Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rola matki w wychowaniu dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 11265 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Grażyna Miry
Wychowanie przedszkolne
Oddział Przedszkolny przy
Szkole Podstawowej w Starym Garbowie


Rola matki w wychowaniu dziecka


Psychoanalitycy i inni przedstawiciele psychologii głębi szukali we wczesnym dzieciństwie źródeł rozwoju osobowości. Jedni i drudzy przywiązywali dużą wagę do kontaktów małego dziecka z rodzicami, a szczególnie z matką. Dla behawiorystów matka była osoba sprawującą bezpośrednia opiekę nad niemowlęciem, które może się niemal wszystkiego nauczyć , jeśli jest odpowiednio pokierowane. Psychoanalitycy zwracali uwagę na uwarunkowaną biologicznie i popędowo więź emocjonalną z matką, a naruszenie tej więzi powoduje ich zdaniem nieuchronne i nieodwracalne zakłócenia w rozwoju osobowości.
Najważniejszą właściwością wychowania w rodzinie jest silne nacechowanie emocjonalne kontaktów między dzieckiem a dorosłymi, co wyciska swoiste piętno na wszystkich sytuacjach wychowawczych, a szczególnie na tych, których rdzeniem jest komunikowanie się matki z dzieckiem. Matka nie tłumiąc dążenia dziecka do działania i ruchu stwarza mu poczucie bezpieczeństwa przez swą ciągłą opiekę i dyskretny nadzór nad wszystkimi jego poczynaniami: organizuje wspólnie z ojcem świat dziecka, dokonuje selekcji bodźców, które powinny dotrzeć do dziecka. Zwyczajne czynności matki i innych członków rodziny poszerzają horyzonty poznawcze dziecka i skłaniają je do naśladownictwa.
Częsty kontakt z matką, stała jej obecność eliminuje u dziecka poczucie zagrożenia. Od samego początku reakcje dziecka skierowane są na matkę- postać z otoczenia wyodrębnioną. U niej przede wszystkim szuka schronienia i ucieczki przed niebezpieczeństwem. Stwarza to podstawy do wszelkich oddziaływań wychowawczych z jej strony.
Gdy matka przebywa w pobliżu dziecka, bawi się ono różnymi przedmiotami, rozwijając w ten sposób swą aktywność poznawczą. Obecność matki sprzyja swobodnej aktywności poznawczej.
Bardzo ważny jest odbiór, rozumienie i reakcja matek na sygnały dziecka, gdyż decyduje o skuteczności oddziaływań wychowawczych we wczesnym dzieciństwie. Reakcja ta powinna być adekwatna do sytuacji i treści emitowanego przez dziecko komunikatu. Warunkiem tej reakcji jest wysoki stopień empatii, który pozwala matce wczuwać się w to co pozwala matce wczuć się w to, co w danej chwili odczuwa dziecko oraz zareagować stosownie do jego intencji i okoliczności.
Matka wyznacza granice w jakich życzenia dziecka mogą być spełnione stawiając celowe ograniczenia jego nadmiernym wymaganiom. Z czasem wykorzystuje takie sytuacje do realizacji celów wychowawczych.
Bardzo ważny jest sposób komunikowania się z dzieckiem. Matki nie przechodzą żadnego „szkolenia” w tej dziedzinie, rozumieją jednak intuicyjnie potrzebę używania specjalnego języka w rozmowie z dzieckiem. Umożliwia to werbalne kierowanie czynnościami dziecka: wydawanie poleceń, nakazów, zakazów, regulowanie jego postępowaniem w różnych sytuacjach życia codziennego. Mowa matki i innych osób stanowi jednocześnie jakby komentarz do zachowania się dziecka: nazywa, wyjaśnia wszystko co się wokół dzieje.
Dla odpowiedniego rozwoju społecznego dziecka duże znaczenie ma stosunek matki do innych ludzi. Małe dziecko obserwuje matkę i jej relacje z innymi. Dziecko dostrzega, że są inni ludzie, których matka kocha i zaspakaja ich potrzeby. Zanim samo zacznie nawiązywać kontakty z innymi osobami, uczy się przede wszystkim od matki , jak należy je traktować, jak się do nich odnosić.
Pomyślnemu rozwojowi dziecka najbardziej sprzyja postawa matki oddanej dziecku, związanej z nią silną więzią uczuciową, poświęcającą mu maksimum uwagi, choć pozostawiającej pewna część swojego „ja” dla innych osób. Taka postawa chroni matkę przed całkowitą koncentracją na dziecku, co byłoby niekorzystne dla niej i dla dziecka. W miarę jak ono rośnie i staje się bardziej samodzielne trzeba mu pozostawić mu coraz więcej swobody, umożliwić samodzielną aktywność. Matce całkowicie oddanej dziecku trudno się zdobyć na przyznanie mu swobody; jest nadopiekuńcza, zaborcza. Wówczas dziecko jest mało samodzielne, bierne, pojawiają się konflikty.
Matka jak pisze Fromm , jest pokarmem, miłością ,ciepłem i ziemią. Być kochanym przez nią, to tyle co być żywym, zakorzenionym, mieć ojczyznę i dom. W miłości do dziecka większość matek potrafi ofiarować dziecku wyłącznie „mleko”, bardzo niewiele potrafi dawać także „miód”. „Miód” symbolizuje słodycz życia, jego ukochanie i szczęście. Aby dawać „miód” matka musi być nie tylko dobrą, ale i szczęśliwą matką. Ukochanie życia przez nią jest zaraźliwe jak jej niepokój. Oba te uczucia mają wpływ na osobowość dziecka. Bez trudu można odróżnić dzieci, które otrzymały tylko „miód” od tych, które otrzymały „mleko i miód”.
Decydująca rola w kształtowaniu społeczno- kulturowej osobowości dziecka przypada na okres najwcześniejszego dzieciństwa, a więc na wiek przedszkolny. W okresie tym wytwarzają się podstawowe nastawienia wobec życia, zdobywane są pierwsze doświadczenia społeczne. Dziecko przyjmuje wzory zachowań, normy, zwyczaje, idee i wartości rozpowszechnione w danym środowisku. Zasadnicze znaczenie dla prawidłowego i harmonijnego rozwoju emocjonalnego i społecznego ma obecność matki i charakter jej kontaktów z dzieckiem.
Większość matek najważniejsze czynności związane z opieka nad dziećmi w wieku 0-7 lat, takie jak pomoc wstawaniu, myciu, ubieraniu oraz karmieniu dziecka wykonują przede wszystkim one same.
Prawie wszystkie matki uważają, że pierwszym i najważniejszy środowiskiem zapewniającym dziecku czas wolny jest rodzina. Czas ten powinien być przeznaczony na pomoc w domu, zabawę z kolegami lub na rozwój zainteresowań
Matka wspólnie z ojcem kochają swoje dzieci, troszczą się o ich potrzeby: pożywienie, sen, rekreację Życie rodzinne wymaga nie tylko zaspokajania tych potrzeb, wymaga też wyznaczenie dziecku określonej pozycji i roli w rodzinie. Dziecko powinno wiedzieć kogo ma słuchać, kim się opiekować. Rodzice, a szczególnie matki troszczą się o swoje dziecko, starają się nie tylko o to, by było ono zaspokojone i zadowolone, ale i o to, by było usłużne, troskliwe, dobrze ułożone, grzeczne w stosunku do rodziców i innych osób. Rodzice nie tylko „dają”, ale także „biorą”. Oznacza to, iż dziecko żyje pod presją nie tylko własnych potrzeb, ale i oczekiwań wynikających z potrzeb rodziców.
Wiek przedszkolny jest okresem, gdy kształtują się postawy charakteru, np.: samodzielność, niezależność, zdolność radzenia sobie w różnych sytuacjach, odwaga, prawdomówność, życzliwość, chęć udzielania pomocy innym. Wybierając drogę postępowania wychowawczego rodzice powinni pamiętać, że każde dziecko jest inne, jest indywidualnością.

BIBLIOGRAFIA
M. Przetacznikowa, Z. Włodarski, Psychologia wychowawcza, Warszawa 1986.
H. Filipczuk, Rodzice i dzieci najmłodsze, Warszawa 1985.
J. A. Pielkowa, Warszawa 1988.
G. Suchoń, Oczekiwania matek (z Górnego Śląska) wobec swoich dzieci w Problemy rodziny.
Cz. Czapów, Rodzina a wychowanie.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie