Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
O mądrym strachu na wróble

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1376 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Bajka pt. "O mądrym strachu na wróble"

Czas trwania: 20 – 30min.

Cele:

  1. Podkreślenie znaczenia przyjaźni
  2. Zwrócenie uwagi na fakt, że każdy może się zmienić na lepsze; trzeba tylko chcieć.
  3. Poszanowanie przyrody

Osoby: Strach na wróble, zwierzątka (sowa, myszka, wróble, zając). Dzieci – 10, Aniołowie – 5.

Dekoracja: Duże płótno z namalowanymi polami i drzewami lub pojedyncze
gałęzie drzew umocowane w pieńkach i naśladujące drzewa.
Pieniek najlepiej brzozowy, duży, by "sowa" dziecko stojąc na nim czuło się bezpiecznie.

Aniołowie: białe, różowe, niebieskie suknie do kostek, skrzydła pod kolor
sukienek, sandały, plecaki.

Scena przedstawia pola, lasy, drzewa i krzewy. Po prawej stoi duży pień (dla sowy). Słychać śpiew ptaków, płynie cicha, delikatna muzyka.
Na polu stoi strach na wróble (przebrane dziecko). Po chwili strach ćwiczy przysiady, obroty, skacze w miejscu.

Strach:
Ojoj, co za nudy, ciągle tu stoję na tym polu, tylko od czasu do czasu mogę rozprostować nogi. Cisza, pustka. Niedługo jesień – a tu kapota dziurawa i kapelusz byle jaki... pst... ktoś się zbliża – kto to może być? A, to dzieci.

(dzieci wchodzą marszowo na scenę, na plecach mają plecaki)

Piosenka pt. "Był plecak na plecach"

(śpiewają maszerując – w rzędzie w czwórkach, wymijając się)

Strach:
Brawo! brawo! – rzeczywiście pora zapomnieć o wakacjach, choć jak słyszę były wspaniałe.

Dz.1
O! Strach na wróble. Ale ci strachu dobrze, nie musisz się uczyć, siedzieć w ławce.

Strach:
Też bym chciał się uczyć, ale gdzie tam, muszę stać na tym polu i wróble straszyć.
Dz.2
To choć z nami, chętnie cię zabierzemy.

Strach:
Nie mogę. Mam tu wielu przyjaciół, o właśnie się zbliżają. Poznajcie moich przyjaciół.

(Wbiegają wróble. Śpiew i taniec, inscenizacja piosenki. Obok wróbelków tańczą również: sowa, zajączek, myszka)

1. W szczerym polu na swym szczudle
stoi sobie strach na wróble
polubiły go wróbelki bo był z niego
psotnik wielki
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir w polu naszym
strach w ogóle nas nie straszy
Poleciały wnet do sowy
moja sowo porusz głową
w szczerym polu stoi strach
taki miły że och! ach.
Ćwir (4x) w polu naszym
czemu strach nas nie chce straszyć?
Sowa do szuflady sięga
i mądrości szuka w księgach
czy jest strach w jakiejś kabale
co nie straszy wróbli wcale?
hu, hu (8x) sowa drapie się po uchu } 2x

Tak czytała, tak myślała i odpowiedź taką dała:
Nie szukajcie przyczyn wiele, on jest waszym przyjacielem. hu hu (8x)

Strach:
Cieszę się że mogę na was liczyć, ale jednak innym jest o wiele lepiej, mogą sobie maszerować, śpiewać – a ja co. Muszę tu stać!

Dzieci
To chodź z nami strachu, damy ci trampki, plecak. Pomaszerujesz z nami. Poznasz inne miejscowości, poznasz innych ludzi.

Strach:
Nie mogę, muszę tu stać i pola pilnować.

Dzieci
Trudno, my musimy iść dalej. Do widzenia strachu! Do widzenia ptaszki i zwierzątka! (odchodzą maszerując, machają rękami na pożegnanie)

Strach
No i poszli sobie. Ojoj, co za nudy!

Zając
Nie jęcz tak strachu, słychać cię na całą okolicę, nie wstydzisz się?

Strach
Ty sobie zajączku z innymi zwierzątkami tańczysz, śpiewasz, a ja co? Muszę tu stać zima – lato! Co za los! Muszę jęczeć!

Myszka
No to dlaczego stoisz w miejscu i straszysz wróble? Zmień swoje życie, wyjdź gdzieś – ot, choćby do dyskoteki albo poszukaj sobie innej pracy!

Strach
Nie mogę tego zrobić. Boję się. Chyba bym nigdzie nie potrafił pracować.

Sowa
Hu! hu! Jednak szkoda by było gdybyś wyjechał, kto by nas bronił przed złymi psami, a i dzieci nieraz potrafią rzucić kamieniem w nas. Oczywiście, nie wszystkie.

(muzyka hałaśliwa, zwierzątka chowają się i przykucają wokół stracha. Wbiegają dziewczęta, włosy różnokolorowe, w spodniach dziury, popychają się, tańczą – jedna śpiewa:)

I zwrotka.
Nazywają mnie widłakiem
Razem
Rym, cym, cym.
Dz.
Nazywają mnie widłakiem
Razem
Oj dana, dana
Dz.
Bowiem widły są mym znakiem
Razem
Rym, cym, cym
Dz.
Plotki dotąd mi nie zbrzydły
Razem
Rym, cym, cym
Dz.
Plotki dotąd mi nie zbrzydły
Razem
Oj dana, dana
Dz.
Chętni robię z igły – widły
Razem
Rym, cym, cym

(Wychodzą, machając rękami, popychając się, wrzeszcząc, rzucają czymś w zwierzęta, strącają kapelusz stracha)

Zwrotka 2
Nazywają nas mimozy
rym cym cym
z byle czego lejem ślozy
rym cym cym

Zwrotka 3
Nazywają mnie dziurawcem
rym, cym, cym
robię świetne dziury w ławce
rym, cym, cym

(Zwrotka druga i trzecia rymowana tak jak zwrotka pierwsza)

Zając:
(oburzony) Ojej, jak tak można, co za wychowanie! Ale, uwaga! Ktoś znowu nadchodzi. (Chowają się)

Wchodzi Anioł:
(jest zmęczony, zdejmuje plecak, potem sandały, wysypuje z nich piasek i mówi) Ojojoj – ja już nie daję rady! Jak tu być aniołem stróżem takiej niedobrej dziewczyny. Nie nadążam za nią – a tu coraz gorzej się dzieje!

Strach:
(włącza się) No właśnie. Plotkują, obgadują, każdy myśli o sobie. Słyszałem przed chwilą.

Anioł:
A to ty strachu? Pewnie tu była ta rozwrzeszczana dziewczyna?

Strach:
Była, była, i cztery takie same krzykliwe

Anioł:
Już było ich cztery? A widzisz strachu, co złe to szybko wciąga innych.
A plotka to jak pióra – wiatr rozdmucha i nie pozbierasz.
(Muszę powiadomić kolegów aby przysłali pomoc – wyjmuje telefon komórkowy i dzwoni)
O! Ale nadchodzi mój kolega, i jeszcze dwóch – to pewnie stróżowie tych pozostałych. Szybko otrzymali moją wiadomość.

Anioł 2:
Dzień dobry kolego! Czy może mnie kolega poinformować czy dobrze trafiłem? Dostałem polecenie że muszę odnaleźć swoją podopieczną! Dziękuję koledze za telefon. W żaden sposób nie mogę nadążyć za tymi młodymi, a inni koledzy się całkiem pogubili. (nadchodzą)

Anioł 3:
Oj, tak, tak. Źle się tu ponoć dzieje a naszych podopiecznych trudno upilnować. Słyszałem, słyszałem.

Anioł 4:
Już tu, już tam. Nie słuchają, robią co chcą. Palą papierosy a nawet popijają?

Anioł 5.
(Zwraca się z pytaniem do dzieci na widowni) Dzieci, prawda to? Czy nie? Tak też myślę, że tych lepszych dzieci jest pewnie więcej. A nawet Ci co pobłądzili zawsze mogą się zmienić.

Anioł 1.
Proponuję usiąść i odpocząć zanim wyruszymy dalej. (Zdejmują plecaki, wyjmuje termos, częstuje kolegów – Aniołów – herbatą, odpoczywają. Zwraca się do stracha): A może ty strachu napijesz się herbaty?

Strach:
Ja piję tylko mleko – bo to zdrowe na kości.

Anioł 2 do Anioła 3.
A co kolega ma taki wypchany plecak?

Anioł 3.
Duży? No może troszkę wypchany, bo ja mam tu taki przybornik do trzepania skrzydeł (wyjmuje trzepaczkę lub inny ciekawie skonstruowany przyrząd i trzepie skrzydła) Mówi dalej: Bo ja lubię czystość! A może koledze potrzepać skrzydła?

Anioł 2.
Proszę, proszę (po wytrzepaniu mówi:) dziękuję.

Anioł 1.
Koledzy, przywołuję was do porządku, radźcie co robić by wpłynąć na te rozkrzyczane dziewczyny – które nam wymknęły się spod kontroli.


Anioł 4.
Można jeszcze wezwać pogotowie niebieskie, ale to daleko i duże koszta. Musimy sobie sami poradzić.

Anioł 5.
Cały czas myślałem, myślałem, nie zabierałem głosu w dyskusji i wymyśliłem. (wszyscy) Co? co?

Anioł 5.
– Słuchajcie – jest pewien sposób (rozpina plecak, wyjmuje słoik z białym proszkiem – może być mąka) Jest pewien sposób na tych którzy nie chcą się zmienić (odkręca słoik) – Spójrzcie – oto "Anielski proszek" – wystarczy posypać i człowiek od razu zmienia się na lepsze.

Anioł 2.
Ale czy bezpieczny? (bierze sloik, wącha, smakuje na palcu)

Anioł 3.
Tak, tak – słyszałem o tym. Popieram, popieram kolegę. Prawdopodobnie trzy laboratoria anielskie go testowały z super-świetnym wynikiem.

Anioł 1.
Świetna myśl. Warto spróbować. Jeśli po tym proszku człowiek ze złego stanie się dobry, to naprawdę, naprawdę popieram ten pomysł.

Anioł 2.
No to w drogę, szukać naszych podopiecznych. Trzeba ich jak najszybciej posypać tym proszkiem zanim więcej złego nie nabroją (wybiegają)

Strach:
Poszli sobie – no, współczuję im, tyle zła na świecie – jak to ponaprawiać?

Zwierzątka:
No właśnie – jak tu pomóc innym?

(Znowu śpiew: Wracają dziewczęta, te, które przedtem robiły hałas. Idą grzecznie, zatrzymują się)

Dz.1:
Dzień dobry strachu!

Strach:
Dzień dobry. Czy to możliwe, to wy godzinę temu tak niegrzecznie zachowywałyście się?


Dz.2:
My, Strachu, my. Ale wstydzimy się tego. Chcemy naprawić wszystkie szkody i przeprosić Ciebie i wszystkie zwierzątka.

Dz.3:
Przyniosłyśmy właśnie ziarenka dla wróbelków, marchewkę dla zajączka, a dla Ciebie – nowy kapelusz.
(zakłada strachowi kapelusz na głowę, przygląda się i mówi) – Ale Ci do twarzy!

Sowa:
Hu! hu! Nie do wiary, czy to mnie wzrok nie myli (przeciera okulary)

Dz.3:
Możliwe, sowo, możliwe. Jeżeli bardzo się czegoś chce to wszystko jest możliwe. Trzeba tylko chcieć – a my właśnie postanowiłyśmy się zmienić.

Anioł:
(pojawia się z tyłu, daje znaki pokazując znacząco na słoik z proszkiem)

Strach:
(kiwa ze zrozumieniem głową, Anioł znika) Miałem wyruszyć w drogę, w świat, poszukać pracy i poznać nowych ludzi i zobaczyć jacy oni właściwie są – ale rozmyśliłem się. Już teraz wiem, że są różni: i lepsi i gorsi, ale ważne aby byli dla siebie życzliwi i umieli wybierać co dobre, a nie złe.

Dzieci:
Tak jak my?

Strach:
Tak, właśnie jak wy. A tutaj jest mi jednak najlepiej. Mam tu wielu przyjaciół (pokazuje na zwierzątka i ptaszki) jestem im potrzebny i one są mi potrzebne.
A przecież przyjaźń, prawdziwa przyjaźń jest w życiu najważniejsza. Czy tak?

Zwierzęta:
Tak! tak! Najważniejsza!

Dziewczynki:
Od wszystkiego – najważniejsza.

Aniołowie:
(zjawiają się) No pewnie – trzeba tylko ją pielęgnować.

Piosenka:
(Wszyscy biorą się za ręce) "W krainie baśni jest pięknie"
Opracowała DOROTA GAWERSKA

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie