Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystanie origami do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1472 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Origami to sztuka składania papieru znana od najdawniejszych czasów. Jest to bardzo ważny element obyczajów i kultury ludów Dalekiego Wschodu.
W starożytnych Chinach- kolebce origami – papierowe formy zwierząt , roślin i przedmiotów wkładane były do grobowców lub palone na stosach pogrzebowych .
Origami ma bardzo bogatą i piękną historię , która łączy w sobie wiele mitów, legend, obrzędów, zwyczajów bardzo odległych od siebie regionów Dalekiego Wschodu. Nie jest prawdą , iż papier składano wyłącznie w Japonii. Już w VIII wieku chiński poeta Tu Fu w swym poemacie o obyczajach i życiu wsi zawarł krótką notatkę o składaniu papieru.
W poemacie poety żona czekająca na powrót męża rolnika za pomocą składanej kartki papieru przygotowuje planszę do gry w chińskie szachy. Choć w tekście nie ma słowa origami, sens kilku wersów jest bardzo czytelny.
Samo słowo origami powstało później i pochodzi z Japonii.
ORI - znaczy zaginać, KAMI- bóg, papier.
Sztuka origami jest najbardziej charakterystyczna właśnie dla kultury Japonii. W tym kraju dzieci składają tradycyjne formy papierowe , czyli origami przestrzenne z kwadratu.
Figurki z origami oznaczały różne symbole. Podczas święta chłopca japońskie dzieci składają karpia. Aby pogratulować sukcesu Japończycy składają gratulującego żurawia o nazwie kotobukizuru. Lecący żuraw jest symbolem organizacji zrzeszającej miłośników składania papieru w Japonii .
Papier do składania pojawił się ok. XVII-XVIIIw. Był wzorzysty i niełamliwy Produkowano go według specjalnie opracowanych technik Japończyków.
Origami to świat czarów i głębokiej mądrości filozoficznej.
Obecnie składanie papieru jako zabawa, czy forma wspierania kształcenia jest znane i lubiane w prawie wszystkich krajach świata. Na całym świecie powstają stowarzyszenia miłośników origami, które organizują wystawy, kongresy, warsztaty dla dorosłych i dzieci.

Origami dzielimy na : płaskie , ( początki w Japonii ok. 538r. . były to ornamenty płaskie związane z ceremoniami religijnymi),
przestrzenne- (początki Japonia w okresie Muromahi).
Origami składamy z :
- kwadratów (ok. 90 % składanek)
- kół,
- trójkątów równobocznych,
- pięciokątów,
- ośmiokątów.

W sztuce tej składamy, zaginamy, zakładamy, chowamy, wyjmujemy fragmenty papieru. Otrzymujemy postaci ludzi, zwierząt, rośliny, rzeczy.

W sztuce tej nie siła nacisku dłoni na papier decyduje o doskonałości i stałości zagięcia, a delikatne i wielokrotne posuwy zagiętej kartce.

Obecnie origami wykorzystywane jest przez:
- ludzi oświaty- psychologów,
- ludzi medycyny – rehabilitanci , psychiatrzy,
- pedagogów,
- ludzi świata sztuki- architekci, projektanci.
W szkolnictwie origami można wykorzystać na zajęciach języka polskiego ( poznanie liter), matematyki ( figury geometryczne), środowisko ( rośliny , zwierzęta).

Zdolności manualne dziecka, jego wrażliwość na otaczający świat, naturalną chęć przygody i poznania, wszystko to wykorzystać można w pracy ze składaniem papieru. Origami, jeśli tylko zechcemy może stać się jednym z elementów wychowania i nauczania dzieci, w szczególności tych o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Sztuka ta może rozwijać ich fantazję, pokazywać im świat poprzez umożliwienie samodzielnego tworzenia, może obok zabawy, działać na kształtowanie dziecka osobowości, zmierzające do poznania własnej wartości. Origami wymaga od dziecka wielkiej precyzji, koncentracji- poszczególne czynności muszą być wykonywane w odpowiedniej kolejności. Jest tu więc miejsce na naukę logicznego myślenia.
Origami coraz częściej proponuje się , jako metodę wspierania rozwoju, jako formę terapii w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Określa się również origami jako metodę na sukces ucznia i nauczyciela, ponieważ etapowość w składaniu papieru, sama w sobie stwarza wiele progów do osiągnięcia celu.
Stosując origami w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych możemy rozwijać całą sferę sprawności manualnej. Możemy mieć wielki wpływ na rozwój i doskonalenie sprawności językowej , czynności słuchania, czytania, pisania . Znacząco możemy wpływać na pamięć, koncentrację wzrokowo- ruchową, stymulować rozwój wyobraźni. Origami trzeba potraktować jako proces zbierania małych, etapowych sukcesów, które systematycznie motywują ucznia i nauczyciela.
Nauczanie sztuki origami zaczynamy zawsze od form najprostszych.
Początkiem pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach może być zapoznanie z płaszczyznami płaskimi oraz próba wykonania dowolnego zgięcia, tak aby zgięta forma mogła być wykorzystana do ciekawego obrazka. Jest to bardzo ważny moment, gdyż przygotowuje ręce do pracy z papierem.
Praca z wykorzystaniem origami przebiega według wcześniej ustalonego planu.
Poprzez zastosowanie origami realizujemy wiele celów kształcenia.
- Kształcenie mowy biernej, słuchanie poleceń nauczyciela, oswajanie się ze słownictwem,
- Nazywanie przedmiotów , rzeczy, zwierząt, ćwiczenia w formowaniu poprawnej wypowiedzi.
- Ćwiczenia orientacji w stosunkach czasowo- przestrzennych, wyodrębnianie cech wielkościowych.
- Usprawnianie manualne dłoni. Motoryki małej.
- Kształcenie spostrzegawczości, rozwijanie wyobraźni, ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej.
- Doskonalenie umiejętności samoobsługowych , dokładne i prawidłowe wykonanie czynności .
- Rozwijanie wytrwałości i cierpliwości.
Poprzez origami wydobywamy wewnętrzny świat dziecka, pobudzamy fantazję i inwencję twórczą. Origami rozbudza ciekawość świata. Dziecko może przenieść na papier swoje uczucia.

Literatura:
Dziamska D. , Cuda w papierowym ogrodzie, Poznań 1999.
Dziamska D., Magiczne kółeczka czyli origami płaskie z koła, Warszawa 2003.
Dziamska D., Papierowe cuda w bajkach, Poznań 1999.
Klimas K., Origami. Sztuka składania papieru, Warszawa 1988.
Koman N., Origami – japońska sztuka składania papieru, Szczecin 1990.
Tuyen P.D., Formy klasyczne origami, Warszawa 1994.

Elżbieta Haniewska
Nauczyciel nauczania zintegrowanego

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie