Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Siła tarcia i jej znaczenie w przyrodzie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5291 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

  1. Wstęp
    1. główne założenie projektu .
    2. tematyka projektów uczniowskich.
  2. Cele projektu
    1. edukacyjne
    2. operacyjne
  3. Forma pracy.
  4. Środki dydaktyczne.
  5. Etapy realizacji i ocena pracy uczniów.
  6. Ewaluacja.
  7. Podsumowanie projektu

  1. Wstęp
    1. Główne założenie projektu:
           Lekcję taką, można realizować po zapoznaniu uczniów szkoły średniej z wiadomościami z zakresu kinematyki, dynamiki oraz podstaw informatyki. Głównym założeniem projektu jest to, aby uczniowie samodzielnie dotarli do zagadnień i potrafili je w sposób niekonwencjonalny przedstawić na lekcji. Zagadnienia te zostały przydzielone uczniom do realizacji w postaci modułów lekcyjnych .Na lekcjach informatyki uczniowie wykorzystują Internet w celu wyszukiwania potrzebnych wiadomości, a także w celu wykorzystania ich np. w postaci prezentacji multimedialnej.
    2. Zagadnienia fizyczne(tematy projektów uczniowskich)
      • Wyjaśnienie działania sił tarcia w różnych ruchach.
      • Interpretacja sił tarcia.
      • Analiza tarcia na podstawie danego rodzaju ruchu.
      • Wyznaczanie współczynnika tarcia statycznego i dynamicznego.
      • Sposoby zwiększania i zmniejszania siły tarcia.
      • Zastosowania techniczne zjawiska tarcia.
  2. Cele projektu.
    • Edukacyjne:
      1. Poznanie istoty i charakteru sił tarcia.
      2. Sprawdzenie od jakich czynników zależy tarcie.
      3. Analiza ruchu ciał uwzględniająca siłę tarcia.
      4. Wykazanie pozytywnych i negatywnych skutku działania siły tarcia oraz sposobów jakimi możemy zmniejszać siłę tarcia i inne siły powodujące opór ruchu.
      5. Przygotowanie do rozumnego poszukiwania i oceny informacji.
      6. Zainteresowanie najnowszymi osiągnięciami nauki i techniki.
      7. Zapoznanie z multimedialnymi źródłami informacji.
    • Operacyjne:
      1. Wykazanie praktycznego znaczenia występowania zjawiska tarcia w przyrodzie. operacyjne
      2. Umiejętność analizowania sytuacji fizycznej.
      3. Umiejętność łączenia zdobytej wiedzy w logiczną całość.
      4. Doskonalenie umiejętności pracy zespołowej.
      5. Wyrabianie właściwej postawy wobec kolegów przy pracy zespołowej.
      6. Wyrabianie u uczniów nawyku samodzielności, dokładności i odpowiedzialności.
      7. Rozwijanie u uczniów umiejętności wyciągania i formułowania wniosków.
      8. Zaktywizowanie uczniów na lekcjach fizyki.
      9. Wykorzystanie wiedzy o tarciu w życiu codziennym, nauce i technice.
      10. Wykorzystywanie narzędzia jakim jest komputer do nauki, zdobywania niezbędnej informacji, przetwarzania danych i wykonywania złożonych obliczeń.
      11. Umiejętność nawiązywania ciekawych kontaktów w celu pozyskania wiedzy i niezbędnej informacji.
  3. Forma pracy.
    • praca w grupach 4-5osobowych w ramach ustalonych zadań.
    • zbieranie informacji i ich opracowanie.
    • techniczne przygotowanie lub wykonanie projektu.
    • prezentacja projektów i ich ocena.
  4. Środki dydaktyczne:
    • komputer z oprogramowaniem umożliwiający łączenie się z Internetem oraz umożliwiający analizę otrzymanych wyników pomiarowych;
    • proste przyrządy takie jak: dynamometr, klocki, deska na której budujemy równię pochyłą, linijka;
    • rzutnik do slajdów, ekran do rzutnika, telewizor z odtwarzaczem kaset VHS lub płyt DVD, foliogramy;
    • komputerowe programy edukacyjne z symulacjami zjawiska tarcia, kamera VHS, płyty CD, dyskietki, kasety VHS.
  5. Etapy realizacji :
    1. Przygotowanie metody:
      Zadania dla nauczyciela:
      • określenie możliwości uczniów,
      • ocena zasobów szkoły i środowiska,
      • określenie celów kształcenia,
      • zaplanowanie własnych działań w trakcie przygotowania i realizacji projektu,
      • przygotowanie kryteriów oceny.
    2. Wybór tematu i określenie celów projektu:
      Zadania dla nauczyciela
      • przedstawienie rodzaju lub zakresu tematycznego projektu,
      • dokonanie lub zaakceptowanie podziału na grupy, wybór lidera grupy,
      • zawieranie kontraktów na realizację zadań z poszczególnymi grupami,
      • ocena dotychczasowych rezultatów pracy uczniów(oryginalność pomysłu doświadczenia, ciekawy wybór metody prezentacji, celowość projektu, umiejętność prezentacji pomysłu), Zadanie dla ucznia (pierwsza lekcja)
      • poszukiwanie pomysłów przez wszystkich uczniów(burza mózgów),
      • selekcja pomysłów,
      • wybór metody projektu,
      • krótka prezentacja głównych założeń projektu i uzasadnienie wyboru tematu przez liderów grup
    3. Przygotowanie programu projektu:
      Zadanie dla nauczyciela
      • udzielanie konsultacji,
      • ocena efektów pracy na tym etapie,
      Zadanie dla ucznia (praca domowa)
      • przygotowanie harmonogramu działań,
      • ustalenie zadań dla poszczególnych członków grupy,
      • sporządzenie kosztów własnych
    4. Realizacja projektu
      Zadanie dla nauczyciela
      • udzielanie konsultacji,
      • ocena efektów pracy na tym etapie.
      Zadanie dla ucznia (praca domowa)
      • zbieranie informacji i ich opracowanie
      • poszukiwanie sojuszników ( rodzice, nauczyciele, pracownicy naukowi ,Internet ,itp.)
      • techniczne przygotowanie lub wykonanie projektu badawczego (przygotowanie doświadczenia, prezentacja komputerowa analizy danych doświadczalnego wyznaczania współczynnika tarcia , pokaz filmów VHS, projekcja slajdów wykazujących skutki tarcia np. zdarte opony, koleiny na drogach, itp., pokaz symulacji komputerowych z zastosowaniem siły tarcia, analiza zadań z zastosowaniem wzoru II zasady dynamiki uwzględniającego siłę tarcia (ma = F – T) .
    5. Prezentacja projektu
      Zadanie dla nauczyciela
      • ocena prezentacji na każdym etapie,
      • ocena udziału w pracach poszczególnych uczniów,
      • ocena całości projektu
      Zadanie dla ucznia ( 2 lub 3 x po 45 min w zależności od liczebności klasy)
      • członkowie grup prezentują swoje projekty i współuczestniczą w ich ocenie,
      • wykonują doświadczenie, dokonują pomiarów i analizę statystyczną błędów pomiarowych,
      • przedstawiają zdjęcia, slajdy, programy komputerowe,
      • analizują zadania, omawiają zrealizowany przez siebie film na kasecie VHS wykazujący istnienie sił tarcia w przyrodzie ich skutkach pozytywnych i negatywnych.
  6. Ewaluacja
    Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów, zawierająca uwagi na temat przedstawionego projektu.
  7. Dyskusja, podsumowanie, rozwiązanie kontraktów.
Autor : Krzysztof Koziołek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie