Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Problem dojrzałości szkolnej i równego startu szkolnego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1440 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


W wielu krajach prowadzone są dyskusje i badania naukowe nad ustaleniem optymalnego wieku dla rozpoczęcia nauki szkolnej. Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie : w jakim wieku dziecko powinno rozpoczynać szkołę; ponieważ organizacja szkoły i jej wymagania programowe są w różnych krajach bardzo zróżnicowane.

Stefan Szuman uważa za dojrzałe do podjęcia nauki szkolnej dziecko, które osiągnęło taki stopień rozwoju umysłowego, społeczno-moralnego oraz fizycznego, jaki umożliwi mu przystosowanie do wymagań szkoły i kontynuowanie z powodzeniem nauki w klasie I. Dziecko, które osiąga powodzenie w nauce jest wrażliwe i podatne na naukę szkolną.

W początkowym okresie badań nad dojrzałością szkolną za najważniejsze jej kryterium uznawano kryterium intelektualne. Jednakże okazało się , że nawet wysokie wyniki w testach inteligencji nie gwarantują powodzenia w nauce. Powodzenie w szkole zależy także od innych czynników, takich jak zdolność do koncentracji, pamięć, spostrzegawczość, trwałość skupienia uwagi.

Dziecko wstępujące do szkoły powinno umieć podporządkować się dyscyplinie szkolnej i być na tyle samodzielne, aby radzić sobie w szkole. A więc powinno trafić do klasy, ubrać się i rozebrać, nie gubić przyborów szkolnych. Nie jest dojrzałe do szkoły dziecko, które nie potrafi nawiązywać kontaktów z rówieśnikami, płacze przy każdym rozstaniu z matką i codziennie odmawia pójścia do szkoły. Brakiem dojrzałości społecznej i emocjonalnej cechują się najczęściej dzieci rozpieszczone, które nie uczęszczały do przedszkola lub wychowywane były z dala od rówieśników.
Dzieci niedojrzałe emocjonalnie i społecznie nie potrafią często, mimo prawidłowego rozwoju umysłowego, przystosować się do wymagań szkoły. Od pierwszych chwil pobytu w niej doznają różnego rodzaju porażek i niepowodzeń, zniechęcają się do nauki, a ich stosunek do szkoły staje się negatywny.

Dojrzałość fizyczna polega na osiągnięciu przez dziecko prawidłowego, w stosunku do wieku metrykalnego, rozwoju organizmu.
Brak dojrzałości fizycznej wypływa z przebytych chorób, wrodzonych wad, czy też złych warunków środowiskowych. Dzieci wątłe, chorowite oraz te, które gorzej widzą czy słyszą, mogą mieć pewne trudności w przystosowaniu się do warunków szkoły.

Sylwetkę dziecka 7–letniego dojrzałego do podjęcia nauki szkolnej można scharakteryzować w następujący sposób:

- jest wystarczająco na swój wiek rozwinięte fizycznie i ruchowo, przy czym opanowało już w pewnej mierze precyzyjne ruchy rąk i palców, niezbędne przy pisaniu;
- posiada dość duży zasób wiedzy o świecie i orientację w bliższym otoczeniu;
- potrafi porozumiewać się z dorosłymi i rówieśnikami za pomocą mowy potocznej zrozumiałej dla jego słuchaczy;
- jest zdolne do działania intencjonalnego, tj. podejmuje czynności zmierzające do określonego celu i wykonuje je do końca;
- przejawia w swym zachowaniu pewien stopień uspołecznienia, tj. liczy się nie tylko z własnymi chęciami i życzeniami, lecz także uwzględnia życzenia rówieśników, potrafi z kolegami zgodnie współpracować i podtrzymywać z nimi przyjazne kontakty, jak również wykonuje polecenia dorosłych, skierowane do całej grupy dzieci;
- jest zdolne opanować swoje emocje, a więc powściągać gniew, złość, lęk i obawę, a w każdym razie nie uzewnętrznia gwałtownie i niepohamowanie swych stanów uczuciowych.



Stosując różne metody badania dojrzałości szkolnej, a także przeprowadzając badania lekarskie można ustalić, czy dziecko podoła wymaganiom szkoły. Jeśli uzna się, że tak nie jest, można je odroczyć od obowiązku szkolnego za zgodą rodziców i poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Nie każde dziecko więc, które skończy siedem lat, kwalifikuje się do rozpoczęcia nauki w szkole. Bywa tak, że dziecko sześcioletnie jest w pełni dojrzałe do pójścia do szkoły. Posiada naturalny pęd do wiedzy, poznawania świata, do uczenia się.

Dlatego też niezmiernie ważna jest obserwacja dziecka przez rodziców i nauczycieli, którzy współpracują razem dla dobra dziecka. To głównie od nich zależy bowiem dobro dziecka, a także przyszłe losy jego kariery szkolnej.
O tym czy dziecko pójdzie do szkoły mimo braku dojrzałości szkolnej, czy zostanie odroczone, zawsze decydują rodzice, po zasięgnięciu opinii pedagoga oraz psychologa. Ą to trudne decyzje, które muszą być poprzedzone rzetelną diagnozą dziecka, pozwalającą określić jego dojrzałość umysłową, fizyczną, społeczną i emocjonalną.

Pójście dziecka do szkoły jest ważnym wydarzeniem nie tylko dla dziecka, ale również dla jego rodziców, którzy z niepokojem myślą o najbliższej nauce swojego dziecka. Swoje dziecko widzą jako dobrego ucznia, który osiąga sukcesy w szkole, jest chwalone, wyróżniane i nagradzane. Rodzice dzieci, które niebawem rozpoczną naukę szkolną, powinni pamiętać, że o tym, jak dziecko będzie sobie radziło w szkole, decyduje już siedem pierwszych lat jego życia.

Autor : mgr Anna Wyrodek
Szkoła Podstawowa nr 1 w Pilicy

Bibliografia
- Maria Przetacznik-Gierowska, Grażyna Makiełło-Jarża: Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego.
- Szuman S.: O dojrzałości szkolnej dzieci siedmioletnich ,,Nowa Szkoła”
- Tyszkowa M.: Czynniki determinujące pracę szkolną dziecka.
- Wilgocka-Okoń B.: O badaniu dojrzałości szkolnej.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie