Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Konkurs ortograficzny

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6544 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Urszula Grzyb
nauczyciel
nauczania zintegrowanego



Konkurs ortograficzny

Jedną z podstawowych umiejętności kształconych w klasach I – III jest umiejętność poprawnego pisania. Polega ona nie tylko na starannym i kształtnym kreśleniu znaków graficznych pisma , ale również na poprawności ortograficznej i gramatycznej.
Nauka poprawnej pisowni nie musi odbywać się na lekcjach. Ortografii i gramatyki można uczyć poprzez rebusy , zagadki , rymowanki , krzyżówki , gry dydaktyczne itp. Wykorzystując naturalną potrzebę zabawy , można zaproponować uczniom zabawę z ortografią w formie apelu lub konkursu.

Cele :
· współpraca z grupą podczas wykonywania działań ;
· korzystanie z wiedzy przy rozwiązywaniu problemów ;
· stosowanie poznanych zasad i reguł ortograficznych ;
· wyrabianie nawyku poprawnej pisowni ;
· wykorzystywanie czynnego i biernego słownictwa ;
· budzenie zainteresowania poprawną pisownią .

Metody :
· działań praktycznych
· praca z tekstem

Formy :
· grupowa jednolita
· indywidualna jednolita

Środki dydaktyczne :
· tekst dyktanda z lukami
· krzyżówka
· koperty z zadaniami
· domki
· wyrazy zawierające trudności ortograficzne
· teksty zagadek
· kartki papieru
· pisaki










Regulamin konkursu


1. W konkursie biorą udział uczniowie klas II – III .
2. Konkurs przebiega w 3-ech etapach :
· I etap – eliminacje

W eliminacjach biorą udział wszyscy uczniowie . Zadanie polega na uzupełnieniu
tekstu z lukami . Wychowawca oblicza średnią punktów dla swojej klasy . Klasa
otrzymuje punkty według wzoru :

klasa II – 0 błędów – 3pkt.
1-2 błędy – 2pkt.
3-5 błędów-1pkt.
6 błędów i więcej – 0pkt.

Klasa III - 0 błędów – 3pkt.
1-3 błędy – 2pkt.
4-6 błędów – 1pkt.
7 błędów i więcej – 0pkt.


suma punktów wszystkich uczniów
Wzór : średnia =
ilość uczniów piszących dyktando

Tekst dyktanda dla klasy II

Halinka lubi zwie....ęta. W swoim pokoju ma je....a i ż....łwia. Ma też na p....łce ksią....ki o wr....belku i kr...liku. Często czyta bajkę o zaczarowanej gó....e , kr....lewnie i jej ulubionej wiewi....rce.


Tekst dyktanda dla klasy III

W naszej bibliotece jest mn....stwo ró....nych ksią....ek. Henio lubi książki p....ygodowe. Ka....a i Hania czytają ba....nie o wró....kach , księżniczka.... i zaczarowanych kr....lewnach.
J....zio szuka książek o miastach , g....rach , ....ekach i zwierz....tach ....yjących w naszym kraju. W jednej z nich znalazł mapę , a w niej ....raków , Głog....w , Tarnów.
Teraz poszukuje rzeki ....isły i ....dry.














· II etap – zadania na etapie równoległych klas



Każda klasa typuje do II etapu 3- osobowe drużyny , które rywalizują w ciągach klasowych. Najlepsze drużyny otrzymują tytuł „ ORTOMANIAKA’’.




Zadania dla klasy II.

1.Tekst z lukami. ( 10 pkt. )

Nadeszła ciepła wiosna. Sło....ce mocniej p....ygrzewa. Śnieg szybko topnieje. Na łąkach zakwitły ż....łte kacze....ce. Na gałązkach wie....b pojawiły się p....szyste bazie. Z ciepłych kraj...w powróciły skowronki i szpaki. Jask....łki i słowiki powr....cą trochę p....źniej.

2.Do którego domku mogą wejść wyrazy ( 7pkt. )



ó u






Wróbel , jaskółka , kukułka , kura , sójka , kogut , krówka ( wyrazy w formie rysunków )

3.” Walczymy o punkty’’ – drużyny wybierają po 3 wyrazy za 2 pkt. lub za 4 pkt.

- wyrazy za 2 pkt. ( jedna trudność ortograficzna ) – góra , choinka , rzeka , trójka , orzeł ,
krasnoludek ;
- wyrazy za 4 pkt. ( dwie trudności ortograficzne ) – orzech , chmura , różna , duży , harcerz ,
żółty.

4.Zagadki ( za każdą poprawność ortograficzną 1 pkt. )
· Na tronie siedzi pewnie i ma córkę królewnę. Król
· Każdy gdy ją ubiera , często łzy ociera. Cebula
· Małe kolczaste to jest . Czy już wiesz ? Jeż
· Pachnąca i przystrojona w świecidełek moc.
Z lasu w święta przyszła do nas w wigilijną noc. Choinka
· Gdy nie sprzątasz w pokojach , często pojawia się
na meblach i strojach. Kurz









Zadania dla klasy III.

1.Tekst z lukami .( 13 pkt. )

Kończy się już ma....ec. Zaczęła się kalenda....owa wiosna. Dzieci z klasy t....eciej powitały ją bardzo uroczy....cie. Barwnym korowodem powędrowały nad ....ekę , niosąc słomianą k....kłę – Ma....annę. Wśr....d śmie....ów i żartów w....uciły ją do wody . Wezbrane fale rzeki poniosły ją do mo....a . Dzieci ....egnały zimę wesołymi ok....ykami.


2.Do którego domku mogą wejść wyrazy ( 7 pkt. )










rz ż









Drzewo , malarz , jarzyna , jarzębina , żaba , żyto , wąż ( wyrazy w formie rysunków )

3.” Walczymy o punkty’’ – drużyny wybierają po 3 wyrazy za 2 pkt. lub za 4 pkt.
- za 2 pkt. ( jedna trudność ortograficzna ) – bohater , schody , pudło , skóra , piórnik ,
rycerz , żelazko , ogród ;
- za 4 pkt. ( dwie trudności ortograficzne ) – huragan , kucharka , samochód , muzeum , nóż ,
żółw , róża , rzucać , już .





4.Krzyżówka ( max. 10 pkt. , za każdy błąd odejmujemy 1 pkt. , dodajemy 2 pkt. za hasło )





1. ma czerwony kapelusz w białe kropki
2. warzywo – ma biały korzeń
3. staje na przystankach , nie jest to tramwaj
4. pijesz ją z cytryną
5. dziewczynka dla swojej mamy
6. pierwsze danie obiadu

HASŁO - mistrz



· III etap – uczniowie klas III z poszczególnych drużyn walczą o tytuł –
„ MISTRZA ORTOGRAFII’’


1.Tekst z lukami. ( max. 12 pkt. , odejmujemy po 1 pkt za każdy błąd )

Sp....jrzcie, długi parow....z wje....ał na p....stą stację i dw....ch podró....nych , zapewne turystów , wyskoczyło na dró....kę. Przez chwilę szli przez ogr....d, ale potem wr....cili na podwó....e i poszli na ws....ód . Ciekawe, jaki jest cel ich wędr....wki.

2.Podaj nazwę zwierzątka, w nazwie którego występuje: ( max. 6 pkt.)
· Rz -..........
· Ó - ..........
· H - ..........
· U - ..........
· Ż - ..........
· Ch - ..........



3.Uczniowie losują po 5 kartek z ilustracjami. Zadaniem ich jest podpisanie obrazków i
ułożenie ich w kolejności alfabetycznej. ( max. 6 pkt., poprawność ortograficzna 0 –5 pkt. ,
kolejność alfabetyczna 0 – 1 pkt. )

4.Napisz przysłowia , w których jest mowa:( 2 pkt. za poprawnie napisane przysłowie )
A ( kózka , nóżka )
B ( sójka , morze )
C ( strach , oczy )
D ( róża , kolce )

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie