Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawozdanie z planu rozwoju zawodowego n-la stażysty

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 20543 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

SPRAWOZDANIE
Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO
nauczyciela stażysty

Imię i nazwisko nauczyciela: x
Imię i nazwisko opiekuna stażu: y
Miejsce pracy: PRZEDSZKOLE
Imię i nazwisko dyrektora szkoły: z
Czas trwania stażu od: 1 września 2003r. do: 31 maja 2004r.

Z dniem 01.09.2003r. rozpoczęłam staż w wymiarze 9 miesięcy na nauczyciela kontraktowego. Zgodnie z procedurą awansu , przy pomocy nauczyciela doradcy metodycznego i opiekuna stażu napisałam plan rozwoju zawodowego, który został pozytywnie zaopiniowany przez panią dyrektor przedszkola.
Plan rozwoju zawodowego opracowałam w oparciu o rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2000r w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 70, poz. 825) oraz zgodnie z planem rozwoju przedszkola.
Rozpoczęłam doskonalenie swojej wiedzy i umiejętności wierząc, że wzbogaci to moje umiejętności pedagogiczne , podniesie efektywność moich działań edukacyjnych, a w konsekwencji posłuży podniesieniu jakości mojej pracy a przez to pracy przedszkola.
Dokumentację i opis przeprowadzonych działań wymaganych od nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela kontraktowego skompletowałam według poszczególnych wymagań.

§ 3 ust. 2 pkt 1. Wykazanie umiejętności prowadzenia zajęć w sposób zapewniający
właściwą realizację podstawowych zadań szkoły
Pracując w roku szkolnym 2003/2004 w grupie dzieci najmłodszych opracowywałam plany pracy w oparciu o programy dopuszczone do użytku w Przedszkolu Nr .. przez dyr. ... :
-„Program Wychowania Przedszkolnego dla dzieci 3-6 letnich” - Henryki Czerniawskiej- MEN nr DKW 4013-2/01
-„Dziecięcej Matematyki. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych” E.Gruszczyk-Kolczńskiej, E.Zielińskiej nr DKW – 4013-5/01
- program samodzielnie opracowany „Chcę żyć zdrowo i bezpiecznie”.
Uczestniczyłam w 20 przeprowadzonych działaniach edukacyjnych organizowanych
przez nauczycieli dzieci 4-, 5- i 6 letnich : mgr .... i ....
opiekuna stażu .
Opracowałam scenariusze i przeprowadziłam 13 działań edukacyjnych / zajęć, zabaw/ w obecności opiekuna stażu lub dyrektora przedszkola
Zorganizowałam i przeprowadziłam uroczystości:
- nadanie grupie dzieci nazwy SŁONECZKA /20.11.2003 r/
-„ Wigilię z Rodzicami” w dniu 17.XII.2003r
- „ Choinkę noworoczną” 16 .01.2004r
- „ Dzień Babci i dziadka” w dniu 21.01.2004r-
W ramach organizowanego w naszym Przedszkolu Dnia Czyściocha dn.1 grudnia2003r – zorganizowałam zabawy muzyczno-ruchowe pt „Dbaj o czystość”. Zdjęcia i krótki reportaż z tego dni, a brał udział w konkursie „ Zyć czysto i zdrowo” zorganizowanym przez firmę„DOMESTOS”
Aby dobrze zaplanować pracę z całą grupą oraz pracę indywidualną z dziećmi, potrzebna była diagnoza rozwoju dzieci, ich potrzeb i możliwości. Pomogła mi w tym karta obserwacji dziecka 3 i 4 letniego, oraz opracowana przeze mnie karta wiedzy
i umiejętności dziecka trzy i czteroletniego dotycząca programu samodzielnie opracowanego „Chcę żyć zdrowo i bezpieczne” realizowanego w naszym przedszkolu w bieżącym roku szkolnym .
Przygotowywałam pomoce dydaktyczne, gazetki tematyczne i informacyjne dla rodziców, materiały z życia grupy do gazetki przedszkolnej „ PRZEDSZKOLANDIA” , dekoraję: sali , kącika przestrzennego. W roku szkolnym 2003/2004 prowadziłam kronikę przedszkolną. Pogłębiałam swoją wiedzę studiując także literaturę fachową.
W swojej pracy edukacyjnej wykorzystałam wiedzę z zakresu literatury zawodu takiej jak :
„ Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się”E.Gruszczyk Kolczyńskieji E. Zielińskiej , „ Gry i zabawy rozwijające dla dzieci młodszych „ J.Andrychowskiej-Biegacz , „Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka”M .Bogdanowicz , „ Przedszkole pełne ciekawych zdarzeń” wydany przez WOM w Poznaniu.

§ 3 ust. 2 pkt 2. Posiadanie wiedzy z zakresu problemów środowiska uczniów
i wychowanków w stopniu umożliwiającym współpracę z tym środowiskiem

W prowadzonych działaniach edukacyjnych starałam się uwzględniać rozwój psychofizyczny dziecka ; jego potrzeby , potencjał rozwojowy i zainteresowania. Prowadziłam też pracę indywidualną z dziećmi wymagającymi oddziaływania opiekuńczo-terapeutycznego lub rozwijania zdolności i zainteresowań . Niejednokrotnie podczas rozmów i zabaw pomagałam dzieciom w pokonywaniu pewnych trudności /nieufność,nieśmiałość,lęk/
Efektywnie układała mi się współpraca z rodzicami moich wychowanków, którzy uczestniczyli we współorganizowaniu uroczystości przedszkolnych /stroje,ciasta,zakup koszulek…./ Swoją wiedzą i umiejętnościami dzieliłam się z rodzicami podczas spotkań oraz częstych rozmów indywidualnych. Na zebraniu z rodzicami we wrześniu przekazałam treść referatu pt. „ Jak poradzić sobie z trudnościami adaptacji dziecka do przedszkola”.
Bardzo ważnym elementem mojej pracy , były podejmowane przeze mnie działania w zakresie pracy indywidualnej. Prowadziłam ja z dziećmi nieśmiałymi, z objawami nadpobudliwości psychoruchowe i dzieckiem z obniżoną sprawnością fizyczną. Prowadziłam tez działania z zakresu usprawniania i rozwijania narządów mowy.
W celu podejmowania właściwych działań ,sięgałam do literatury tematu, konsultowałam się z pracownikami PPPP Nr .. w ........... / 2 warsztaty doskonalące mój warsztat pracy/ , oraz z doświadczeń opiekuna stażu i koleżanek pracujących w przedszkolu.
Dzięki różnym formom współpracy z rodzicami mogłam lepiej poznać potrzeby dzieci, przyczyny zachowań, zainteresowania czy frustracje i niezadowolenia. Staram się dostrzegać zarówno potrzeby i zdolności , pracując zarówno z dzieckiem zdolnym jak i potrzebującym specjalnej pomocy, troski i zrozumienia

§ 3 ust. 2 pkt 3. Umiejętność omawianych własnych lub obserwowanych zajęć

Przez cały okres stażu prowadziłam wykaz obserwowanych zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli oraz wykaz zajęć prowadzonych przeze mnie . Obserwacja i analiza zajęć prowadzonych przeze mnie w obecności opiekuna stażu wpłynęła na wyraźną poprawę jakości prowadzonych przeze mnie zajęć.
Istotnym elementem doskonalenia mojego warsztatu pracy były obserwowane działania edukacyjne prowadzone przez opiekuna stażu i inne koleżanki .Hospitacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli umożliwiły mi poznanie ciekawych metod i form pracy z dzieckiem. Przed zajęciami analizowałyśmy i omawiałyśmy scenariusze. Po każdym zaś działaniu omawiałyśmy przebieg, wyciągałam wnioski dotyczące sposobu wykorzystania zdobytej przeze mnie wiedzy i umiejętności w mojej pracy.
Dokonałam analizy i samooceny zajęć własnych, oraz analizy działań podejmowanych przez opiekuna stażu i innych koleżanek.
Poprzez uczestnictwo w różnorodnych działaniach wzbogaciłam swoja wiedze i nabyłam umiejętności z zakresu organizowania i przeprowadzania zintegrowanych działań edukacyjnych. Poznałam różnorodne formy pracy z dziećmi, metody wspomagające rozwój dziecka ; pedagogika zabawy, elementy pedagogiki alternatywnej M. Montessori, Kinezjologia edukacyjna oraz techniki C.Freineta.
Dokonałam podsumowania pracy edukacyjnej prowadzonej w grupie dzieci najmłodszych po pierwszym semestrze .
Zapoznałam się również z zasadami kształcenia i doskonalenia nauczycieli, brałam udział
w szkoleniach i kursach ,które pomogły mi poszerzyć wiedzę z tej dziedziny i sprawiły, że moje zajęcia stały się ciekawsze zarówno dla dzieci jak i dla mnie.
Zdobytą wiedzą i doświadczeniami dzieliłam się również z koleżankami.

§ 3 ust. 2 pkt 4. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż

Pierwszym krokiem podjętym w celu lepszego zorganizowania pracy w okresie odbywanego stażu było określenie jasnych, czytelnych i możliwych do realizacji zasad współpracy z opiekunem stażu, co znalazło wyraz we wspólnie omówionym kontrakcie. Następnie uzgodniłyśmy harmonogram spotkań, który miał doprowadzić do realizacji postawionych zadań.
We wrześniu zapoznałam się z podstawowymi aktami prawnymi dotyczącymi pracy szkoły jak Karta Nauczyciela, oraz z Ustawą o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r.
Poznałam dokumentację obowiązującą w przedszkolu min. Statut, Regulaminy . Znam podstawy funkcjonowania i zakres kompetencji takich organów szkoły jak: dyrektor, rada pedagogiczna, rada rodziców.
Zapoznałam się także z dokumentami prawnymi dotyczącymi awansu zawodowego, a w szczególności z Rozdziałem 3a dotyczącym „Awansu zawodowego nauczycieli” oraz z Rozporządzeniem MEN z dnia 3 sierpnia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
W celu dostosowania swoich działań do potrzeb przedszkola przeanalizowałam wspólnie z opiekunem stażu – we wrześniu 2003r - Plan Rozwoju Przedszkola nr ... oraz zadania planu rocznego na rok szkolny 2003/2004.
Zapoznałam się ze swoimi obowiązkami – zadaniami programowymi i dodatkowymi. Poznałam Statut Przedszkola.
W poznawaniu wymagań stawianych nauczycielom bardzo pomogły mi szkolenia z prawa oświatowego prowadzone przez panią dyrektor na Radach Pedagogicznych.
Rozpoczynając staż w Przedszkolu nr ..w ..... jako nauczyciel , wychowawca grupy dzieci najmłodzszych , zapoznałam się zobowiązującą mnie dokumentacją oraz z zakresem czynności nauczyciela. Opracowywałam plany pracy zgodnie podstawą programową, treściami dopuszczonych do użytku przez dyrektora programów, z planem pracy przedszkola.
Prowadziłam zgodnie z przepisami prawa oświatowego dokumentację pracy edukacyjnej / planowanie pracy, dzienniki zajęć, karty obserwacji dziecka, dokumentowanie pracy indywidualnej z dzieckiem/.
W bieżącym roku szkolnym prowadzę kronikę przedszkolną oraz uczestniczę w organizowaniu dekoracji kącika przestrzennego przestrzennego na holu.
Uczestniczyłam w spotkaniach Rady Pedagogicznej, oraz w szkoleniach bhp. W październiku- 20003r na szkoleniowej radzie pedagogicznej wygłosiłam referat pt.”Kształtowanie postawy prozdrowotnej dziecka w wieku przedszkolnym – czynniki warunkujące zdrowie „ a w kwietniu 2004r. przedstawiłam scenariusz dotyczący działań edukacyjnych zgodnych z treściami programu samodzielnie opracowanego” Chcę żyć zdrowo i bezpiecznie „.
Realizując postawione zadania wynikające z planu rozwojowego i planu pracy przedszkola , podczas mojego stażu korzystałam z doświadczenia dyrektora, opiekuna stażu, i koleżanek, co pomogło mi w podnoszeniu swojej wiedzy i umiejętności w pracy z małymi dziećmi .
Sądzę, że wszystkie zaplanowane przeze mnie działania zostały zrealizowane. Podejmowanie zadań wynikających z Planu Rozwoju Zawodowego , wyzwań nauczyciela wychowania przedszkolnego – wzbogaciło moją wiedzę merytoryczną i pedagogiczną. Nabyte umiejętności stanowią dużą korzyść i tworzą bazę mojego rozwoju zawodowego.
Śmiem sądzić, że opinie rodziców, ufność i uśmiech moich wychowanków pozwolą mi wierzyć, że podejmowane działania są akceptowane, potrzebne i przynoszą pozytywne efekty.
Moją słabą stroną, nad którą będę starała się pracować i poprawić w jej zakresie swoje działania była zbyt mała umiejętność angażowania całej grupy dzieci do skupienia uwagi podczas organizowanych zajęć, wdrażanie dzieci do przestrzegania ustalonych zasad .
Opracowanie : Z. Berdys

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie