Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zastosowanie metody programowego nauczania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6120 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Wstęp

     Kulturę fizyczna można rozważać i rozumieć w dwóch aspektach : statystycznym-jako coś, co istnieje obiektywnie w postaci dorobku materialnego i duchowego wielu wcześniejszych pokoleń i dynamicznym -jako cos co stać się musi w osobowościach ludzi (psychice), aby ten dorobek dynamicznie i twórczo rozwijać. W dobie współczesnej kultura fizyczna stała się jednym z istotnych elementów życia społecznego, a uczestnictwo w niej pilna potrzebę w życiu człowieka, co potwierdza zarówno nauka jak i praktyka. Obejmuje ona różne formy aktywności ruchowej - -zarówno instytucjonalnych jak i osobistych -w zakresie wychowania fizycznego sportu, turystyki, rekreacji fizycznej i rehabilitacji ruchowej. Pozwala każdemu na dokonanie wyboru takiej formy i zakresu aktywności ruchowej, która jest najdogodniejsza określonym okresie życia i w warunkach konkretnej egzystencji.
     Aktywność ruchowa człowieka wydaje się dziś być przejawem Stylu życia człowieka związanego z określonym systemem wartości, a nie tylko wąskorozumianym uprawianiem ćwiczeń fizycznych. Podejmowanie aktywności ruchowej wynika z chęci zachowania i polepszenia stanu zdrowia, poznawania siebie, rozwijania cech osobowościowych, kształtowania sprawności i wydolności fizycznej, wypoczynku psychicznego, odprężenia, szukania i nawiązywania kontaktów społecznych atrakcyjnego spędzania czasu wolnego i regulowania programu dnia.
     Szkoła i rodzina jest podstawowa struktura społeczna ,w której powinny realizować się te wszystkie elementy wynikające z przytoczonych powyżej motywów podejmowania aktywności ruchowej dla dobra.
     Działalność ludzka jest zawsze ukierunkowana na cel. Bez wytyczonego celu nie można racjonalnie i efektywnie pracować ani dokonać oceny skuteczności działania.
     Głównym celem wychowania fizycznego w szkole jest systematyczne kształtowanie i podnoszenie poziomu sprawności fizycznej oraz podwyższenie wydolności fizycznej organizmu młodego człowieka. Fundamentem kultury fizycznej każdego kraju jest szkolny system wychowania fizycznego. Ten system najlepiej przygotowywać będzie młode pokolenie do życia, gdy zostanie ukierunkowany nie tylko na cele doraźne , ale także, a nawet przede wszystkim, na cele prospektywne. Prospektywny punkt widzenia dotyczy takiego ukształtowania pozytywnych postaw wobec wobec własnego ciała i takiego zasobu wiedzy, umiejętności nastawień ,dzięki którym dzisiejszy uczeń, a jutrzejszy absolwenci dorosły człowiek będzie chciał umiał dbać o własne ciało, jego sprawność fizyczna i zdrowie przez całe życie.
     Realizacja tych celów zależy od tego, czy wychowanie w kulturze fizycznej stanie się autentycznym wychowaniem. Celem kształcenia i wychowania w zakresie wychowania fizycznego, w szkole jest realizacja podstawowych założeń programowych . Podstawowa forma realizacji programu wychowania fizycznego w szkole jest lekcja, odcinek czasu wyznaczony dla realizacji określonych zadań. Osiągniecie celów kształcenia i wychowani przez nauczyciela zależy od wielu czynników. Wśród nich najważniejszymi są; rzetelne spełnianie ról ,które są charakterystyczne dla zawodu, świadome przestrzeganie zasad pedagogicznego działania oraz style kierowania. Nauczyciel powinien być nie tylko instruktorem ćwiczeń , ale mądrym doradca, przyjacielem młodzieży, który na podstawie rzetelnej diagnozy indywidualnych potrzeb i możliwości układa z uczniem program jego pracy nad sobą, stawia zadania jednostkowe i grupowe, uczy teoretycznie i i praktycznie jak żyć zgodnie z normami higieny fizycznej i psychicznej, jak dzielić czas miedzy prace i wypoczynek, jak kształtować ciało ,podnosić sprawność i odporność. Jak doskonalić zdrowie, pielęgnować urodę, jak prowadzić samokontrole, mierzyć własne postępy.
     Podstawowa forma pracy nauczyciela w szkole jest lekcja. W jej ramach przebiega proces dydaktyczno - wychowawczy złożony ze struktury zadań i warunków nauczyciel- uczeń. Lekcja jest procesem pedagogicznym realizującym zadania natury fizjologiczne -zdrowotnej, psychologicznej i pedagogicznej. Zadania lekcji to oddziaływania na prawidłowy, harmonijny rozwój ucznia ,wyrabianie umiejętności, nawyków ruchowych i higieniczno-zdrowotnych, kształtowanie psychomotoryki, wyposażenie uczniów w wiadomości przewidziane aktualnym programem.
     Każda lekcja stanowi zamknięta całość, w której oprócz celów ogólnorozwojowych i wychowawczych ,realizuje określone zadania dydaktyczne. One to warunkują dobór materiału ćwiczebnego na dana lekcję. W budowie lekcji powinny być uwzględnione trzy zasady: Wszechstronności, stopniowania wysiłku i przemienności. W procesie pedagogicznym działania nauczyciela i uczniów powinny być podporządkowane regułom postępowania dydaktyczno-wychowawczego, czyli zasadom.
     W praktyce pedagogicznej po wielu modyfikacjach najczęściej stosowany jest trzyczęściowy tok lekcji, składający się z części wstepno_ przygotowawczej, głównej , końcowej.

Cześć I -wstepno-przygotoawcza trwająca około 15-20 minut

     Zadaniem części wstępnej jest zorganizowanie i przygotowanie grupy do ćwiczeń, wytworzenie sprzyjających dyspozycji psychicznych i fizjologicznych do mającego nastąpić w dalszej części lekcji wysiłku. Zorganizowanie i zdyscyplinowanie zespołu ćwiczących, wywołanie dobrego nasroju i nastawienie do ćwiczeń-podanie zadań lekcji .Można to osiągnąć przez zbiórkę, powitanie, marsze, biegi, rożnego rodzaju ustawienia, odliczenia, zwroty, ćwiczenia rytmiczne zabawy ożywiające czy bieżne. W dalszej części występują ćwiczenia o charakterze kształtującym, rozgrzewającym organizm-rozgrzewka, ćwiczenia przygotowawcze o wyższym natężeniu.
     Zadaniem tych ćwiczeń jest kształtowanie prawidłowej postawy, stopniowe przygotowanie organizmu do wysiłku. Ćwiczenia kształtujące odgrywają role modelowaniu postawy ciała, poszczególnych zespołów mięśniowych .Rozpoczynamy je prostymi ćwiczeniami do skomplikowanych.

Cześć II -główna trwająca około 25 minut (20,30 min.)

     W tej części realizujemy główne zadania lekcji, zawiera ona ćwiczenia o największym obciążeniu fizycznymi psychicznym. Zadaniem jej jest nauczanie zasadniczych ćwiczeń lub doskonalenie ich techniki oraz kształtowanie określonych nawyków ruchowych .
     Każda lekcja stanowi zamknięta całość, w której oprócz celów ogólnorozwojowych i wychowawczych ,realizuje określone zadania dydaktyczne. One to warunkują dobór materiału ćwiczebnego na dana lekcję. W budowie lekcji powinny być uwzględnione trzy zasady: Wszechstronności, stopniowania wysiłku i przemienności. W procesie pedagogicznym działania nauczyciela i uczniów powinny być podporządkowane regułom postępowania dydaktyczno-wychowawczego, czyli zasadom.
     W praktyce pedagogicznej po wielu modyfikacjach najczęściej stosowany jest trzyczęściowy tok lekcji, składający się z części wstepno_ przygotowawczej, głównej , końcowej.

Cześć I -wstepno-przygotowacza trwająca około 15-20 minut

     Zadaniem części wstępnej jest zorganizowanie i przygotowanie grupy do ćwiczeń, wytworzenie sprzyjających dyspozycji psychicznych i fizjologicznych do mającego nastąpić w dalszej części lekcji wysiłku. Zorganizowanie i zdyscyplinowanie zespołu ćwiczących, wywołanie dobrego nasroju i nastawienie do ćwiczeń-podanie zadań lekcji .Można to osiągnąć przez zbiórkę, powitanie, marsze, biegi, rożnego rodzaju ustawienia, odliczenia, zwroty, ćwiczenia rytmiczne zabawy ożywiające czy bieżne. W dalszej części występują ćwiczenia o charakterze kształtującym, rozgrzewającym organizm-rozgrzewka, ćwiczenia przygotowawcze o wyższym natężeniu.
     Zadaniem tych ćwiczeń jest kształtowanie prawidłowej postawy, stopniowe przygotowanie organizmu do wysiłku. Ćwiczenia kształtujące odgrywają role modelowaniu postawy ciała, poszczególnych zespołów mięśniowych .Rozpoczynamy je prostymi ćwiczeniami do skomplikowanych.

Cześć II -główna trwająca około 25 minut (20,30 min.)

     W tej części realizujemy główne zadania lekcji, zawiera ona ćwiczenia o największym obciążeniu fizycznymi psychicznym. Zadaniem jej jest nauczanie zasadniczych ćwiczeń lub doskonalenie ich techniki oraz kształtowanie określonych nawyków ruchowych .
     W części głównej lekcji stosujemy ćwiczenia wymagające użycia przyborów, przyrządów czy urządzeń.


     Cześć III -końcowa trwająca 5-7 minut.
     Ta cześć lekcji pełni funkcje uspokajająca. Składa się z ćwiczeń o malejącym natężeniu, w skład których mogą wchodzić ćwiczenia korektywne, rozluźniające, oddechowe, uspokajające.
     W tej części lekcji mogą wystąpić ćwiczenia kształtujące, jak:ćwiczenia ramion, nóg, tułowia-wyprostne, chód na palcach, marsz, spokojne ćwiczenia rytmiczne, zabawa uspokajająca oraz ćwiczenia muzyczno-ruchowe.
     Po ćwiczeniach uspokajających dokonujemy krótkiego podsumowania z wykonanych zadań lekcji, organizacji, dyscypliny wiadomości itp.
     W związku z tym, iż lekcja jest podstawowa forma pracy z nauczyciela z uczniami przedstawiony przeze mnie materiał może być pomocny w prowadzeniu zajęć lekcyjnych z wykorzystaniem metody stacyjnej.
     Jedynym ze skutecznych sposobów intensywności zajęć wychowania fizycznego jest zastosowanie metody stacyjnej zwanej również obwodem ćwiczebnym .Na pewnej zamkniętej przestrzeni - np. sala gimnastyczna, sala zastępcza, korytarz lub otwartej np. boisko, park, las itp. Wyznacza się kilka stanowisk "stacji", na których umieszcza się odpowiednie przybory lub przyrządy. Na każdej stacji uczniowie realizuj ą określone zadania ruchowe. Celem tych zadań jest przede wszystkim kształtowanie grup mięśniowych i cech sprawności motorycznej. Stacje zwykle są usytuowane na obwodzie koła, elipsy, kwadratu dobrze jest, jeśli są one ponumerowane w porządku wzrastającym .Ułatwia to wykonywanie ćwiczeń w kolejności na wszystkich stacjach, których liczba może wynosić od 6 do 12. Rozpoczęcie , zmiana stanowisk i zakończenie ćwiczeń następuje na sygnał prowadzącego. Czas trwania ćwiczeń na każdej stacji określa nauczyciel. Trwa on zwykle 1-3 minut
     Przed rozpoczęciem nauczyciel objaśnia ćwiczenia kolejno na każdej stacji dzieli zespół na ma małe zastępy, które zajmują miejsca przy poszczególnych stanowiskach i na sygnał rozpoczynają ćwiczenia. W ciągu trwania zajęć każdy zastęp powinien przejść przez wszystkie stanowiska i zrealizować na nich określone zadania ruchowe. Ćwiczenia na stacjach powinny być proste, znane, niezbyt trudne, nie wymagające asekuracji. Powinny również spełniać zasadę wszechstronności i reprezentować różnorodny charakter pracy..

PRZYKŁADOWY KONSPEKT LEKCJI DLA KLASY IV.
Cele główne lekcji:
Umiejętności:

    doskonalenie i wykonywanie poznanych ćwiczeń z przyborami i na przyrządach w obwodzie Ćwiczebnym.
Motoryczność:
    kształtowanie cech motorycznych z akcentem na Siłę , zwinność , skoczność, ćwiczenia równowagi.
Wiadomości:
    dyscyplina i bezpieczeństwo w czasie ćwiczeń na przyrządach.
Metody:
    zadaniowo-ścisła, ruchowej ekspresji twórczej.
Miejsce ćwiczeń:
    sala gimnastyczna.
Pomoce:
    drabinki,3 ławeczki, skrzynia ,4 piłki, 3 materace, 2 stojaki, 21 krążków gimnastycznych.
Jlość ćwiczących:
    25

CZEŚĆ TOKU OPIS ĆWICZEŃ CZAS UWAGI

CZĘŚĆ WSTĘPNA 20 MIN.
ORGANIZACJA LEKCJI:
  1. Zbiórka i raport.
  2. powitanie.
  3. Podanie tematu i zadań* głównych lekcji.
4min.

Ćwiczenia Ożywiające
Ćw. Nóg
Ćw. Ramion
Ćw. .nóg
Ćw. Szyi
Ćw. Równoważne
Ćw., tułowia pL ST .w
Ćw., mm .grzbietu

Położenie krążka na podłodze Bieg pomiędzy krążkami.
Stajemy przed krążkiem -stawiamy lewa, prawa stopę na krążku, ślizganie się na jednej nodze9 jak na łyżwach) po obwodzie koła- w połowie sali zmiana nogi. Trzymając krążek w lewej, prawej ręce unosimy go jak najwyżej i jak najdalej w każdym kierunku.
Przesuwanie krążka po podłodze w lewa, prawą stronę wokół siebie.
Siad klęczny- krążek na gtowie. Wykonać ruch w lewa stronę ,w prawa ,aby krążek spadł na podłogę, raz z jednej, raz na z drugiej strony. Krążek na głowie. Spróbuj przejść do klęku, postawy i powrót do siadu klęcznego. Pow. sań -krążek trzymany jest oburącz przed sobą, skłon tułowia przód i przejście nogami przez krążek, to samo tył.
Siad klęczny -z siadu klęcznego przesuwanie (dłonie na krążku )krążka po podłodze do leżenia tyłem (skłonu głębokiego w przód)
l okrążenie
l okr.
5 razy
2 razy
4 razy
3 razy
3 razy
2 razy

Ć w., mm brzucha Leżenie tyłem- przez uniesienie bioder w gore przesuwanie krążka pod tułowiem , raz w lewa , raz w 4razy prawa stronę.
Ćw., skocznościowe Dowolne przeskoki przez krążek. Marsz dookoła sali i składanie 15 sęk. 30 sęk krążków.

Cześć główna20 min.Organizacja zespołu ćwiczebnego. Podział na 8 zespołów 3 osobowych.
Zespoły przygotowują sprzęt na poszczególne stanowiska. Przy każdym stanowisku jest przygotowany rysunek do danego 3 min.. ćwiczenia.

Plan rozmieszczenia przyrządów i poszczególnych zadań lekcii.
  1. Wejście na drabinkę do wysokości 4-5 szczebla i przejście bokiem na druga, trzecia drabinkę i zejście .
  2. Przewrót w przód z przysiadu do przysiadu.
  3. Przejście po ławeczce z trzymaniem piłki w lewej , prawej ręce.
  4. Przeskok zawrotny o nogach ugiętych przez skośnie ustawią ą ławeczkę.
  5. Wyskok na skrzynie i zeskok w głąb - 2 części.
  6. Przejście równoważne po ławeczce tyłem, półobrót i zeskok na materac.
  7. Marsz na czworakach i toczenie piłki przed sobą.
  8. Pierwsza cześć skrzyni pokonują pełzaniem (na czworakach), drugą cześć skrzyni przeskakujemy, trzecia cześć pokonujemy pełzaniem.
Zmiana zespołów co 3 minuty. Poszczególne zespoły sprzątają sprzęt i przybory na ustalone miejsce.
Cześć końcowa 5 min.

Cw. Ramion i nóg.
Ćwiczenia korektywne.
Zbiórka
Zakończenie lekcji.

W luźnych podskokach rozluźnienie mięsni ramion i l okr. nóg- marsz dookoła sali. W marszu w spięciu na z ramionami w gore- wdech , 8 razy na całych stopach, ramiona w dół - wydech.
Rytmiczny marsz dookoła sali, samokontrola postawy 15 sęk. ciała w marszu.
Zbiórka w siadzie swobodnym.
Ocena wykonywanych 2 min. zadań przez ćwiczącego, wymienić jakie cechy motoryczne wystąpiły na poszczególnych stanowiskach .
Sprawdzenie po zajęciach, l min. pożegnanie.

BIBLIOGRAFIA
    M. Demel: " Wychowanie fizyczne". Praca zbiorowa pod red. Suchodolskiego. Warszawa 1980 PWN.
    M. Demel: " Szkice krytyczne o kulturze fizycznej". Warszawa 1973. Sport i turystyka.
    St. Strzyżewski: " Proces wychowania w kulturze fizycznej". Warszawa 1990 . Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
    R .T rześnowski: " Sport i zdrowie ""., Zabawy i gry ruchowe . Warszawa 1995 Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
    J. Bielski: " Klasyfikacja metod wychowania fizycznego ." Wychowanie fizyczne i Higiena szkolna 1982.
    J .Bielski: " Intensyfikacja zajęć wychowania fizycznego. IK N, Warszawa 1985
    M .i J. Kołodziejowie : " Wybrane zagadnienia gimnastyki Podstawowej ." WSP Rzeszów 1992.
    K .Wlaźlak : "Wychowanie fizyczne " Przewodnik dla Nauczycieli. Wyd. Juka. 1998

    CZASOPISMA
    Lider nr 4 2000 str. 30 Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne nr 5M995, 2 1995
opracowała i napisała Elzbieta Turlejska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie