Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Tydzień kultury języka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4703 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 „Tydzień Kultury Języka” – etap I konkursu

Propozycje ćwiczeń i zadań do konkursu językowego .



I. Popraw błędy językowe i wyjaśnij na czym polegają .

1. Kupiłem pełny komplet narzędzi do naprawy samochodu.
2. W najbliższą niedzielę odbędzie się koncert urządzony z okazji 500 – lecia założenia miasta przez miejscowy Ośrodek Kultury.
3. Była długa kolejka za biletami.
4. Przeglądając „ Tygodnik Nadwiślański” rzuciło mi się w oczy ogłoszenie .
5. Australijczycy nie potrafili zatrzymać piłkę.
6. Jurek ma zawsze własne zdanie i swoją opinię.

II. Wskaż błędne wyrażenia , wytłumacz na czym polegają błędy :

- cofać się do tyłu
- nadal kontynuować
- bardzo znakomity
- szczególnie specjalny

III. Zapisz poprawnie rymowanki.

Wiozą [buk] przez rzekę [buk],
Oby dał dobry {buk] żeby {buk] nie wpadł w [buk ].

Pan Gustaw Śledź chciał [mieć]
złoto , a znalazł [mieć].

Kochanie ,
czy [wiesz ] ile [wiesz]
ma ten zamek?

Przyleciał dzięcioł na siana [stuk]
i co zrobił ? Jak zwykle [stuk, stuk]

Nie jeden na twarzy [szef]
ma rozbójników [ szef].


Wyjaśnij dlaczego te wyrazy wyrwane z kontekstu mogą być niezrozumiałe /zwróć uwagę na różnice pomiędzy ich pisownią a wymową/.
Może wiesz jak nazywamy tego typu wyrazy?



IV.Przekształć podaną notatkę napisaną w stylu naukowym na krótki tekst w stylu potocznym.

Interesującą formą nauczania jest wycieczka szkolna, która integruje cele poznawcze i kształcące z wychowawczymi . W programie należy uwzględnić zwiedzanie zabytków i poznanie architektury miasta . Konieczne jest również właściwe zaplanowanie czasu na skonsumowanie obiadu i bezpośredni kontakt uczniów z przyrodą.


Scenariusz II etapu konkursu „Tydzień kultury języka”


Uczestnicy – cała szkoła.
Miejsce - sala gimnastyczna / publiczność siada po turecku na podłodze lub na ławeczkach/
Pomoce :
trzy stoliki dla zawodników, krzesełka , stół dla jurorów ,tablica , trzy wiklinowe koszyczki lub szklane, przezroczyste naczynia , cukierki( do oznaczania ilości punktów) i batony jako nagrody dla publiczności, stoper.

Osoby niezbędne do organizacji. konkursu : jurorzy , uczennica , która będzie
wrzucać cukierki punkty do koszyczków, osoba pisząca na tablicy .

Przebieg konkursu.

Zadania dla uczestników ( troje najlepszych z poprzedniego etapu) :

I.W ciągu minuty wypiszcie jak najwięcej wyrażeń w formie rzeczowników związanych z filmem i teatrem .
(punktacja – do koszyczków wrzucamy tyle cukierków ile padło prawidłowych odpowiedzi)
II. Każdy z was wybierze spośród napisanych przez siebie terminów jeden -waszym zdaniem najtrudniejszy ,a kolega siedzący obok spróbuje podać jego definicję.
(punktacja 0-5 cukierków)

III. Pod numerami 1-10 ukryte są wyrażenia , wybierzcie 3 liczby . Za chwilę podacie definicje wylosowanych słów. (punktacja 0 –3 cukierki )
( Jeśli nie wie zawodnik , może odpowiedzieć członek publiczności – nagroda baton )
1.domator
2. nowatorski
3. koneser
4.zacietrzewić się
5.wernisaż
6. kustosz
7. antrakt
8. „biały kruk”
9. nostalgia
10. zarękawki




IV. Rozwiązywanie krzyżówki.
( Liczba punktów – cukierków uzależniona jest od długości hasła - uczniowie sami podają numery haseł, które chcą rozwiązać. Decydują się w oparciu o wyrysowany na tablicy schemat krzyżowki , jeszcze przed przeczytaniem pytania. )
Jeśli gracze nie znają odpowiedzi na hasło – odpowiada publiczność (nagroda batonik).

Hasła:

1. Dawniej opiekunka.( 9 liter, pierwsza p)
2. W tytule słynnej powieści Umberto Eco.(4 lit. pierwsza r)
3. Zamek lub ciastko.(5 lit. pierwsza e)
4. Człowiek wszechstronnie wykształcony i posiadający dar pięknego wysławiania się .(7 lit. pierwsza e)
5. Przyjaciel lub rodzaj męski od słowa oznaczajacego najbliższą przyjaciółkę panny młodej towarzyszącą jej podczas ślubu).(5 lit. pierwsza d)
6. Artysta – tworzący układy taneczne.(10 lit. pierwsza c)
7. Wyraz pokrewny słowa „spajać” – część oka.( 8 liter pierwsza s)
8. Wyraz bliskoznaczny do „zwlekać”.(8 lit. pierwsza z)
9. II osoba liczby pojedynczej trybu rozkazującego czasownika „równać”.(6 lit. )
10. Na włosy lub na krwawiącą ranę.(6 lit. pierwsza 0)
11. Połowa nocy.(6 lit. pierwsza p.)
12. Wybierać się jak...........za morze.(5 lit.)
13. Bohater „Władcy pierścienia” był.....................( 8 lit. pierwsza h)
14. Krótki utwór muzyczny na instrument solo.(6 lit. pierwsza e)
15. Utwór literacki o żałobnej treści .(4 lit. pierwsza t)

V.
Obejrzyjcie uważnie scenkę przedstawioną przez kolegów .
Zapiszcie na kartkach odpowiedź na pytanie: „Co było przyczyną nieporozumienia między rozmówcami , jakie błędy popełnili?”


Narrator: Pan Adam to bardzo dbały rodzic , troszczy się o to , by dzieci nie grymasiły i elegancko zachowywały się przy stole. Właśnie wszedł do kuchni , gdzie podano śniadanie.

Pan Adam: Chłopcy jak wy jecie? (wyjecie)
Franek: Tatusiu, nikt nie wył...
pan Adam; Cieszę się , tylko wy jedzcie prędzej.(wyjedźcie)
Franek: Przecież nigdzie nie wyjeżdżamy.
pan Adam: No to co ? Czy tylko przed podróżą macie jeść jak trzeba?
Janku , jak ty jesz?( tyjesz)
Janek: A mamusia mówi , że wcale nie tyję...
pan Adam: I ma rację .A ty Franku czym się bawisz?
Franek :Ja jem. (jajem)
pan Adam: Jakim jajem ,widzę wyraźnie, że pietruszką. Wstyd mi za was. Chyba
widzieliście jak my jemy z mamusią ? ( myjemy)
Janek: Co, tatusiu, myjecie? Okna?
pan Adam: My jemy kluski , nie okna. Widzę , że wam umysły osłabły , bo
wyj ecie słabo.( wyjecie).

Narrator: Pan Adam wyszedł. W kuchni zapanowała konsternacja.

Janek: Co się tacie stało ? Rozumiem , że trzeba dbać o higienę , ale myc kluski
przed jedzeniem to przesada.
Franek: Musiało mu się coś stać . Dawniej nas za to karał , a dzisiaj namawiał
do wycia przy śniadaniu.


VI. W ciągu minuty, ułóż wykorzystując litery z podanego wyrazu- matki
„ ………..” jak najwięcej innych słów w formie rzeczowników nie będących nazwami własnymi.(punktacja - tyle cukierków ile właściwie utworzonych słów)

VII. Obejrzyjcie uważnie fragment filmu a następnie pisemnie zdajcie relacje z wydarzeń ukazanych w prezentowanej scenie ( czas 5 min.)
( punktacja o 10 cukierków)

W czasie gdy zawodnicy piszą sprawozdanie – prowadzimy konkursy wśród publiczności.
np. Wybieramy spośród publiczności 10 osób, dzielimy je na dwie grupy . Podajemy pierwszej osobie w grupie rzeczownik ,ona z kolei przekazuje informację dalej za pomocą wyrazu bliskoznacznego lub kojarzącego się z podanym hasłem , chodzi o to, by któraś z kolejnych osób w grupie odgadła jego prawdziwe brzmienie. Najpierw startuje I grupa a potem druga.
Wygrywa ta drużyna , które odgadnie więcej haseł.
Zwycięska drużyna dostaje nagrody w postaci batonów , a pokonani po cukierku.

wyrazy do odgadnięcia : matura, zabawa, randka, szkoła , skrzypce , lekarz.



Po upływie wyznaczonego czasu zawodnicy odczytują swoje prace.

Następnie jury zlicza ilość uzyskanych przez zawodników punktów- cukierków i ogłasza zwycięzcę . Następuje wręczenie nagród i dyplomów

Opracowała Beata Audycka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie