Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Poznajemy środki transportu kolejowego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4462 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Prowadzący :mgr Urszula Grzyb

Klasa 3

Przedmiot : edukacja środowiskowa

Temat lekcji : Poznajemy środki transportu kolejowego.

Cele :
- poznanie pojęcia : komunikacja
- pogłębianie treści pojęcia „ transport’’ ( przewóz ludzi i towarów )
- zapoznanie się ze środkami transportu kolejowego ( osobowy , towarowy )
- poznanie rodzajów pociągów pasażerskich oraz wagonów towarowych
- wzbogacanie słownictwa o wyrazy związane z koleją
- kształcenie umiejętności kulturalnego zachowania się w pociągu

Metody : podające ( informacyjne ) , eksponujące , poszukujące ( problemowe ) , operacyjne
( praktycznego działania )

Formy pracy : zbiorowa , praca w grupach , praca indywidualna jednolita i zróżnicowana.

Środki dydaktyczne : ilustracje i zabawki różnych środków transportu , kaseta z piosenką
„ Podróże , podróże’’ , wiersz „ Lokomotywa’’ , kaseta – odgłosy
środków transportu , karty pracy w grupach .


Przebieg zajęć .

1.Poznanie pojęcia – KOMUNIKACJA.
2.Rozpoznanie poznanych środków lokomocji.
- otworzenie z taśmy magnetofonowej sygnałów dźwiękowych
- określenie przeznaczenia poszczególnych pojazdów – do przewozu ludzi i towarów
- podział dróg po których odbywa się transport
3.Wysłuchanie piosenki –„ Podróże , podróże’’
4.Wyrożnianie znanych dzieciom środków transportu.
- podział na transport :
· samochodowy
· powietrzny
· wodny
· kolejowy - pociągi pasażerski ( osobowe , pośpieszne , ekspresowe )
pociągi towarowe ( rodzaje wagonów )
5.Wysłuchanie z taśmy wiersza „ Lokomotywa’’.
6.Praca w grupach - wykorzystanie wiadomości z wycieczki na dworzec kolejowy.



I grupa – Nazwij przedstawione na rysunkach lokomotywy , przyporządkowując im
odpowiednie napisy .
- lokomotywa parowa – poruszana parą
- lokomotywa spalinowa – poruszana silnikiem spalinowym
- lokomotywa elektryczna – zasilana prądem elektrycznym

II grupa – Do podanych niżej zdań dopisz odpowiednie rodzaje pociągów .
- pociąg jedzie z prędkością 45 km/ godz................................
- pociąg jedzie z prędkością 60 km/godz.................................
- pociąg jedzie z prędkością 80 km/godz.................................
( ekspres , osobowy , pospieszny )

III grupa – Przyporządkuj rodzaj pociągu do poszczególnych stacji kolejowych.

Nie zatrzymuje się pociąg pośpieszny
na małych stacjach

Zatrzymuje się na pociąg osobowy
wszystkich stacjach

Rozwija dużą prędkość pociąg ekspresowy
i zatrzymuje się tylko
na dużych stacjach

IV grupa –Wykorzystując odpowiednie wyrazy uzupełnij zdania .

1. Podróżującym koleją potrzebne są :
rozkład jazdy pociągów , latarnia morska , molo , poczekalnia , pas startowy , peron ,
kasy , znaki drogowe , przechowalnia bagażu , automaty do sprzedaży biletów

2.Pracę kolei ułatwiają następujące urządzenia :
oś jezdni , semafory , wieża kontrolna , zwrotnice , szlabany , dworzec lotniczy

7. Praca indywidualna .

Uzupełnij zdania wyrazami w odpowiedniej formie.

Podróż , peron , współpasażer , rozkład jazdy pociągiem.

Jeśli chcesz się wybrać w ........................ pociągiem , musisz się do tego
odpowiednio przygotować . Najpierw sprawdź w ...................... , o której godzinie
odjeżdża twój pociąg . Dowiedz się także , z którego ................... odjeżdża . W czasie
podróży zachowuj się tak , aby nie przeszkadzać ............................... .
( uczniowie słabsi otrzymują do uzupełnienia tylko 3 zdania , wyrazy są napisane już w odpowiedniej formie )

8. Praca w grupach .

Ułóż z rozsypanki wyrazowej rady : Jak zachować się w pociągu ?
1. Poczekaj , aż wysiadający opuszczą pociąg i dopiero wsiadaj .
2. Poszukaj wolnego miejsca w przedziale.
3. Po wejściu do przedziału , w którym są już pasażerowie , przywitaj się . Kiedy będziesz wysiadał , pożegnaj się.
4. W czasie podróży zachowuj się tak , aby nie przeszkadzać współpasażerom .
5. Jeśli skorzystasz z toalety , pozostaw po sobie porządek .
6. Wszystkie śmieci wrzucaj do kosza .

9. Praca domowa .

Samodzielnie uzupełnij kartę pracy nr24 ( kartkówki z Moniką)

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie