Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wędrówki z literkami - przykłady zajęć z 6-latkami

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 26275 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Mgr Agnieszka

     Pracuję z dziećmi w wieku przedszkolnym od 5 lat, w tym 3 lata z grupą zerową. Zawsze staram się łączyć naukę z zabawą i, wykorzystując specyfikę tego wieku, dać dziecku możliwość działania. Zatem zapoznając maluchy z literami (które są im doskonale znane, choćby dlatego, że w naszym przedszkolu prowadzimy naukę czytania metodą Glenna – Domana już w grupach 3-latków), unikam nudnego rozmawiania nt. obrazka, a wprowadzam dzieci w świat liter poprzez zabawę, działanie. Oto przykłady takich zajęć(inspirację była dla mnie książka p. Szelki "Podróże z literkami"):

"W ODWIEDZINACH U MURZYNKA MAMBO" – WPROWADZENIE LITERY "M, M" W OPARCIU O WYRAZ "MAMA".

CELE ZAJĘĆ:
  • dostarczenie wiadomości nt. Afryki i jej mieszkańców;
  • doskonalenie słuchowych funkcji: analizy i syntezy wyrazowej;
  • zapoznanie z literą "m, M";
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
    1. Prezentacja kukiełki "M", przywitanie jej słowami:
      "Witaj, witaj, gościu wielki,
      My lubimy poznawać literki."
    2. Omówienie wyglądu poszczególnych członków rodziny "M"
    3. "Tropikalny tor przeszkód" - zabawa sprawnościowa.
          Dzieci idą do afrykańskiej wioski, pokonując pewne przeszkody. Jedno dziecko niesie kukiełkę "M". Podczas drogi dzieci muszą omijać jadowite węże (skakanki), z trudnością przeciskają się przez gęsty busz (kosze, pudła itp.), pokonują bagna (poduszki, koce).
    4. "Jesteśmy w Afryce" - ćwiczenie fonematyczne.
          Na podłodze porozrzucane są kartoniki z literami "M, m" (drukowane i pisane) - różne wielkości, różne kształty. Dzieci zbierają je - kto więcej. Odwracają kartoniki i widzą obrazki, których nazwy zaczynają się głoską "m". Wśród nich jest obrazek Murzynka. Nauczycielka informuje dzieci, że przyjechały w odwiedziny do Murzynka Mambo i przedstawia dzieciom ilustrację Murzynka. Dzieci analizują słuchowo słowo Murzynek, wyodrębniając głoskę "m".
    5. "W murzyńskiej wiosce"- zabawa "Imię i gest".
           Dzieci siedzą w kole, wokół "ogniska", kolejno mówią swoje imię i pokazują za pomocą pantomimy jakąś czynność lub rzecz, której nazwa rozpoczyna się głoską "m".
    6. Oglądanie zdjęć Murzynów - dostrzeganie charakterystycznych cech, którymi różnią się od nas. Oglądanie swojej buzi w lusterku; dotykanie elementów twarzy kolegi i porównywanie jej ze swoją twarzą. Nazywanie czynności, np. dotykam twojego czoła, twojego prawego policzka, lewego ucha itd.
    7. "Serduszka dla afrykańskich kolegów" - ćwiczenie sprawności manualnej.
      Spróbuj rysować serduszka tak, by nie odrywać ołówka od kartki. Czy potracisz?
    8. Ćwiczenia fonematyczne.
           Dzieci otrzymują napisy z wyrazami i klocki. Zaznaczanie miejsca występowania "m" w wyrazie za pomocą klocka.
    1. "Murzynek Bambo" – zapoznanie z wierszem J. Tuwima. Pogadanka nt. posłuszeństwa wobec rodziców.
    2. Wprowadzenie litery "m" "M" na podstawie wyrazu "mama":
    3. Utrwalenie litery m, M:
      • wodzenie palcem po wzorze litery "m, M", odtwarzanie litery ręką w powietrzu, palcem na stolikach,
      • wyszukanie litery "m, a" w gazetach, wycięcie, ułożenie napisu "mama", naklejenie na kartce jako podpis portretu mamy;
"W INDIAŃSKIEJ WIOSCE" – POZNANIE ZWYCZAJÓW I SPOSOBU ŻYCIA INDIAN. UTRWALENIE LITERY "I, I".

CELE ZAJĘĆ:
  • poznanie życia Indian;
  • doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo - ruchowej;
  • doskonalenie analizy i syntezy słuchowej;
  • utrwalenie litery "i, I";
  • ukazanie roli litery "i" w zdaniu (funkcja łącznika i odrębnego wyrazu);
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
  1. Powitanie kukiełki literki "I",
    Odszukanie jej rodzinnego portretu na "ścianie liter".
  2. Zaproszenie na wycieczkę do Ameryki samolotem w odwiedziny do indiańskiej wioski.
  3. "Podróż samolotem" - zabawa przy muzyce (KLANZA).
  4. Rozmowa na temat dawnych i obecnych warunków życia Indian w oparciu o zgromadzone ilustracje i obrazki.
  5. Przygotowanie strojów
    Robienie pióropuszy, malowanie indiańskich wzorów na twarzy specjalnymi farbami do twarzy.
  6. "Sokole oko" - ćwiczenie spostrzegawczości.
    Uzupełnianie rysunków zgodnie z załączonym wzorem. Wygrywa i zdobywa tytuł "Sokole Oko" ten, kto pierwszy dorysuje wszystkie brakujące elementy (karty pracy).
  7. "Chcemy być tacy sprawni i sprytni jak Indianie".
    Rozpoznawanie podłoża - chodzenie boso lub tylko dotykanie stopą różnej powierzchni-kasztany, liście, kocyki, gazety itp.
  8. "Sqaw i traper" - zabawa ruchowo-dydaktyczna z elementem ćwiczeń fonematycznych.
         "Sqaw i traper" - tak nazywa się kobietę i mężczyznę w językach indiańskich.
    Kiedy "sqaw"' zajmowały się tkaniem krajek, ich mężczyźni wyruszali na polowanie. W czasie, gdy dziewczynki będą tkały krajki - tzn. naklejały kolorowe paski papieru, chłopcy, czyli traperzy będą wracać z polowania, kierując się w stronę zachodzącego słońca. Jedno dziecko jest słoneczkiem i dla utrudnienia przemieszcza się ze swoją żółtą tarczą po sali.
         Traperzy polują na te zwierzęta, których nazwy zawierają głoskę "i" (zbierają obrazki). Po powrocie do wioski sqaw witają traperów okrzykiem "howk" oraz za pomocą głoski "i" wypowiadanej różnymi sposobami - smutno, wesoło lub ze zdziwieniem itp.
  9. "Znajdź parę, ułóż zdanie" - tworzenie par przedmiotów (obrazków)
    Każde dziecko dostaje kartonik z literą "i" oraz jeden obrazek. Spośród obrazków pomocniczych wybiera jeden, który będzie stanowił parę dla jego obrazka. Nazywa je i łączy w zdanie za pomocą litery "i" np. Pilot i samolot.
  10. "Indiański taniec" - taniec animacyjny "Cornevalito".
  11. Przygotowanie namiotów indiańskich "tipi" - praca w grupach 5 - 6- osobowych.
    Na szarym papierze przyklejanie kolorowych figur geometrycznych z papieru samoprzylepnego z literkami "I", "i" (drukowanymi i pisanymi) oraz malowanie literek palcami. Przyklejenie taśmą dolnej krawędzi papieru do obręczy, zwinięcie u góry papieru i przewiązanie sznurkiem.
  12. "Indianie" - zabawa tematyczna.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie