Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Oddziaływanie telewizji na rozwój dzieci i młodzieży

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1141 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Oglądanie telewizji jest jednym z najczęstszych sposobów spędzania czasu wolnego przez dzieci i młodzież.
Często w dni powszednie oglądają TV przez 3- 4 godz. , a wsoboty i niedziele 7 - 8 godz.
Telewizja stwarza możliwość nie tylko działania pozytywnego , ale i negatywnego, zaburzając harmonijny rozwój.Zawładnęła czsem wolnym dzieci i wyparła inne ,wartościowe formy spędzania go.
Oglądanie telewizji redukuje liczbę rozmów w rodzinie, a nabycie drugiego odbiornika zmniejsza również ilość czasu spędzanego razem przez członków rodziny.
Czas kontaktów miedzy rodzicami a dziećmi jest tym krótszy, im członkowie rodziny oglądają częściej i więcej telewizji oraz im więcej odbiorników posiada rodzina.

Wpływ oglądania telewizji na rozwój psychiczny.
Do dzieci poprzez TV dopływa szeroki strumień informacji. Wielu pedagogów dostrzega w tym natłoku przekazywanych treści wiele niebezpieczeństw.Niezbędna jest tu u odbiorcy umjejętność selekcji, klasyfikowania i wartościowania.Dla wielu dzieci operacje te są jeszcze za trudne ,w związku z czym informacje jakie do nich docierają mają charakter równorzędny i są przyjmowane bezkrytycznie.
Młodociany widz nie jest w stanie odróżnić co jest ważne ,a co drugorzędne.
W sytuacji ,gdy często docierają silne bodźce, odbiorca przestaje na nie reagować.Mechanizm obronny może przyczynić się do ukształtowania postawy obojętności wobec krzywd,cierpień, nieszczęść.
Szczególnie jest to niebezpieczne u dzieci, bo one znajdują się w okresie intensywnego rozwoju osobowości.

Uczenie się z ekranu aspołecznych zachowań.
Programy telewizyjne przedstawiają bardzo często okrucieństwo, gwałt, przemoc.
Na ich wpływ szczególnie podatne są dzieci niedostosowane społecznie, pochodzące z rodzin rozbitych, bąźdź zdemoralizowanych,dla których prezentowane na ekranie formy zachowań są głównym wzorem do przyjęcia.TV może więc zachęcać do podejmowania działań aspołecznych oraz podsuwać sposoby dokonywania przestępstw,jeśli takie czyny pragnie się popełnić.
Poza tym sceny te mogą zachwiać równowagą psychiczną dzieci, wywoływać u nich niepokój lub lęk.
Zwraca się również uwagę,że sceny grozy i okrucieństwa mogą wywoływać zachowania agresywne.
Ogladając programy przeznaczone dla młodych widzów, dzieci mają kontakt z dużą ilośćią przemocy.Dlatego wybierając co dziecko ma oglądać w TV należy śledzić również te programy, bo one nie są od niej wolne.Zdarza sę ,że film rysunkowy czy baśń zawiera 17- 30 scen przemocy na godzinę ( o wiele więcej niż filmy dla dorosłych).
Nirealistyczny obraz przemocy pokazywanej dla dzieci polega na tym ,że często jest ona pokazywana jako:
- "czysta" - bez konsekwencji dla ofiary i napastnika,
- usprawiedliwiona, gdy np. słuszna jest zemsta,
- efektywna, gdy jest skutecznym sposobem osiągania celów,
- humorystyczna, gdy np. na ścieżce dźwiękowej filmu agresji fizycznej towarzyszy śmiech fikcyjnej widowni.
Każdy z tych sposobów pokazywania przemocy może u niedoświadczonego młodego widza wywołać przekonanie, że przemoc jest dobrym sposobem regulacji stosunków z innymi.
Bezpośrednie oddziaływanie pojedyńczych filmów nie jest jeszcze niepokojące dopiero kumulujacy się efekt wielu takich filmów może być groźny.
Dodać należy ,że odbiór treści pokazywanych w TV jest zindywidualizowany - zależy od wieku dziecka ,jego cech psychicznych oraz możliwości oceny.
Należy pamiętać ,że sceny przemocy oglądane na ekranie mogą:
-sprzyjać formowaniu się agresywnego zachowania u dzieci i podnosić poziom agresji w ich zachowaniu wobec rówieśników,
-symulować agresywne fantazje,
-znieczulać oglądającego agresję i powodować przeświadczenie, że jest powszechna i dozwolona społecznie.
Agresorodny wpływ oglądania scen przemocy można zmniejszyć ,omawiając z dzieckiem oglądane sceny i podkreślając nierealistyczność pokazywanej wizji świata lub negatywne konsekwencje społeczne tak dla ofiary, jak i agresora.
Ważne uwagi dla dorosłych:
- Jak najczęściej oglądać z dziećmi programy telewizyjne, zwłaszcza nowe, których nie znamy.
-TV powinien być wyłączony ,gdy dziecko odrabia lekcje.
-Pożyteczne jest wprowadzenie tzw. "cichych godzin", gdy nie odbiera żaden odbiornik TV w naszym domu.
-Należy zachować wzmożoną uwagę ,co do treści oglądanych przez dzieci i program TV traktować wybiórczo.Uczyć dzieci, by nie oglądały wszystkiego "jak leci".
-Rozmawiać z dziećmi o oglądanych programach, reklamach oraz skutkach przemocy ,których nie pokazuje TV , a które są w realnym świecie.
Oczywiście TV ma również swó niezaprzeczalny wpływ ,ale w tym artykule chodziło mi o uwrażliwienie na negatywne oddziaływania , dlatego tylko o tym piszę.


Waldemar Woroncow

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie