Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Poznajemy środowiska wodne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1887 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Sprawdzian wiadomości dla klasy 5.

1.Nazwy zbiorników wodnych występujących w Polsce połącz z
typem wód (stojące lub płynące).

WODY PŁYNĄCE, WODY STOJĄCE

Mamry Śniardwy Odra Gopło Wisła Bałtyk Bug Dunajec


2.Uzupełnij zdania wyrazami: powoli, szybko.
Powietrze .....................się nagrzewa i ....................stygnie.
Natomiast woda nagrzewa się .................. i ....................
stygnie.

3.Wymień przystosowania ryb do życia w wodzie.
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................

4.Dokończ zdanie:
Ryby posiadają pęcherz pławny. Służy on do regulowania
głębokości zanurzania. Jest on wypełniony .............................. .

5.Wpisz brakujące określenia.
Na każde ciało zanurzone w wodzie działa siła ....................,
której wielkość zależy od ........................... zanurzonego
przedmiotu. Jeżeli siła ta jest większa niż ciężar – ciało ................,
przy sile mniejszej ciało ....................., a zrównoważenie siły i
ciężaru powoduje, że ciało ............................................................. .


6.Pogrupuj odpowiednio organizmy żyjące w wodach:
trzcina wodna, stułbia, okrzemki, grzybień biały, rzęsa wodna,
ameby.
organizmy jednokomórkowe –......................................................
organizmy wielokomórkowe –......................................................
rośliny wodne –.............................................................................

7.Uzupełnij zdanie:
Żaba jest płazem ............................................, oznacza to, że może
żyć zarówno w .................... jak i na .......................

8.Wymień strefy życia w morzach i oceanach i umieść w nich
mieszkańców: raki, wieloryby, langusty, glony, małże, delfiny,
ryby mające świecące wypustki, foki.
a)..................................................................................................
b)...................................................................................................
c)...................................................................................................
d)...................................................................................................

9. Pogrupuj ryby zgodnie z tym w jakich wodach żyją:
szczupak, śledź, makrela, okoń, karp, dorsz, szprot, pstrąg.
słodkowodne:................................................................
morskie:.........................................................................

10. Wyjaśnij pojęcia:
ławica - ..................................................................................
trawler - .................................................................................

11. Skreśl zdania fałszywe:
a) Rak posiada pięć par odnóży krocznych.
b) Ciało raka zbudowane jest z głowo-tułowia i odwłoku.
c) Rak jest zwierzęciem wodno-lądowym.
d) Potężne szczypce służą mu do obrony.
e) Żywi się wyłącznie roślinami.

12. Uzupełnij zdanie:
Płetwa grzbietowa pozwala rybom ................. ................., a
ogonowa jest ....................................................................... .


Prawidłowe odpowiedzi i punktacja:

1. wody płynące:Odra, Wisła, Bug, Dunajec
wody stojące: Mamry, Śniardwy, Gopło, Bałtyk 4 pkt
2. szybko, szybko, powoli, powoli 2 pkt.
3. opływowe ciało, pokryte łuskami i śluzem, płetwy, skrzela 3 pkt.
4. gazem (dwutlenek węgla) 1 pkt.
5. wyporu, objętości, wynurza się, zanurza się, pozostaje
na tej samej głębokości 2,5 pkt.
6. jednokomórkowe: okrzemki, ameby
wielokomórkowe: stułbia
rośliny wodne: trzcina wodna, grzybień biały, rzęsa wodna 3 pkt.
7. wodno-lądowym, na lądzie, w wodzie 1,5 pkt.
8. przybrzeżna: raki, glony, foki
denna: małże, langusty
toni wodnej: wieloryby, delfiny
głębinowa: ryby mające świecące wypustki 6 pkt.
9. słodkowodne: szczupak, okoń, karp, pstrąg
morskie: śledź, makrela, dorsz, szprot 4 pkt.
10. ławica - skupisko ryb
trawler - statek rybacki wyposażony w urządzenia do
przechowywania i przetwarzania ryb 2 pkt.
11. fałszywe: c, e 3 pkt.
12. zachować równowagę, podstawowym źródłem napędu 2 pkt.



34 - 33 pkt. - celujący
32 - 29 pkt. - bardzo dobry
28 - 24 pkt. - dobry
23 - 17 pkt. - dostateczny
16 - 11 pkt. - dopuszczający
10 - 0 pkt. - niedostateczny


Opracowała: mgr Maria Czajka
nauczycielka przyrody - SP Nowy Żmigród

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie