Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Poznajemy środowiska wodne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1751 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Sprawdzian wiadomości dla klasy 5.

1.Nazwy zbiorników wodnych występujących w Polsce połącz z
typem wód (stojące lub płynące).

WODY PŁYNĄCE, WODY STOJĄCE

Mamry Śniardwy Odra Gopło Wisła Bałtyk Bug Dunajec


2.Uzupełnij zdania wyrazami: powoli, szybko.
Powietrze .....................się nagrzewa i ....................stygnie.
Natomiast woda nagrzewa się .................. i ....................
stygnie.

3.Wymień przystosowania ryb do życia w wodzie.
..............................................................................
..............................................................................
..............................................................................

4.Dokończ zdanie:
Ryby posiadają pęcherz pławny. Służy on do regulowania
głębokości zanurzania. Jest on wypełniony .............................. .

5.Wpisz brakujące określenia.
Na każde ciało zanurzone w wodzie działa siła ....................,
której wielkość zależy od ........................... zanurzonego
przedmiotu. Jeżeli siła ta jest większa niż ciężar – ciało ................,
przy sile mniejszej ciało ....................., a zrównoważenie siły i
ciężaru powoduje, że ciało ............................................................. .


6.Pogrupuj odpowiednio organizmy żyjące w wodach:
trzcina wodna, stułbia, okrzemki, grzybień biały, rzęsa wodna,
ameby.
organizmy jednokomórkowe –......................................................
organizmy wielokomórkowe –......................................................
rośliny wodne –.............................................................................

7.Uzupełnij zdanie:
Żaba jest płazem ............................................, oznacza to, że może
żyć zarówno w .................... jak i na .......................

8.Wymień strefy życia w morzach i oceanach i umieść w nich
mieszkańców: raki, wieloryby, langusty, glony, małże, delfiny,
ryby mające świecące wypustki, foki.
a)..................................................................................................
b)...................................................................................................
c)...................................................................................................
d)...................................................................................................

9. Pogrupuj ryby zgodnie z tym w jakich wodach żyją:
szczupak, śledź, makrela, okoń, karp, dorsz, szprot, pstrąg.
słodkowodne:................................................................
morskie:.........................................................................

10. Wyjaśnij pojęcia:
ławica - ..................................................................................
trawler - .................................................................................

11. Skreśl zdania fałszywe:
a) Rak posiada pięć par odnóży krocznych.
b) Ciało raka zbudowane jest z głowo-tułowia i odwłoku.
c) Rak jest zwierzęciem wodno-lądowym.
d) Potężne szczypce służą mu do obrony.
e) Żywi się wyłącznie roślinami.

12. Uzupełnij zdanie:
Płetwa grzbietowa pozwala rybom ................. ................., a
ogonowa jest ....................................................................... .


Prawidłowe odpowiedzi i punktacja:

1. wody płynące:Odra, Wisła, Bug, Dunajec
wody stojące: Mamry, Śniardwy, Gopło, Bałtyk 4 pkt
2. szybko, szybko, powoli, powoli 2 pkt.
3. opływowe ciało, pokryte łuskami i śluzem, płetwy, skrzela 3 pkt.
4. gazem (dwutlenek węgla) 1 pkt.
5. wyporu, objętości, wynurza się, zanurza się, pozostaje
na tej samej głębokości 2,5 pkt.
6. jednokomórkowe: okrzemki, ameby
wielokomórkowe: stułbia
rośliny wodne: trzcina wodna, grzybień biały, rzęsa wodna 3 pkt.
7. wodno-lądowym, na lądzie, w wodzie 1,5 pkt.
8. przybrzeżna: raki, glony, foki
denna: małże, langusty
toni wodnej: wieloryby, delfiny
głębinowa: ryby mające świecące wypustki 6 pkt.
9. słodkowodne: szczupak, okoń, karp, pstrąg
morskie: śledź, makrela, dorsz, szprot 4 pkt.
10. ławica - skupisko ryb
trawler - statek rybacki wyposażony w urządzenia do
przechowywania i przetwarzania ryb 2 pkt.
11. fałszywe: c, e 3 pkt.
12. zachować równowagę, podstawowym źródłem napędu 2 pkt.



34 - 33 pkt. - celujący
32 - 29 pkt. - bardzo dobry
28 - 24 pkt. - dobry
23 - 17 pkt. - dostateczny
16 - 11 pkt. - dopuszczający
10 - 0 pkt. - niedostateczny


Opracowała: mgr Maria Czajka
nauczycielka przyrody - SP Nowy Żmigród

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie