Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rola oceny opisowej w edukacji ucznia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6705 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Materiały pomocnicze dla nauczycieli Gimnazjum.
Ocenę opisową stosuje się na każdym etapie edukacji.
Jako pierwsi ocenę opisową stosują nauczyciele przedmiotów zintegrowanych.
Nauczyciele uczący w gimnazjum, również powinni stosować ocenę opisową, przedstawiając postępy w nauce naszych uczniów. Ocena umiejętności ucznia przedstawiona w taki sposób pozwala na lepsze przedstawienie przez nauczyciela poziomu nauki jaki osiągnął uczeń na danym etapie nauki.
Ocenę opisową można przygotować dla rodziców w ramach kończącego się trymestru, półrocza lub kończącego się roku szkolnego.
Podczas przygotowywania oceny opisowej dla poszczególnych uczniów należy pamiętać o tym, że dobre ocenianie to takie, które daje informację dziecku o tym co osiągnęło, nad czym powinno jeszcze popracować i jak daleko jest do osiągnięcia celu. Natomiast rodzice będą mogli się zapoznać z umiejętnościami własnej pociechy, a w przyszłości mądrze pokierować losem swego dziecka podczas wyboru odpowiedniej szkoły średniej.
Ocena opisowa powinna uwzględniać stan umiejętności i wiadomości, a także wysiłek, wkład pracy dziecka i jego rozwoju.
Ocena powinna posiadać takie funkcje jak:
-klasyfikacyjną – czyli wystawienie oceny końcowej na koniec trymestru, półrocza lub koniec roku szkolnego,
-diagnostyczną – czyli ocenę informującą o wyniku kształcenia.
I. O czym warto pamiętać w ocenianiu wewnątrzszkolnym?
1.Cele oceniania powinny wynikać z przyjętych celów nauczania. Należy brać pod uwagę:
-ogólnonarodowe standardy,
-cele edukacyjne szkoły,
-cele określone przez nauczyciela.
2.Ocenianie powinno być integralną częścią procesu uczenia się i nauczania. Powinno dostarczać informacji o:
-stopniu osiągania celów uczenia się i nauczania,
-efektywności stosowanych metod pracy,
-poziomie osiągnięć uczniów i tempie czynionych postępów.
3.Ocenianie powinno dotyczyć postępów i umiejętności ucznia. Selekcja i integracja informacji jest potrzebna po to, aby nauczyciel miał możliwość:
-oceniać postęp i umiejętności ucznia w stosunku do celów nauczania,
-informować uczniów o postępach, jakie zrobili,
-przygotować informację dla rodziców,
-przygotować informację o klasie.
4.Ocenianie powinno dostarczyć użytecznej informacji zwrotnej, która powinna:
-funkcjonować w trójkącie nauczyciele – uczniowie – rodzice i prowadzić do ich współpracy,
-pomagać uczniom w określeniu: czego się nauczyli, czego powinni się jeszcze nauczyć, następnego kroku w procesie uczenia się;
-pomagać rodzicom w określeniu, jak wspierać działania ucznia i nauczyciela.
5.Ocenianie powinno służyć do ewaluacji procesu uczenia się i nauczania. Dokonanie analizy może być pomocne przy ocenie:
-programów,
-ucznia, grupy, klasy,
-materiałów dydaktycznych,
-zasobów szkoły,
-gdzie proces nauczania i uczenia się był efektywny,
-gdzie należy go zmienić.
II. Co wpływa na jakość oceniania?
1.Jasny i dokładny opis oczekiwanych osiągnięć uczniów.
2.Stosowanie różnorodnych metod i form oczekiwania zgodnych z zakładanymi opisami osiągnięć uczniów.
3.Poziom zrozumienia przez uczniów kierowanych w ich stronę oczekiwań.
4.Poziom zrozumienia przez rodziców oczekiwań kierowanych w stronę ich dzieci.
III. Ocenianie wewnątrzszkolne jest szczególnie użyteczne przy:
1.Diagnozowaniu każdego ucznia, bo informuje;
-w jaki sposób uczeń rozumie idee, pojęcia, procedury, algorytmy,
-co jest szczególnie trudne dla ucznia w rozwiązywaniu ćwiczeń, zadań i problemów,
-co przeszkadza w przyswajaniu nowych pojęć lub stosowaniu zdobytej wiedzy w nowych sytuacjach.
2.Opisie umiejętności ucznia i przekazywaniu informacji zwrotnej dla ucznia i rodziców, bo daje odpowiedź na pytania:
-w jakim stopniu uczeń zrozumiał i przyswoił sobie zdobytą wiedzę,
-w jaki sposób uczeń stosuje zdobytą wiedzę w nowych sytuacjach,
-w jakim stopniu uczeń jest przygotowany do uczenia się na wyższym poziomie.
3.Określeniu efektywności stosowanych metod pracy
i planowaniu procesu nauczania, bo pomaga rozstrzygnąć:
-w jaki sposób uczniowie rozumieją przerabiany materiał,
-czy uczniowie potrafią stosować zdobytą wiedzę w nowych sytuacjach,
-czy uczniowie dostrzegają i rozumieją związki między pojęciami, ideami, procedurami,
-czy uczniowie potrzebują więcej ćwiczeń utrwalających, a może są gotowi do ćwiczeń rozszerzających wiedzę.
IV. Przykładowa ocena opisowa ucznia gimnazjum:
1.Aktywność i pracowitość ucznia jest
...................................
2.Umiejętność posługiwania się liczbami jest
...................................
3.Umiejętność posługiwania się przez ucznia symbolami literowymi jest ...................................................
4.Wyobraźnia geometryczna i umiejętność rozwiązywania przez ucznia zadań geometrycznych jest ......................
5.Rozumienie pojęć matematycznych i umiejętność posługiwania się nimi jest ..................................
6.Umiejętność rozwiązywania przez ucznia zadań tekstowych oraz umiejętność stosowania matematyki jest..............................
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów mogą sami utworzyć taką ocenę stosując pojęcia przez nich przerobione na poszczególnych etapach edukacji.
W miejsce kropek wpisujemy określenia, które najlepiej opisują danego ucznia, np. bardzo słaba, słaba, wystarczająca, należyta, zadowalająca, odpowiednia, średnia, dobra, bardzo dobra, wyjątkowo dobra, wyborna, znakomita, rewelacyjna.
Jeśli zachodzi taka potrzeba, możemy rozwinąć poszczególne punkty, wpisując odpowiednie komentarze.

V. Istnieje również ocenianie zewnątrzszkolne, które zawiera:
-proces kształcenia, w skład którego wchodzą zadania standardowe i wymagania egzaminacyjne,
-przekazanie wyników – jest to sprawdzenie zewnętrzne, w ramach którego ocenia się poziom umiejętności uczniów klas III.
Użytecznych informacji od oceniania zewnętrznego może oczekiwać:
-uczeń – bo chce wiedzieć jakie są jego osiągnięcia w stosunku do wymagań i kolegów; czy jego osiągnięcia wystarczą do kontynuowania nauki w wybranej szkole.
-nauczyciel- bo chce wiedzieć czy jego metody okazały się skuteczne.
-szkoła – bo chce wiedzieć czy organizacja procesu kształcenia była trafna.
VI. Aby ułatwić sobie stworzenie oceny opisowej nauczyciel może stworzyć sobie własną bazę danych, która pomoże mu w jego dalszej pracy.
Poniżej podam przykład oceny opisowej na koniec trymestru dla dowolnego ucznia gimnazjum. Do tego celu wykorzystam tabelkę, która posłuży mi do opisu osiągnięć ucznia.

Imięi nazwisko ucznia Klasa........ Trymestr..............
Oceny z: Działania na ułamkach zwykłych Działaniana ułamkach dziesiętnych Działania na procentach Działania na potęgach i pierw. Działania na liczbach wymiernych Działania na wyrażeniach algebraicznych
sprawdzianu 4 4+ 4+
kartkówki 5 5 5- 2/5 5 5
Odpowiedź ustna 5
Zadanie domowe 5+
Zadanie Długoterm. 6
Aktywność Chętnie rozwiązuje zadania samodzielnie przy tablicy, w grupie chętnie dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat rozwiązania zadania
Referat
Ocena końcowa Bardzo dobry

Przykładowa ocena opisowa ucznia gimnazjum:

1.Aktywność i pracowitość ucznia jest
znakomita.
2.Umiejętność działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych jest
bardzo dobra.
3.Umiejętność posługiwania się przez ucznia symbolami literowymi jest
bardzo dobra.
4.Umiejętność działania na procentach i promilach jest
bardzo dobra .
5.Rozumienie pojęć matematycznych i umiejętność posługiwania się nimi jest
bardzo dobra.
6.Umiejętność rozwiązywania przez ucznia zadań tekstowych oraz umiejętność stosowania matematyki jest
bardzo dobra.
7.Umiejętność działania na potęgach i pierwiastkach jest
dobra .
8.Umiejętność działania na liczbach wymiernych jest
bardzo słaba.
9.Umiejętność działania na wyrażeniach algebraicznych jest
bardzo dobra.
10.Zadania domowe są wykonywane na bieżąco i poprawnie.
11.W zadaniu długoterminowym jest wykorzystywana technika komputerowa. Zadania zawierają wiadomości ponadprogramowe. Praca jest estetycznie wykonana.
Praca jest czytelna i przemyślana.
12. W sprawdzianach pisemnych występują drobne błędy obliczeniowe, których można uniknąć poprzez ponowne sprawdzenie obliczeń.
13.Zaleca się samodzielne rozwiązywanie zadań zawierających działania na potęgach i pierwiastkach, aby utrwalić wiadomości.
14. Chętnie przyswaja wiedzę ponadprogramową.

Rodzic otrzymując taką informację od nauczyciela ma pełen obraz tego, w jaki sposób jego dziecko przygotowuje się na zajęcia z danego przedmiotu. Wie jaką wiedzę dziecko posiada, czego nie umie i nad czym musi jeszcze popracować.
Same oceny przeciętnemu rodzicowi nic nie mówią, a problemy z nauką zaczynają się wtedy, gdy nazbiera się mnóstwo materiału nie przyswojonego przez ucznia.
Nauczyciel przekazując taką informację rodzicowi i uczniowi może mieć nadzieję, że współpraca na drodze nauczyciel – uczeń – rodzic będzie się rozwijała pomyślnie.
Myślę, że przedstawiony przeze mnie materiał zachęci innych nauczycieli do stosowania oceny opisowe.

Przygotowała: mgr inż. Maria Matyla



Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie