Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wymagania edukacyjne: przyroda, kl. 4

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1636 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 (na podstawie programu nauczania wyd. OPERON)

Ocenę celujący otrzymuje uczeń, który:

  • posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przyrody w klasie 4
  • samodzielnie i twórczo rozwija zainteresowania przyrodnicze
  • biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych
  • osiąga sukcesy w konkursach przyrodniczych
Ocenę bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
  • wyjaśnia dlaczego obserwacje i doświadczenia są podstawowymi metodami poznawania przyrody
  • zna wszystkie przyrządy służące do obserwacji i zawsze potrafi się nimi posługiwać
  • podaje różnice między patrzeniem a obserwowaniem
  • wyciąga i formułuje wnioski z obserwacji i doświadczeń
  • uzasadnia potrzebę prowadzenia obserwacji pogody
  • opisuje krajobraz najbliższej okolicy
  • określa swoją rolę w ochronie środowiska
  • wykazuje skutki nieprzemyślanej działalności człowieka w środowisku
  • określa cechy istot żywych
  • uzasadnia znaczenie narządów człowieka
  • omawia możliwości zapobiegania chorobom dzięki stosowaniu zasad prawidłowego żywienia
  • wyjaśnia znaczenie słowa „nałóg”, podaje przykłady zachowań asertywnych w przypadku presji grupy namawiającej do zapalenia papierosa, picia alkoholu, zażywania narkotyków
  • uzasadnia, że człowiek ma wpływ na zachowanie zdrowia własnego organizmu
  • potrafi udzielić pierwszej pomocy potrzebującym
  • podaje charakterystyczne cechy poszczególnych etapów rozwojowych i zauważa różnice między nimi
  • wykazuje wpływ chorób zakaźnych na organizm człowieka, omawia możliwość ograniczenia zachorowalności na choroby zakaźne
  • wyjaśnia, że długość trwania dnia i nocy w ciągu roku zmienia się
  • wskazuje możliwości wykorzystania planu w życiu codziennym
  • interpretuje plan najbliższego otoczenia, korzysta ze znaków umieszczonych w legendzie charakteryzując wskazany obszar na mapie
  • wymienia interesujące obiekty położone w pobliżu własnej miejscowości, opisuje różnorodne krajobrazy Polski
  • lokalizuje w terenie i na mapie topograficznej obiekty i zbiorowiska roślinne zasługujące na ochronę
  • podaje możliwości poprawy stanu środowiska w najbliższej okolicy
Ocenę dobry otrzymuje uczeń, który:
  • określa przedmiot badań kilku dziedzin nauk przyrodniczych
  • umiejętnie posługuje się przyrządami stosowanymi w obserwacjach przyrodniczych
  • sprawnie przygotowuje i przeprowadza obserwacje i doświadczenia przyrodnicze
  • umiejętnie sporządza notatkę z obserwacji i doświadczeń
  • omawia sposoby prowadzenia obserwacji pogody
  • podaje różnice między krajobrazem naturalnym a przekształconym przez człowieka
  • proponuje sposoby ochrony roślin i zwierząt
  • podaje przykłady działalności człowieka, której skutkiem są korzystne zmiany w środowisku
  • określa warunki optymalne do życia człowieka
  • wskazuje na planszy podstawowe narządy człowieka, określa ich role w organiźmie
  • podaje sposoby odżywiania się zapobiegające występowaniu krzywicy, otyłości i próchnicy zębów
  • określa alkoholizm jako chorobę, wskazuje sposoby odmawiania zapalenia papierosa, picia alkoholu, brania narkotyków
  • omawia znaczenie udzielenia pierwszej pomocy
  • charakteryzuje własny etap rozwojowy
  • wskazuje miejsca będące źródłem drobnoustrojów chorobotwórczych, zna sposoby zakażenia się chorobami
  • wskazuje sposoby wyznaczania kierunku północnego w terenie bez użycia przyrządów
  • wymienia czynności umożliwiające narysowanie planu, rysuje plan klasy, szkoły, boiska stosując odpowiednią skalę
  • odczytuje skalę mapy i oblicza odległość rzeczywistą między dwoma punktami, omawia znaczenie umiejętności czytania planu
  • odczytuje na mapie Polski wysokość położenia własnej miejscowości w m n. p. m.
  • podaje różnice między rezerwatem przyrody a parkiem narodowym
  • wskazuje możliwości ochrony środowiska w trakcie wykonywania codziennych zajęć
Ocenę dostateczny otrzymuje uczeń, który:
  • określa przedmiot badań dwóch dziedzin nauk przyrodniczych
  • potrafi posługiwać się przyrządami stosowanymi w obserwacjach przyrodniczych
  • umie przygotować i przeprowadzić proste obserwacje i doświadczenia przyrodnicze
  • umie sporządzić notatkę z obserwacji i doświadczenia
  • wskazuje sposoby obserwacji pogody, dokonuje pomiaru składników pogody za pomocą przyrządów
  • umie wskazać elementy krajobrazu najbliższego otoczenia i opisać je
  • rozpoznaje pospolite rośliny i zwierzęta środowiska słodkowodnego i lądowego w najbliższym otoczeniu
  • umie wskazać źródła zanieczyszczeń wody i powietrza
  • wymienia wspólne cechy organizmów
  • zna podstawowe narządy człowieka
  • zna główne zasady prawidłowego odżywiania się
  • wymienia skutki wpływu alkoholu, nikotyny i narkotyków na organizm człowieka
  • zna i stosuje zasady higieny osobistej i otoczenia
  • umie zachować się właściwie w przypadku konieczności udzielenia pierwszej pomocy
  • zna główne cechy charakterystyczne etapów rozwojowych człowieka
  • zna podstawowe zasady zapobiegania chorobom zakaźnym i pasożytniczym oraz umie je stosować w praktyce
  • zna strony świata i umie je wyznaczyć za pomocą zmian długości cienia
  • umie szkicować uproszczone plany klasy, boiska
  • umie posługiwać się planem miasta i mapą turystyczną w celu znalezienia danego miejsca
  • umie wskazać na mapie granice Polski, jej sąsiadów, region i miejsce zamieszkania
  • zna zasady właściwego zachowania się na obszarach chronionych
  • dostrzega wpływ swoich działań na stan środowiska przyrodniczego
Ocenę dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
  • wymienia dziedziny nauki zajmujące się przyrodą
  • wymienia cechy oglądanych przedmiotów
  • umie przeprowadzić proste obserwacje i doświadczenia przyrodnicze
  • potrafi z pomocą sporządzić notatkę z obserwacji i doświadczenia
  • wymienia składniki pogody i przyrządy służące do ich pomiaru
  • wymienia składniki krajobrazu najbliższej okolicy
  • zna nazwy roślin i zwierząt środowiska słodkowodnego i lądowego w najbliższym otoczeniu
  • przyporządkowuje nazwy odpadów do odpowiednich pojemników, wskazuje korzyści płynące z ponownego wykorzystania odpadów
  • wymienia czynniki niezbędne człowiekowi do życia
  • nazywa podstawowe narządy człowieka
  • wymienia cechy produktów spożywczych nadających się do spożycia
  • podaje przykłady ujemnego wpływu alkoholu, nikotyny i narkotyków na organizm człowieka
  • wymienia podstawowe zabiegi higieniczne związane z pielęgnacją własnego ciała i odzieży
  • zna numery alarmowe pogotowia ratunkowego, policji i straży pożarnej
  • wymienia etapy rozwojowe człowieka
  • wymienia nazwy chorób wywoływanych przez wirusy, podaje sposoby zapobiegania im
  • nazywa kierunki główne i pośrednie, podaje sposoby wyznaczania kierunków głównych
  • wyjaśnia co to jest plan, rysuje plan prostych przedmiotów
  • wymienia kolejne czynności w trakcie czytania planu, odczytuje informacje umieszczone w legendzie mapy
  • wskazuje na mapie hipsometrycznej Polskę i własną miejscowość
  • nazywa obiekty chronione występujące w regionie, wymienia nazwy chronionych roślin i zwierząt
  • wskazuje właściwe i niewłaściwe zachowania wobec środowiska
Ocenę niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
  • nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie 4
  • nie jest w stanie rozwiązać problemów teoretycznych i praktycznych o niewielkim stopniu trudności
Opracowała:
mgr Maria Czajka – nauczycielka przyrody SP Nowy Żmigród

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie