Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rola katechety

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8294 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Katecheta jako nauczyciel wiary i wychowawca nie przestaje być świadkiem wartości ideałów chrześcijańskich. Jego podstawowym zadaniem jest wprowadzenie dzieci i młodzieży w świat wartości ewangelicznych i pomagać im stawać się sobą na wzór Chrystusa.
Powrót katechety do szkół przyczynił się do wzrostu jej roli jako przedmiotu nauczania oraz formy wychowania religijnego. Stwarza Kościołowi nowe, znacznie lepsze możliwości oddziaływania na dzieci i młodzież. Dowartościowuje katechetów przez to, że przynajmniej w sposób formalny sankcjonuje ich miejsce w zintegrowanym na płaszczyźnie rodzina – kościół – szkoła systemie oświatowo-wychowawczym.
W sytuacji powrotu nauki katechezy do szkoły powstała dla niejednego katechety pokusa, by upodobnić się do nauczyciela, tym bardziej, że w Instrukcji Ministerstwa Edukacji Narodowej, wydanej w ubiegłym roku, przyznano katechetom prawa nauczycieli. Katecheta nie powinien zapominać, że głównym realizatorem spotkania kształtującego postawy katechizowanych jest sam Bóg, przypada mu jednak w udziale zaszczytny udział w Jego misji.
W czasie katechezy konieczne jest stwarzanie atmosfery skupienia przez umiejętne stawianie problemów i wspólne szukanie ich rozwiązania.
Katecheta, mimo że stał się nauczycielem, nie może przestać być katechetą i ograniczać się do oceny aktywności uczniów w czasie lekcji, co w ramach praw nauczyciela powinien robić.
Rola katechety polega na „wprowadzeniu młodych do dojrzałej wiary”. Jednym ze sposobów realizacji tego zadania jest wzmacnianie w uczniach świadomości indywidualnej godności. Pomagać młodym w odkrywaniu samych siebie, swoich talentów, wzmacniać wiarę w siebie, w zdolność do doskonalenia się, pomagać w tropieniu dobra i zła w samym sobie, w zdolność do doskonalenia się, budzić wiarę w zwycięstwo dobra nad złem, wskazywać na odpowiedzialność samego siebie. A jednocześnie uczyć, że Bóg jest dobry i miłosierny, że żyjemy w Jego przestrzeni, że On nas kocha takich, jakimi jesteśmy, ale On nas wzywa byśmy tworzyli dobro w świecie.
Każdy ma określone zadania do wykonania w swoim życiu. Chodzi o to by je poznać, pojąć. Budzenie świadomości godności, podmiotowości i powołania życiowego człowieka prowadzi młodzież do odkrycia własnej wartości i źródeł tej wartości. Nasza młodzież w większości jest „zewnątrzsterowana”. Trudno im zrozumieć samych siebie. Nie umieją rozpoznać swoich talentów. Mają problemy ze zdroworozsądkowym myśleniem, z podejmowaniem decyzji. Bardzo łatwo poddają się modzie i przypadkowym prądom. Dlatego podkreślenie indywidualnej godności każdego ucznia może być drogą katechety do rozwijania i pogłębiania wiary w Boga.
Rola katechety polega również na „ukazaniu sensu życia”. Ukazać młodzieży, że są potrzebni matce, ojcu, babci, dziadkowi, siostrze, bratu, sąsiadom, zwierzętom domowym, że mogą przyczynić się do pomnażania dobra w świecie na nieskończoną ilość sposobów, ułatwi im znajdowanie dla siebie miejsca w społecznościach, w których żyją. Ta pomoc dla innych wcale nie musi być czymś niezwykłym. Może to być uśmiech skierowany do zmęczonego człowieka, może być modlitwa, jakiś dobry i użyteczny czyn, myśl o kimś. Sens życia w pomocy drugim jest czymś wspaniały. Praktycznie realizuje tę myśl niewielu.
Rola katechety to „prowadzenie do świętości” Jedną z metod realizacji tego celu może być budzenie „głodu” wartości. Człowiek rodzi się z głodem fizycznym. Skażenie ducha powoduje, że takie wartości jak dobro, prawda, piękno, miłość, sprawiedliwość, pokój i inne wymagają systematycznej pracy nad ich formowaniem. W tej pracy potrzeba człowiekowi wielu pomocników. Jednym z nich może być katecheta. Otwieranie na wartości ukazywanie ich blasku i siły, to wprowadzenie uczniów na drogę prowadząca do doskonałości osobistej, na drogę do świętości.
Katecheza może dać wiedzę i zrozumienie w zakresie wymiaru liturgicznego – Eucharystia, sakramenty, niedziela, Kościół. Może uczestniczyć w kształtowaniu postaw potrzebnych do owocnego przeżywania liturgii i kościoła. Liturgię trzeba przeżywać. W Eucharystii trzeba uczestniczyć, w niedzielę należy świętować, a Kościoła należy we wspólnocie parafii doświadczyć i ten kościół współtworzyć. Pierwszą i zasadniczą konsekwencją powrotu katechezy do szkół jest kontynuacja i rozwijanie w parafiach istniejących form pracy pozakatechetycznej z dziećmi i młodzieżą. Dopełnianie katechezy szkolnej przez angażowanie w parafialne grupy modlitewne.
W związku z powrotem katechezy do szkół rola katechetów polega na duszpasterskim oddziaływaniu na nauczycieli. Szkoła daje również katechetom możliwość duszpasterskiego oddziaływania na istniejące tam organizacje.
Wśród rzeczywistych obaw wyrażonych w związku z powrotem katechezy do szkoły, najczęściej powtarzaną jest troska o to, by katecheza nie stała się lekcją, podobną do wielu innych przedmiotów, a nawet lekcją podrzędniejszego gatunku, gdyż bez zaliczenia tego przedmiotu można być promowanym do następnej klasy. Jest to niewątpliwie jedno z większych zadań katechetów w szkole, aby do takiej sytuacji nie doprowadzić, zachowując nie tylko treściową, ale i merytoryczną odrębność katechezy pośród innych przedmiotów szkolnych.
Rola katechety to ukazanie w katechezie atmosfery modlitwy, odkrywania wezwania Bożego i poczucia miejsca spotkania z Bogiem. Katecheza winna odznaczać się ciągłą dyskusją, wspólnych poszukiwań i interesującego sposobu prowadzenia katechezy. Katechezy nie można sprowadzić do nauczania, aczkolwiek wiedza musi odnaleźć w katechezie swoje znaczące miejsce. Rodzina usprawiedliwia swoje zaniedbania własne, składając na katechetów w szkole sprawę modlitwy, życia liturgicznego, Mszy świętej niedzielnej swoich dzieci. Część tych obowiązków może katecheta wziąć na siebie jako ten, który chce pomagać rodzicom.
Kolejnym zadaniem, do którego trzeba przygotować przyszłych katechetów w związku z nowym miejscem katechezy, jest umiejętność prowadzenia katechezy ewangelizacyjnej. Ewangelizacja ma poprzedzać katechezę, ma towarzyszyć katechezie, katecheza jest częścią ewangelizacji.
Podstawową zasadą katechetów jest przestrzeganie harmonogramu dnia, a więc punktualne rozpoczynanie i kończenie jednostki lekcyjnej.
W czasie trwania katechezy musimy zadbać o utrzymanie odpowiedniej dyscypliny, ciszy i skupienia. Szczególnie ważnym zadaniem katechetów jest odpowiedzialność za dzieci i młodzież w czasie jednostki lekcyjnej, jak również opieka nad dziećmi. Do zadań katechety należy również prowadzenie dziennika lekcyjnego zgodnie z obowiązującymi normami. Stałym elementem procesu dydaktyczno-wychowawczego w szkole są okresowe spotkania katechetów z rodzicami uczniów. Katecheta winien być człowiekiem otwartym, życzliwym, potrafiącym szybko nawiązać kontakt z ludźmi i otoczeniem. Katecheta winien pomagać wychowawcy w rozwiązywaniu trudnych spraw uczniów i młodzieży.
Młodzież nie chce zaakceptować nauki katechezy jako dodatkowego przedmiotu z klasówkami i odpytywaniem. Lekcja katechezy powinna być głębokim przeżyciem religii i autentycznym spotkaniem z Bogiem. Dziecko wychodząc z lekcji katechezy powinno być przekonane, że człowiek, który mówi o Bogu jest pewno człowiekiem dobrym, że nie potrzeba się go bać, że jest kimś, przed kim można wyjawić swoje troski, że znajdzie słowo pociechy, że można przy nim odetchnąć od napięć, jakie niesie szkoła. Katecheta powinien nie tylko uczyć, mówić, przekonywać, lecz także pokazać na własnym przykładzie wartości chrześcijaństwa, wtedy pociągnie do wiary, do Boga i Kościoła.
W czasach poszukiwania prawd wiary i słowa Bożego szczególna rola przypada katechetom. Mają oni za zadanie kształcić i wychowywać młode pokolenie. Swoją postawą i głoszeniem słowa winni przekazywać prawdy o naukach Chrystusa i przybliżać do pojednania z Bogiem.

Bibliografia :
Polańska A., Jak być katechetą dziś.

Opracowała:
Małgorzata Głuszek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie