosą ze sobą uzależnienia. Sposoby profilaktyki i leczenia uzależnień. Alkoholizm i narkomania.
6. Korzystanie z pomocy medycznej,psychologicznej i innych form wsparcia. Znaczenie profilaktycznych badań medycznych.




Spodziewane efekty.


1. Wzrost wiedzy u uczniów na temat głównych czynników sprzyjających i zagrażających zdrowiu człowieka. Znajomość podstawowych zasad profilaktyki najczęstszych zaburzeń i chorób. Realizowanie wartości związanych ze zdrowiem.
2. Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach zetknięcia się z uzaleznieniami,z presją środowiska.
3. Uczniowie nauczą się pozytywnych zachowań. Będą umieli dokonywać wartościowych i sensownych wyborów. Właściwego organizowania sobie i innym wolnego czasu.
4. Umiejętność korzystania z pomocy medycznej,psychologicznej i innych osób w trudnych sytuacjach.
5. Świadome dążenie do ochrony,utrzymania i poprawy zdrowia własnego i osób wśród których żyjemy.


CEL GŁÓWNY PROGRAMU


Prawidłowe żywienie podstawowym elementem zdrowego stylu życia.


Szczegółowe cele kształcenia i wychowania.


1. W zakresie wiadomości.

Uczeń:
- zna cele promocji zdrowia
- wymienia podstawowe zasady prawidłowego żywienia
- wymienia podstawowe błędy żywieniowe popełnione przez współczesnego człowieka
- wykazuje korzystny wpływ aktywności fizycznej i zabawy na zdrowie
- wymienia podstawowe błędy dietetyczne
- zna konsekwencje zdrowotne nieprawidłowej diety
- określa zapotrzebowanie odżywcze i kaloryczne dla młodzieży w swoim wieku
- oblicza WMC
- klasyfikuje środki psychoaktywne
- zna sposoby profilaktyki zapobiegania uzależnieniom
- wie,gdzie uzyskać pomoc w razie trudności lub problemów.


2. W zakresie umiejętności.

Uczeń:
- uzasadnia związek między ilością i jakością posiłków,a stanem zdrowia człowieka
- ocenia wartość odżywcza produktów spożywczych
- analizuje normy dziennego zapotrzebowania fizjologicznego na składniki odżywcze
- odczytuje z tabeli normy wskazań dla danej grupy osób
- przewiduje konsekwencje zdrowotne stosowania niskokalorycznych lub niepełnowartościowych diet
- potrafi uzasadnić konieczność zachowania higieny i estetyki przygotowania i spożywania posiłków
- ocenia znaczenie aktywności fizycznej w profilaktyce chorób,podniesieniu ogólnej sprawności i wydolności organizmu
- wyjaśnia mechanizm powstawania uzależnień
- analizuje przyczyny nałogów
- opisuje konsekwencje zdrowotne i społeczne uzależnień
- uzasadnia konieczność korzystania z placówek opieki medycznej.


3. W zakresie postaw i przekonań.

Uczeń:
- ma świadomość skutków nieprawidłowego odżywiania
- prezentuje postawę krytycyzmu wobec różnych diet
- ma świadomość wpływu ilości i jakości spożywanych posiłków na zdrowie
- dokonuje wyboru form aktywności fizycznej stosownie do własnych możliwości
- zdaje sobie sprawę z konsekwencji zdrowotnych i społecznych uzależnień
- potrafi odmówić skorzystania z używek
- ma świadomość wpływu własnego postępowania na stan swojego zdrowia
- jest przekonany,że w trudnej sytuacji dla siebie nie jest sam
- jest przekonany,że regularne badania profilaktyczne umożliwiają wczesną diagnozę chorób i ich skuteczne wyleczenie.

Metody pracy z uczniem.

- praca w grupach
- analiza tekstu i diagramów
- analiza fragmentów filmów
- pogadanka
- burza mózgów
- wykład
- odgrywanie scenek
- drzewo decyzyjne
- dyskusja śniegowej kuli
- dyskusja okrągłego stołu
- dyskusja dydaktyczna
- spotkanie z lekarzem, psychologiem, policjantem.

Ewaluacja

Po zakończeniu zajęć uczniowie wypełniają ankietę.
Podsumowanie ankiety i wyciągnięcie wniosków.

‘’ Zdrowie zależy od zachowań zdrowotnych człowieka i od tego,jak kieruje własnym życiem.”

Powyższy program został opracowany dla uczniów kl. II L.O.

mgr Danuta Majkowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie