Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pan Tadeusz - A. Mickiewicza jako epopeja narodowa

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2839 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
CELE:
Uczeń:
- pracując z programem komputerowym poznaje cechy epopei narodowej,
- ogląda ilustracje wykonane przez M.E. Andriollego do epopei „ Pan Tadeusz”,
- wysłuchuje fragmentu poloneza „ Pożegnanie ojczyzny” Kleofasa Ogińskiego,
- pracuje z tekstem literackim i odpowiada na pytania (zadania zamknięte) dotyczące czytanych ( lub wysłuchanych) fragmentów epopei

METODY: praca z multimedialnym programem do nauki j. polskiego w klasie trzeciej gimnazjum (eduROM Język polski strefa G3 dysk 2)

FORMY PRACY: indywidualna przy komputerze, zbiorowa

MATRIAŁ LITERACKI: fragmenty „Pana Tadeusza” A. Mickiewicza

Przebieg lekcji:

I Faza wstępna
1. Czynności organizacyjne.
2. Zapoznanie uczniów z tematem i celami lekcji.
3. Zapisanie tematu lekcji.
4. Odszukanie w programie potrzebnego materiału (eduROM Język polski strefa G3 dysk 2 F. 23)

II Faza właściwa
1. Zapoznanie się z genezą epopei „ Pan Tadeusz” (wysłuchanie nagranej w programie informacji)
2. Poznanie literackich inspiracji, które bezpośrednio wpłynęły na powstanie dzieła
A. Mickiewicza (teksty Homera, W. Scotta, I. Krasickiego i J.U. Niemcewicza).
3. Obejrzenie reprodukcji obrazów J. Jacotteta, P. Benoista, A. Guerarda przedstawiające sceny z codziennego życia Paryżan, budowle, ulice. Krótkie wypowiedzi na ich temat.
4. Wysłuchanie fragmentu epilogu ( na temat przyczyny emigracji poety i jego pobytu w Paryżu) – wskazanie kontekstu biograficznego.
5. Indywidualna praca z zadaniami. Uczniowie czytają (bądź słuchają) fr. epopei i odpowiadają na pytania dotyczące ich treści.
6. Wspólne omówienie i sprawdzenie poprawności wykonanych zadań.
7. Obejrzenie wybranych ilustracji M.E.Andiollego powstałych do epopei Adama Mickiewicza i omówienie ich treści.
8. Wysłuchanie fr. poloneza „ Pożegnanie ojczyzny” Kleofasa Ogińskiego i luźne wypowiedzi na temat uczuć jakie budzi w słuchaczach ten utwór.

III Faza końcowa
1. Wykonanie ćw.16 z części F 24 ( Sprawdziany) – wskazanie cech typowych dla epopei występujących w „Panu Tadeuszu” , samodzielne sprawdzenie poprawności wykonanego ćwiczenia i przepisanie właściwej odpowiedzi do zeszytu przedmiotowego.
2. Ocena pracy uczniów –plusy za aktywny udział w lekcji.
3. Zadanie pracy domowej: Oceń artystyczną wartość znajdujących się w epopei opisów przyrody a następnie odpowiedz na pytanie: Jaką wizję pejzażu uznanego za typowo polski narzucił czytelnikom A. Mickiewicz?

Opracowała Małgorzata Maksim

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie