Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Nauczanie matematyki w nauczaniu zintegrowanym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2013 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
     Współcześnie można mówić o edukacji zintegrowanej jako o refleksji nad wiedzą o uczeniu, przy czym ta edukacja wpływa na zmiany uczenia się i na zmiany we wszystkich obszarach ludzkiego życia. W tak pojętej edukacji na Zachodzie pojawiła się Interaktywna Organizacja Wiedzy Zaawansowanej. Edukacja nie jest intelektualną taśmą produkcyjną, z której wychodzi wyuczony i znormalizowany produkt ludzki.
     Integracja w edukacji nie polega na łączeniu celów, treści, wymagań standardowych w jednostki, bloki, ale na tworzeniu układu dynamicznych przekształceń struktur poznawczych i obrazowania językowego w wyniku zastosowania zintegrowanych zadań szkolnych w warunkach relaksacji, wizualizacji i afirmacji.
     Podobnie matematyka nie jest mózgowym ćwiczeniem w manipulowaniu liczbami (dwa razy dwa musi zawsze się równać cztery), ale kluczem do zrozumienia uniwersalnych praw, zasad i procesów, według, których funkcjonuje cała rzeczywistość.
     E.Gruszczyk-Kolczyńska w artykule pt. "O groźnych konsekwencjach ciągłego zmniejszania czasu edukacyjnego i nasilającej się tendencji do papierowego nauczania małych dzieci" ukazuje niekorzystny wpływ na przykładzie kształtowania pewnych umiejętności matematycznych. Stwierdza, że:
     Skracanie czasu edukacyjnego ma niekorzystny wpływ na małych uczniów, którym z trudnością przychodzi uczenie się. Muszą oni zgromadzić sporo doświadczeń, aby w ich umysłach dopiero ukształtowały się określone schematy poznawcze i wykonawcze. Część tych doświadczeń powinna wynikać z przekształceń realizowanych w czasie i przestrzeni. Organizowanie warunków do tych doświadczeń pochłania sporo czasu.
     Tendencje do skracania czasu powodują, że w szkole dominuje nauczanie papierowe, to co dziecko ma opanować zostało już zapisane, narysowane w dziecięcym podręczniku, a więc proces uczenia się odbywa się na papierze. Dzieci przez większość czasu oglądają obrazki, czytają, piszą i rysują zamiast:

  • Konkretnych przedmiotów, które można przekładać, zsuwać i rozsuwać są obrazki, na których te przedmioty są narysowane
  • Obserwowania zmian zachodzących w otoczeniu uczniowie patrzą na obrazki, które przedstawiają te zmiany.
    Takie nauczanie jest wygodne dla nauczyciela, ale groźne dla edukacji, a szczególnie dla nauczania matematyki, gdyż w nauczaniu matematyki ważne jest aby mali uczniowie zrozumieli, że obliczana np. suma nie zależy od kolejności dodawanych składników. Można więc składniki przestawiać i obliczać cząstkowe sumy. Niezależnie od tego czy uczymy dzieci tradycyjnie czy w systemie zintegrowanym musimy na to przeznaczyć kilka lekcji w pierwszym półroczu kl. I.
      Ma to miejsce w trakcie poznawania liczb pierwszej dziesiątki a potem gdy dzieci uczą się dodawać w obrębie dwudziestki. Także w klasach następnych trzeba wracać do kształtowania tych prawidłowości, aby uczniowie potrafili stosować je do większego zakresu liczbowego.
     W nauczaniu matematyki nie trzeba dziecku wyjaśniać słownie sensu kształtowanych pojęć i prawidłowości arytmetycznych, bo w takim układzie dziecko nauczy się regułki na pamięć, a to nie oznacza, że dziecko rozumie jej sens, a już na pewno nie będzie potrafiło zastosować tego, co było mu tłumaczone.
     Pomocne są tutaj odpowiednie sytuacje życiowe, które wymagają liczenia oraz serie zadań matematycznych. Jeżeli dziecko będzie w nim aktywnie uczestniczyć i rozwiąże odpowiednią porcję zadań, to zgromadzi potrzebne doświadczenia, będzie to podstawa z której dziecięcy umysł skonstruuje schemat poznawczy, a w tym przypadku, że suma nie zależy od kolejności dodawanych składników.
     Problem jednak polega na tym, że dzieci różnią się między sobą pod względem liczby doświadczeń potrzebnych im do budowania w umyśle schematów poznawczych. Na podstawie obserwacji jak dzieci sobie radzą, nauczyciele zbierają informacje na temat skuteczności tego odcinka nauczania. Jednak ze względu na brak czasu edukacyjnego musi przystąpić do realizacji następnego hasła programowego.
     Doświadczenia logiczne i matematyczne, które dziecko mogło zgromadzić na lekcji, jest skromne i z trudnością wystarcza tym, które mają wybitną podatność na nauczanie. W trakcie rozwiązywania zadań dzieci nie mają zbyt wiele okazji do manipulowania przedmiotami. Efektem dążenia do papierowego nauczania jest to, że matematyki uczy się za pomocą zadań napisanych lub narysowanych w podręczniku, a uczniowie rozwiązują je również na papierze, pisząc i rysując w swoich zeszytach. Problem polega na tym, że nawet najlepszy obrazek jest statyczny, tymczasem a by zrozumieć sens przekształceń i odwracalności potrzeba doświadczeń przestrzennych, dziejących się w czasie. Ze względów organizacyjnych i czasowych nauczyciele nie organizują uczniom tych doświadczeń lub organizują ich za mało. Dlatego efektywność nauczania matematyki zależy w znacznej mierze od indywidualnej podatności na nauczanie:
  • Jeżeli mały uczeń posiada wysoką podatność na nauczanie to nauczanie papierowe zbytnio mu nie przeszkadza. Potrafi wyobrazić sobie przekształcenia i ich odwracalne skutki, pomagając sobie ruchem, gestem, dlatego rozumie zadania i potrafi je rozwiązać. Oznacza to, że gromadzi doświadczenia logiczne i matematyczne.
  • Uczeń o średniej podatności na nauczanie, korzysta z papierowego nauczania wówczas, gdy może chociaż trochę manipulować przedmiotami, musi doświadczyć fizycznych przekształceń. Dlatego dostrzega sens zadania zapisanego symbolicznie lub pokazowego na obrazku, gdy może je rozwiązać poprzez symulacje, rachuje na patyczkach, na konkretach, na palcach itp. Po takim doświadczeniu jest w stanie rozwiązać następne poprawne zadania i gromadzić doświadczenia logiczne i matematyczne. Jednak porcja doświadczeń, które może zgromadzić na lekcji nie wystarczą do zbudowania w umyśle schematu poznawczego.
  • Natomiast uczeń, który cechuje się niską podatnością do nauczania, pozbawiony możliwości manipulacji nie rozumie sensu zadań matematycznych, bo są one podane w formie symbolicznej lub w postaci statystycznych rysunków. Nie rozumie i nie rozwiązuje ich, ponieważ bez rozwiązywania zadań nie ma doświadczeń logicznych i matematycznych, dziecięcy umysł nie ma z czego budować schematów poznawczych.
     Z tych ustaleń wynika, że papierowe nauczanie matematyki i tendencje do skracania czasu edukacyjnego prowadzi coraz więcej małych uczniów na ścieżkę niepowodzeń szkolnych, zwłaszcza w zakresie tej edukacji. Dotyczy to również tych dzieci, które rozpoczęły naukę z wystarczającą dojrzałością, co potwierdzają trzydziestoletnie badania E. Gruszczyk-Kolczyńskiej nad przyczynami nadmiernych trudności w uczeniu się matematyki i nad działaniami naprawczymi.
     Przytoczony artykuł wyżej wymienionej autorki nie jest nawoływaniem do przywrócenia nauczania przedmiotowego na poziomie klas młodszych.
     Obecna reforma oświaty ma charakter rewolucji wprowadzonej odgórnie, zbyt szybko. Powinna być przeprowadzona poważna analiza tego ryzykownego eksperymentu w kształceniu młodych Polaków. Trzeba ustalić co w tej reformie się sprawdziło, a co nie.
     "W systemie oświaty trzeba ciągle wprowadzać zmiany. Organizację i sposób kształcenia dzieci i młodzieży trzeba przecież dostosować do przemian zachodzących w życiu społecznym, w kulturze i w nauce". 1

1 H .Moroz. Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole. Kraków 2001 s. 121

OPRACOWAŁA:
mgr Urszula Grzywa

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie