Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wiosenny wietrzyk

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8527 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Cel główny: zapoznanie rodziców z celami i wartościami wychowawczo – dydaktycznymi zajęć umuzykalniających.

Temat: "Wiosenny wietrzyk"

Pomoce: magnetofon, instrumenty perkusyjne, przedmioty z otoczenia i "skrzyni skarbów"

Cele:

  • Rozwijanie muzycznej i poetyckiej wrażliwości dzieci,
  • kształcenie wyobraźni i inwencji twórczej.
  • Stwarzanie okazji do poznawania swoich możliwości
  • Bogacenie mowy, wrażliwości słuchowej oraz umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych.
  • Inspirowanie dzieci do samodzielnych poszukiwań i działań twórczych.
Przebieg:
  1. Słuchanie utworu pt. "Wiosenny wietrzyk" J. Kulmowej recytowanego przez nauczyciela Mały wietrzyk wiosenny
    Znalazł szczerbę w płocie - zaświstał
    Ledwie w drzewach zaszumi,
    Znalazł liski – zapiał na listkach.
    Ledwie w krzakach zamruczy,
    Czasem w suchych gałęziach zatrzeszczy,
    Jeszcze gwizdać nie umie,
    Czasem nuci, gdy zagra mu deszczyk,
    Jeszcze się uczy.
    Albo szemrze w zeszłorocznej trawie,
    Albo szepcze tak, że milczy prawie. Ludzie mówią wtedy: nie ma wietrzyka!
    A on jest,
    tylko słucha słowika.
  2. Gdzie grał wietrzyk? – gromadzenie słownictwa, wybór prawidłowych ilustracji.
  3. Zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi
    • Spróbujcie naśladować buzią grę wietrzyka
    • ponowna recytacja wiersza przez nauczyciela.

    Wybieramy 1 dziecko do roli wietrzyka, który poruszać się będzie w różne strony z delikatnym akompaniamentem potrząsanego tamburyna lub marakasów (ze zmianami dynamicznymi).
    Do gry na instrumencie wybieramy 2 dziecko,3 dziecko będzie słowikiem. Pozostała grupa dzieci stoi w rozsypce i będzie naśladować odgłosy sugerowane tekstem wiersza.

    Dziecko – wietrzyk biega do czasu, gdy dziecko – słowik zagra na trójkącie.
    Wietrzyk zatrzyma się i wysłucha improwizacji na trójkącie.
    Zabawę powtarzamy kilka razy. Wszyscy wybierają potem to dziecko, które najciekawiej grało na trójkącie i tamburynie.
  4. Gdzie chciałbyś spotkać wiatr? – scenki pantomimiczne.
  5. Wiatrowa muzyka – muzykowanie na różnych przedmiotach znalezionych w otoczeniu i skrzyni skarbów.
    • tworzenie dźwięków przez chętne dzieci,
    • równoczesne odtwarzanie dźwięków przez wszystkie dzieci,
    • wykorzystanie akompaniamentu jako tła do wiersza, efekty akustyczne będą wydobywane w odpowiednich momentach recytowanego przez nauczyciela wiersza,
    • na zakończenie recytacji dzieci słuchają śpiewu prawdziwego słowika - kaseta
  6. O czym śpiewa słowik? – praca plastyczna i słowne wypowiedzi dzieci n/t swoich prac.
  7. Słuchanie prawdziwego wiatru oraz improwizacji dzieci z kasety magnetofonowej - próba samooceny.

METODA EKSPRESJI TWÓRCZEJ K. ORFFA

     Zbudowana jest na trzech podstawowych czynnikach: słowie, muzyce i ruchu, które przenikają się wzajemnie i tworzą integralną całość. Celem metody jest wyzwolenie u dzieci tendencji do samorealizacji i rozwijania inwencji twórczej.
     Szeroko rozbudowany i otwarty repertuar ćwiczeń i zabaw daje możliwość rozwijania zdolności oraz wyrównuje braki rozwojowe dziecka. W konkretnym zestawie zbaw i ćwiczeń dominuje jeden element ( z trzech ) inne spełniają rolę towarzyszącą.
     Ćwiczenia mowy – służą przyswojeniu przez dzieci zjawisk rytmicznych, dynamicznych oraz przygotowują do wyrazistej i prawidłowej dykcji.
Rytmiczność mowy jest źródłem dziecięcych improwizacji głosem, ruchem, z towarzyszeniem "naturalnych instrumentów" – ręce, nogi:
  1. Dzieci wystukują rytm do słów
  2. Dzieci wyszukują odpowiednie słowa do rytmu
  3. wymawiają teksty wyliczanek, przysłów, porzekadeł, w dowolny sposób: ze zmianą dynamiki, tempa, rejestrów,
    Muzyka – moment, w którym dziecko potrafi zaśpiewać tekst z własną melodią jest punktem wyjścia do budowania prostych form muzycznych.
     Ruch – z różnych rodzajów tekstów wypływają różne formy ruchowe, w których można stosować instrumenty perkusyjne lub akompaniament naturalny. Występują tu rytmiczne gesty, ruchy, zabawy taneczne i inscenizowane. Chodzi tu o poznanie przez dziecko swoich możliwości ruchowych, wyczucie stosunków przestrzennych i czasowych oraz wdrożenie do współpracy w grupie. Temu celowi służy indywidualne i grupowe eksperymentowanie, odkrywanie. Dając dziecku duży margines swobody pozwalamy mu rozwinąć to, co osobiste, oryginalne, i niepowtarzalne.
     Szczególną formą jest improwizacja ruchowa wymagająca fantazji i kultury, zrytmizowania i płynności np: ćwiczenia z gazetą, piłką, obręczą, ćwiczenia z krążkami, odtwarzanie ruchem różnych figur geometrycznych, pantomima, improwizacja ruchowa do muzyki.
Metodę K. Orffa można stosować w krótkich fragmentach oraz w zastawach ćwiczeń ruchowych.

Opracowała: Dorota Fortuna, nauczycielka Przedszkola Miejskiego Nr 11 w Jaśle

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie