Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Istota początkowej nauki czytania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2111 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

  • Od pierwszej chwili zwracamy uwagę na to, aby dzieci czytając głośno czytały poprawnie, ze zrozumieniem i, o ile będą się już mogły na to zdobyć - z uczuciem.
  • Czytanie głośne przeważa nad cichym w klasach najmłodszych.
  • W klasach 1-3 dziecko musi czytać dużo i często dla opanowania techniki, której osiągnięcie ma znaczny wpływ przy uzyskaniu tych korzyści, jakie ma przynieść nauka j. polskiego.
  • Czytanie jest wprawdzie tylko środkiem jednym z wielu, ale środkiem bardzo poważnym, który w znacznym stopniu ułatwia rozwój dziecka i jego wzniesienie się na wyższy poziom życia kulturalnego.
  • Aby przy czytaniu tych samych tekstów uniknąć nudy, niosącej szybkie zmęczenie, powinno się im dawać coraz inne polecenia, itp.

Cechy czytania:
  • Podstawowym celem czytania jest rozumienie tekstu.
  • Aby zaś rozumieć tekst, umiejętność czytania musi posiadać określone cechy;
    1. czytanie płynne:
      • Dziecko czyta tekst, chociaż wolno, ale całymi wyrazami.
      • Nie czyta „ po literze" (nie wybrzmiewa poszczególnych głosek).
      • Nie zatrzymuje się zbyt długo nad wyrazami.
    2. czytanie poprawne;
      • Polega na prawidłowym odczytywaniu wyrazów tj. zgodnie z brzmieniem oraz na poprawnym wymawianiu głosek.
      • Czytaniem poprawnym nie jest czytanie kiedy dziecko przestawia poszczególne litery, dodaje litery czy wyrazy.
    3. czytanie biegłe
    4. czytanie wyraziste


Praca domowa uczniów.
     W wielu systemach szkolnych, a także w naszym, uczeń nie może poprzestać na nauce w szkole, gdyż ta nie wystarcza, lecz musi pracować także w domu. Praca domowa ma bardzo duże znaczenie w procesie nauczania i wychowania. Stanowi ona organiczną część składową całej pracy szkolnej:
  • jest dopełnieniem pracy lekcyjnej,
  • wyrabia zdolności organizacyjne uczniów,
  • uczy obmyślania każdego zadania,
  • uczy właściwego organizowania miejsca pracy,
  • uczy skupienia się, wytrwałości, samodzielności i samokontroli,
  • bardzo poważne jest również wychowawcze znaczenie pracy domowej.
Warunki pracy domowej uczniów.
     Pomimo najlepszej pracy w szkole dziecku niezbędna jest pewna liczba samodzielnych ćwiczeń w domu. Praca domowa ucznia jest przedłużeniem pracy lekcyjnej. Uczniowie powinni mieć swoje stałe miejsce pracy, swój kącik do odrabiania lekcji. Kącik do pracy czy pokoik dziecka trzeba tak urządzić, aby było tam przytulnie i wygodnie, a dziecko lubiło w nim przebywać.
     Stolik przeznaczony do odrabiania lekcji musi być tak ustawiony, aby światło dzienne padało z lewej strony. Ważne jest również oświetlenie elektryczne. Nieodpowiednie oświetlenie psuje oczy. Krzesło musi być przystosowane do wzrostu dziecka tak, aby nie zwisały z niego nogi lub tez odwrotnie, aby nie było ono za niskie.
      Niewygodna pozycja przy pisaniu i czytaniu może spowodować przykre konsekwencje, jak garbienie się czy skrzywienie kręgosłupa. Ma to również zły wpływ na jakość pracy. Ucząc się w nieprawidłowej pozycji dziecko szybciej się męczy, jest znużone i zniecierpliwione.

Opracowała:
mgr Elżbieta Turczanik

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie