Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rola nauczyciela w organizowaniu sytuacji edukacyjnych w przedszkolu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6126 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Barbara Lech.

"Człowiek rozwija się dzięki temu, że ma jakąś podstawę
   i możliwości rozwoju. Stanowią o niej związki i zadatki
   uzdolnień, które on stopniowo w swym życiu aktywizuje,
   kształci i rozwija zależnie od tego, jak na niego wpływa
   środowisko, jak oddziaływują i jak wychowują go jego 
   wychowawcy."
Stefan Szuman


Nauczyciel - organizator i przewodnik.

Nauczycielka, aby mogła dobrze rozumieć powierzone sobie dziecko, poznać jego potrzeby, prawidłowo kierować procesem rozwoju musi dobrze znać psychologię i pedagogikę. Znajomość ta pozwoli dobrać najlepsze sposoby wyzwalania różnorodnej aktywności dzieci, rozwijania ich zainteresowań, stwarzania warunków zdrowego i radosnego rozwoju. Znajomość specyfiki myślenia i mowy dziecka ułatwi nauczycielce przybliżenie wychowankom złożonych zjawisk życia społecznego. Poznanie potrzeb społecznych pozwoli w prawidłowy sposób kierować nim jako członkiem małej zbiorowości przedszkolnej, kształtować właściwe postawy.
Praca z dziećmi wymaga od nauczyciela ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań. Musion zaspokoić oczekiwania rodziców i dzieci. Rodzice oczekują, że dziecko będzie uczyło się, zdobywało nowe wiadomości, kształtowało swoją postawę.
Z drugiej strony dziecko oczekuje dobrej zabawy w gronie rówieśników, poczucia bezpieczeństwa i akceptacji. Nauczyciel zadaje sobie często pytanie, jak pogodzić ze sobą te dwie sprawy? Co zrobić, aby nauka była zabawą a zabawa -nauką ? Odpowiedzi na te pytania należy szukać w koncepcjach pedagogicznych nastawionych na działanie, przeżywanie, odkrywanie i poznawanie.
Wśród całej gamy metod i koncepcji, szczególnie celowe do pracy z dziećmi
w wieku przedszkolnym są metody aktywizujące. Nauczyciel staje się organizatorem dobrej zabawy, inspiruje dzieci do aktywności poprzez stwarzanie właściwej przestrzeni organizacyjnej, kształci ich umiejętności, integruje ze sobą.
Sytuacje edukacyjne celowo okreśa się jako spotkania z dziećmi, aby nabrały charakteru spontaniczności i pozbawione byłyzdydaktyzowanych form pracy nauczyciela.
Dobry nauczyciel to taki, który organizując sytuacje, nie pozbawi dzieci spontanicznego działania, pozwoli na swobodny rozwój akcji, ale będzie ją kontrolował i w niedostrzegalny sposób kierował jej rozwojem. Reakcje dzieci są często nieprzewidywalne, zaskakujące
i ciekawe. Dobry nauczyciel to dobry organizator, który ucząc potrafi zainteresować wychowanków, wyzwolić ich energię do działania, potrafi być ich przewodnikiem i doradcą.
Dobra organizacja pracy z grupą to okazja do edukacyjnego spotkania nie pozbawionego spontaniczności , kierowanego, ale zarazem pozwalającego na aktywne, indywidualne działanie dziecka, nie ograniczające go, ale ukierunkowujące. We wszystkich działaniach dziecka w przedszkolu nieocenioną rolę pełni nauczycielka, jej postawa wobec wychowanka, ocena sytuacji, trafność działania i podejmowania decyzji, jej takt pedagogiczny.Zasadniczą rolą pedagoga jest wytyczenie sobie celów i metod, którymi będzie je realizować. Wybór środków dydaktycznych wymaga analizy przewidywanych czynności dzieci. Ważną sprawą jest przemyślenie wyboru takiego sposobu, który będzie najbardziej kształcący a zarazem
nie będzie wykraczał zbyt daleko poza intelektualne możliwości dziecka.. Zadaniem nauczyciela jest uwzględnianie w organizacji spotkań zróżnicoanych form aktywności
oraz aktywizowanie motywacji poznawczej poprzez rozbudzanie ciekawości .
Najistotniejszą rzeczą jest staranne przygotowanie się do pacy z dziećmi.
Rozważania na temat roli nauczyciela dla dziecka i jego rozwoju, sposobów prawidłowego organizowania spotkań edukacyjnych i postrzegania w nich swojego miejsca pragnę określić słowami Z. Lebert : ,, Wychowawca oddziałuje przede wszystkim na uczuciowość dziecka...
Trzeba bowiem posiadać dużą intuicję, by rozumieć dziecko. Nauczycielka powinna wiedzieć kiedy trzeba przemówią a kiedy powstrzymać się od ingerencji... Wymaga to dużej wrażliwości i taktu. Dziecku trzeba pomóc, pokierować jego uwagą i utrzymać ją na potrzebnym poziomie... Trzeba koniecznie by wychowawczyni była zdolna do odkrywania wszystkich dróg, które prowadzą
do poznania szczególnie skomplikowanej osobowości małego dziecka, pozwoli jej to bowiem subtelniej kierować jego wszechstronnym rozwojem...Wychowanie jest istotnie zawodem artysty...’’


Barbara Lech
Przedszkole Publiczne nr 15 w Tarnowie.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie