Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Znaczenie edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia w wieku przedszkolnym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4664 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Zdrowie w ujęciu Światowej Organizacji Zdrowia to stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko brak choroby.
Z definicji tej wynika, iż na zdrowie człowieka wpływa wiele czynników. Do najistotniejszych z nich należą:
- Styl życia, czyli okreslony, indywidualny sposób życia wynikający z filozofii życiowej, systemu wartości, postaw czy zachowań zdrowotnych. Może on być wzmamcniany lub osłabiany przez różne czynniki zewnętrzne, takie jak polityka władz, boźce ekonomiczne,struktura organizacyjna grup społecznych czy po prostu moda
- warunki srodowiskowe, w których żyjemy, a więc klimat, stan środowiska naturalnego itp.
- Podejmowane działania na rzecz zdrowia , zarówno te wpływające od indywidualnej osoby, jak i innych osób, czyli zachowania zdrowotne. Zachowania zdrowotne mają konkretny wpływ na zdrowie czlowieka. Wyróżnić można dwa zasadnicze zachowania: takie, które sprzyjają zdrowiu (np. ruch, higiena, ochrona swojego zdrowia) i takie, które nie sprzyjają zdrowiu(np.siedzący tryb życia, stosowanie używek)
- Prewencja lub profilaktyka, czyli działania, których celem jest przeciwdziałanie chorobom oraz ich stutkom:
- Promocja zdrowia, czyli proces umożliwiający jednostkom, grupom. społecznościom zwiększenie kontroli nad swoim zdrowiem oraz jego wzmocnieniem. Promocja zdrowia pomaga ludziom w dokonywaniu zmian w swoim stylu życia tak aby mogli zbliżyć się do pełni zdrowia:
- Edukacja zdrowotna, czyli proces, w którym zarówno dzieci jak i dorosli nabywają umiejętności dbania o zdrowie własne i społeczności, w której żyją
Z punktu widzenia wychowania przedszkolnego najważniejszymi czynnikami są: edukacja zdrowotna i promocja zdrowia, przy czym nie należy ujmować wartości pozostałych czynników. Wszystkie one powinne być obecne na codzień w życiu dziecka przedszkolnego.
Z powyższych pobudek postanowiłam w pracy z dziećmi przedszkolnymi realizować własny program autorski związany z promocją zdrowia i edukacją zdrowotną, poparty wieloma przedsięwzięciami.z tego zakresu.
Celem prowadzenia działalności edukacyjnej promujący zdrowy styl życia jet ukazywanie dzieciom wartości zdrowia, jako potencjału, którym dysponują, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie, wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności, kształtowanie odpowiednich postaw i nawyków.
Wraz z rozwojem dziecka należy się liczyć z koniecznością wyposażenia go w umiejętności przewidywania zagrożeń, unikania ich, a jeśli już się pojawiają - w zdolność do radzenia sobie z trudną sytuacją. W związku z niewielkim doświadczeniem życiowym dzieci i ogromną ruchliwością stawia je znacznie częściej niż osoby dorosłe w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia zdrowia, a często i życia. Wynika z tego konieczność jak najwcześniejszego wprowadzania w przedszkolu tematyki wychowania prozdrowotnego zarówno w zakresie profilaktyki, jak i edukacji zdrowotnej.
Treści opracownego przeze mnie programu zdrowotnego dotyczą czterech podstawowych zakresów czyli: zdrowia, bezpieczeństwa, higieny i aktywności ruchowej. Mając długoletnią praktykę jako nauczycielka przedszkola stwierdziłam, iż realizacja takiego zakresu treści w dłuższej perspektywie czasowej powinna doprowadzić u dzieci do przyswajania bogatej wiedzy z dziedziny zdrowia, ukształtowania w nich postaw prozdrowotnych oraz prawidłowych nawyków higieniczno-zdrowotnych. Groźba ulegania różnego typu zagrożeniom znacznie się zmniejszy.
Zwracając przedszkolakom uwagę na to, co zdrowe i bezpieczne, nauczy się ich dbania o swoje dobre samopoczucie psychiczne, fizyczne i społeczne. Zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka ma bowiem wysoce istotny wpływ na powodzenie w nauce przedszkolnej, a potem szkolnej, a także determinuje jego dalszy rozwój.
Głównym przedsięwzięciem realizowanym w ramach mojego programu jest aktywna pomoc i uczestnictwo w organizacji Powiatowej Spartakiady Sportowej dla Przedszkolaków. Odbyły się już dwie edycje tej spartakiady. Głównym celem spartakiady była nie tylko integracja środowisk przedszkolnych, ale również promowanie sdrowego stylu życia poprzez czynne uprawianie sportu. Udział dzieci w tego typu masowej imprezie na długo pozostaje im w pamięci. Dlatego też na długo zapamiętują przekazywane podczas imprezy wiadomości z zakresu profilaktyki zdrowia poprzez czynne uprawianie sportu.
Innym efektem wdrażania w naszym przedszkolu programu zdrowotnego jest organizacja konkursów dla przedszkoli z terenu miasta Chojnice z zakresu bezpiecznego i zdrowego stylu życia. Każda edycja konkursu znajduje szeroki odzew w gremiach przedszkolnych. Na uwagę zasługuje również fakt, iz dzieci wykazują bardzo wysoki poziom wiedzy z tego zakresu tematycznego.
Promując zdrowy charakter życia organizuję szereg zajęć otwartych z udziałem zaproszonych gości, specjalistów z różnych dziedzin i rodziców. W ramach zajęć otwartych odwiedzili nas policjanci, pracownik Gabinetu Edukacji i Promocji Zdrowia "Gemini", dyrektor Promocji Zdrowia, lekarz, pielęgniarka, dietetyczka. Wizyta gości połączna jest z różnego rodzaju aktywnym uczestnictwem dzieci w zajęciach, przygotowaniem programów artystycznych związanych tematycznie, np podczas wizyty dietetyczki omawiajacej znaczenie poszczególnych pokarmów dla zdrowia dziecka. Przedszkolaki przygotowywały sałatki owocowo - warzywne wg. wlasnych pomysłów.
Ważnymi etapami przyswajania postaw prozdrowotnych jest wdrażanie dzieci do czynnego wypoczynku na świeżym powietrzu. Wykorzystuję ku temu każdą nadarzającą się okazję, np.podczas wycieczek do lasu staram się organizować dzieciom aktywne zajęcia sportowe na polanie bądź wykorzystując ścieżkę zdrowia znajdującą się na naszym terenie, której też byłam współorganizatorem. Korzystamy również ze ścieżki zdrowia w lasku miejskim z udziałem przedstawiciela Promocji Zdrowia.
Dużo uwagi poświęcam na naukę wszelkich czynności higienicznych wśród dzieci. Szczególną uwagę zwracam na mycie zębów, mycie rąk przed jedzeniem, po korzystaniu z toalety, higienę odzieży, higienę pomieszczeń.
Powyżej podałam tylko kilka przykładów wdrażania treści programowych z edukacji i promocji zdrowia.
W przedszkolu wiele z nich realizowane jest w codziennym toku pracy. Propagowanie zdrowego stylu życia dzieci ma więc wymiar ogólnopedagogiczny. Uczymy i wychowujemy dzieci w wielu sytuacjach i przy wielu okazjach. Jednak zawsze musimy pamiętać, że u podstaw zdrowia naszych dzieci leży nauka zdrowego stylu życia już od najmłodszych lat.

AUTOR:
MARIA PRILL

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie