Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jan Matejko- malarz dziejów Polski

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1492 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Cele lekcji.
Przewidywane osiągnięcia uczniów:

  • Uczeń słucha z zainteresowaniem tekstu czytanego przez nauczyciela.
  • Uczeń potrafi wyodrębnić postaci i wydarzenia.
  • Wie, kim był Jan Matejko.
  • Wyszukuje fragmenty tekstu na dany temat.
  • Praktycznie stosuje zdania złożone.
  • Umie zapisywać i porównywać liczby w zakresie 1000 ze wskazywaniem rzędów dziesiątkowych.
  • Rozumie pojęcie wieku.
  • Potrafi malować obrazy inspirowane tekstem literackim.
  • Z zainteresowaniem ogląda wybrane reprodukcje Jana Matejki.
  • Potrafi słuchać utworu instrumentalnego muzyki dawnej.

    Metody pracy:
  • podające,
  • poszukujące,
  • ćwiczeń praktycznych

    Formy pracy:
  • zbiorowa,
  • indywidualna,
  • grupowa

    Środki dydaktyczne:
  • kaseta audio z nagraniem „Tańca dworskiego”,
  • napisy z tytułami wydarzeń,
  • reprodukcje obrazów Jana Matejki:
    - Sobieski pod Wiedniem,
    - Kościuszko pod Racławicami,
    - Konstytucja 3 Maja,
    - Bitwa pod Grunwaldem.

  • encyklopedia,
  • duże arkusze papieru,
  • kredki świecowe,
  • farby plakatowe,
  • napisy z rodzajami malarstwa,
  • J. Stępień „Jan Matejko”,
  • podręcznik „Wesoła Szkoła”,
  • Karty pracy ucznia.

    Przebieg zajęć:

    1. Słuchanie utworu instrumentalnego muzyki dawnej pt. „Taniec dworski” i określanie jego nastroju. Kaseta audio

    2. Omawianie treści ilustracji w podręczniku ze zwróceniem uwagi na miejsce i czas wydarzenia. P. s.93
  • Gdzie się to dzieje i kiedy? Dlaczego tak sądzisz? Określanie cech charakterystycznych wystroju wnętrza i wyglądu postaci.
  • Czym zajmują się poszczególne osoby?
  • Kim są dla siebie?

    3. Słuchanie wzorowego czytania przez nauczyciela utworu pt. „Jan Matejko- malarz dziejów Polski”. P. s.92- 94

    4. Zestawienie ilustracji w podręczniku z tekstem.

    5. Tworzenie obrazu: Rodzina państwa Matejków. Dzieci losują kartki ze scenkami i próbują odgadnąć do nich tytuły w swoich zespołach.
    Tytuły scenek:
  • Rozmowa Janka z ojcem
  • Konkurs rysowania dziejów Polski
  • Podziwianie obrazów wielkiego malarza
  • Wychwalanie rysunku Janka

    6. Rozmowa na temat głównego bohatera utworu połączona z wyszukiwaniem odpowiednich fragmentów tekstu. P. s.92- 94
  • Dzięki komu mały Janek zainteresował się dziejami Polski?
  • Dlaczego ojciec obawiał się o przyszłość syna?
  • Kiedy ojciec zmienił zdanie?
  • Gdzie kształcił się Jan Matejko?
  • Jakie wrażenie wywarło na widzach jego malarstwo? P. s. 94

    7. Wyjaśnianie niezrozumiałych wyrazów, np. antykwariusz, krytyk. P. s. 92- 94

    8. Zawieszenie na tablicy kartek z tytułami wydarzeń w porządku chronologicznym rozwijającej się akcji.

    9. Ustalenie, że tytuły wydarzeń umieszczone na tablicy nie są zdaniami, gdyż nie zawierają czasowników w formie osobowej.

    10. Zaznaczenie kolejności zdań zgodnie z przebiegiem wydarzeń. Podkreślanie w zdaniach czasowników. K. 78. ćw. 1,2

    11. Pieniądze używane dawno temu w Polsce. Porównywanie wyglądu monet na zdjęciach z używanymi obecnie. K. 78. ćw. 3,4

    12. Liczby do 1000. Zapisywanie, porównywanie liczb. Wskazywanie rzędów dziesiątkowych. K. M. s. 42

    13. Tworzenie zdań złożonych i zapisywanie ich w zeszytach. Wskaźniki zespolenia zdań. K. ćw. 5,6

    14. Przeskakiwanka literowa. Odgadywanie tytułu obrazu Jana Matejki. K. 79. ćw. 1

    15. Wypowiedzi uczniów dotyczące reprodukcji obrazu pt. „Bitwa pod Grunwaldem”. P. s. 95.

    16. Zwiedzanie klasowej wystawy poświęconej sławnemu Polakowi. Oglądanie reprodukcji znanych obrazów Jana Matejki:
    - Sobieski pod Wiedniem,
    - Kościuszko pod Racławicami,
    - Konstytucja 3 maja . Reprodukcje obrazów Jana Matejki

    17. Wyszukiwanie w encyklopedii informacji o Janie Matejce. encyklopedia Wielka litera w nazwach obrazów, rzeźb, dzieł muzycznych.

    18. Wzorowe czytanie przez nauczyciela ciekawostek z życia wielkiego malarza oraz związanych z jego twórczością zawartych w książce pt. „Jan Matejko”. Jadwiga Stępień „ Jan Matejko”

    19. Liczby trzycyfrowe i czterocyfrowe. Pojęcie wieku. K. M. 43.

    20. Narzędzia używane przez artystów malarzy i sposoby ich wykorzystywania. K. 80. ćw. 5,6

    21. Malowanie obrazów w zespołach kilkuosobowych na arkuszach dużego formatu kredkami świecowymi lub farbami plakatowymi. Dzieci losują kartki z napisanym rodzajem malarstwa: pejzaż, portret. Odgadywanie rodzaju malarstwa. Arkusze dużego formatu, farby i kredki.

    22. Wystawa prac i ich ocena.

    23. Zadanie pracy domowej- ćwiczenie 3, karta 80. K.80, ćw. 3

    Mariola Rejmus

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie