Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Metoda projektu edukacyjnego w procesie kształcenia uczniów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3285 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Współczesna polska szkoła stoi przed nowymi zadaniami. Jednym z nich jest wykształcenie ucznia kreatywnego, samodzielnego o umiejętności samokształcenia i samodoskonalenia.
     W związku z tym zmieniła się pozycja nauczyciela w procesie nauczania. Pedagog staje się doradcą, obserwatorem, organizatorem procesu uczenia się. Jego zadaniem jest ,,czuwanie,, nad poczynaniami uczniów, naprowadzanie ich na właściwą drogę w procesie kształcenia. Nie znaczy to, że mamy być strażnikiem ucznia. Musimy pozwolić mu błądzić, aby w pełni świadomie, metodą prób i błędów, dokonał właściwego wyboru.
     Realizację tych zadań niewątpliwie ułatwiają aktywizujące metody nauczania. Dużym wyzwaniem dla nauczyciela jest metoda projektu .
     Projekt edukacyjny to metoda nauczania kształtująca wiele umiejętności oraz integrująca wiedzę z różnych przedmiotów. Istotą tej metody jest samodzielna praca uczniów, wykorzystujących wiedzę z wielu dziedzin, prowadząca do realizacji określonego celu (tematu), w oparciu o założone cele.
     Na czym polega efektywność metody projektów?

  • rozwija samodzielność,
  • kształci umiejętność pracy w grupie
  • rozwija myślenie twórcze
  • umożliwia zaprezentowanie i zintegrowanie wiedzy z różnych dziedzin
  • uwzględnia zainteresowania, uzdolnienia uczniów
  • daje możliwość samooceny, wyrażania własnego zdania
Stosując metodę projektu kształtujemy u uczniów następujące umiejętności:
    organizacji pracy
    selekcji zebranych materiałów
    współdziałania
    posługiwania się komputerem
    korzystania i poszukiwania różnych źródeł informacji
    rozwiązywania problemów
    podejmowania decyzji za siebie i grupę
    kulturalnego dyskutowania
    prezentowania
      Projekt edukacyjny może być wykorzystywany do realizacji zadań i osiągania celów szkolnego programu dydaktyczno- wychowawczego, integracji przedmiotowych programów nauczania lub realizacji ścieżek międzyprzedmiotowych.
      Moja propozycja dotyczy realizacji zagadnień ścieżki regionalnej w gimnazjum.

PROJEKT EDUKACYJNY
dotyczący zagadnienia ścieżki regionalnej "SKARBY NASZEGO JEZYKA"

  1. CELE PROJEKTU:
    Uczeń:
    • poznaje cechy języka lokalnego (gwary)
    • wyszukuje informacje z różnych źródeł związane z tematem
    • selekcjonuje zebrany materiał
    • rozwija ciekawość poznawczą regionu
    • korzysta z różnych źródeł, w tym wywiady z informatorami lokalnymi
    • zgłębia wiedzę na temat najbliższego otoczenia
  2. CZAS REALIZACJI: 3 miesiące
  3. FORMA PRACY: grupowa
  4. ZAWARCIE KONTRAKTU:
    • temat i cele: jak wyżej
    • forma wykonania projektu: słownik, album, wystawka, plakat, collage oraz inne formy zaproponowane przez uczniów.
    • źródła informacji: literatura regionalna, literatura piękna, historia, mieszkańcy okolicy.
  5. TERMIN KONSULTACJI: liderzy grup będą się kontaktować z nauczycielem raz w tygodniu
  6. CZAS I SPOSÓB PREZENTACJI: uczniowie prezentują swoje dokonania na języku polskim, wszystkie grupy w ciągu 90 minut.
  7. KRYTERIA OCENY:
    • sposób prezentacji
    • oryginalność pomysłu
    • zaangażowanie
    • rzeczowość
    • komunikatywność
    • końcowy efekt
  8. HARMONOGRAM DZIAŁAN: wg załącznika
  9. FAZA PREZENTACJI : obserwatorem prezentacji będzie dyrektor szkoły, nauczyciel
  10. OCENA PROJEKTU : oceny dokonuje nauczyciel przedmiotu w trakcie jego realizacji z uwzględnieniem kryteriów.
HARMONOGRAM PROJEKTU "SKARBY NASZEGO JEZYKA

Grupa GRUPY ZADANIOWE(temat) FORMA REALIZACJI
I Nazewnictwo regionalne wypisać nazwy lokalne obiektów geograficznych wyjaśnić pochodzenie nazw okolicznych miejscowości, nazw ulic, placów itp.
II Imiona i nazwiska charakterystycznedla regionu wypisać typowe imiona i nazwiska charakterystyczne w regionie prześledzić książkę telefoniczną
III Nazwy sprzętów wypisać nazwy regionalne sprzętów domowych, urządzeń rolniczych, potraw, ubrańna podstawie wywiadu lub źródeł uwzględnić nazwę dawną i współczesną
IV Język regionu podać przykłady wyrażeń gwarowych, potocznych- zestawić je z wersją współczesną, porównać wniosek: cechy gwary swojego regionu
V Pieśni, anegdoty, przysłowia regionu wymienić powiedzenia, pieśni, anegdoty, przysłowia rozpowszechnione w regionie wykorzystać informatorów i źródła
VI Wybrane teksty literatury regionalnej na podstawie wybranych fragmentów tekstów literatury pięknej z danego regionu zidentyfikować cechy języka bohatera, wypisać powiedzenia gwarowe, określić ich funkcję

OPIS PROJEKTU
ZADANIA
  1. Podział klasy na 6 grup.
  2. Przydzielenie tematów (ewentualnie wybór przez grupy).
  3. Podział ról w grupie:
    • lider (utrzymuje kontakty z nauczycielem, koordynuje działania, pilnuje terminów)
    • bibliografowie (gromadzą i opracowują materiał)
    • plastycy (odpowiedzialni za szatę graficzną)
    • prezenter(odpowiedzialny za rzeczową, oryginalną prezentację
  4. Zebranie materiałów na podany temat.
  5. Opracowanie planu przez uczniów oraz ustalenie formy prezentacji.
  6.   Realizacja etapów pracy wg planu:
    • zebranie materiałów
    • selekcja zebranych informacji
    • redakcja tekstu na podstawie materiałów
    • opracowanie graficzne
    • przygotowanie prezentacji
  7. Prezentacja wykonanego zadania.
  8. Samoocena (dyskusja).
  9. Ewaluacja.
UWAGA! Projekt powinien być poprzedzony lekcją : "Dialekty i gwary polskie"

KRYTERIA OCENY ZADANIA
Kryteria oceny Maksymalna liczba punktów Przyznano
Zgodność z tematem 5
Oryginalność pomysłu 5
Sposób prezentacji 5
Komunikatywność 5
Zaangażowanie uczestników grupy 5
Zainteresowanie słuchaczy 5
Estetyka wykonania pracy 5
Razem 35


PROJEKT EDUKACYJNY
dotyczący zagadnienia ścieżki regionalnej
"Mój region"
    CELE PROJEKTU:
    Uczeń:
    • poznaje cechy języka lokalnego (gwary)
    • wyszukuje informacje z różnych źródeł związane z tematem
    • selekcjonuje zebrany materiał
    • rozwija ciekawość poznawczą regionu
    • korzysta z różnych źródeł, w tym wywiady z informatorami lokalnymi
    • zgłębia wiedzę na temat najbliższego otoczenia
  1. CZAS REALIZACJI: 2 miesiące
  2. FORMA PRACY: grupowa
  3. ZAWARCIE KONTRAKTU:
    • temat i cele: jak wyżej
    • forma wykonania projektu: słownik, album, wystawka, plakat, collage oraz inne formy zaproponowane przez uczniów.
    • źródła informacji: literatura regionalna, literatura piękna, historia, mieszkańcy okolicy.
  4. TERMIN KONSULTACJI: liderzy grup będą się kontaktować z nauczycielem raz na tydzień.
  5. CZAS I SPOSÓB PREZENTACJI: uczniowie prezentują swoje dokonania na języku polskim; czas prezentacji 1 grupy – maksymalnie 15 minut.
  6. KRYTERIA OCENY:
    • sposób prezentacji
    • oryginalność pomysłu
    • zaangażowanie
    • rzeczowość
    • komunikatywność
    • końcowy efekt
  7. HARMONOGRAM DZIAŁAN: wg załącznika
  8. FAZA PREZENTACJI : obserwatorem prezentacji będzie dyrektor szkoły, nauczyciel języka polskiego oraz uczniowie.
  9. OCENA PROJEKTU : oceny dokonuje nauczyciel przedmiotu w trakcie jego realizacji z uwzględnieniem kryteriów.

HARMONOGRAM PROJEKTU "Mój region"
Grupa ZADANIA FORMA REALIZACJI
I Elementy historii regionu przedstawić wybitne historyczne postacie regionu, najwybitniejsi pisarze regionu, ich utwory,miejsca związane z nimi
II Legendy regionu przedstawić w ciekawej formie legendy związane z okolicznymi miejscowościami (inscenizacja, drama itp.),
wyjaśnić pochodzenie nazw miejscowości: Wąchock, Parszów, Wielka Wieś, Marcinków oraz nazwy ulic, placów itp.
sięgnąć do legend świętokrzyskich i znanych miejsc
III Tradycja, zwyczaje, obyczaje przedstawić popularne w regionie dawne zwyczaje na podstawie wywiadu z mieszkańcami lub źródeł historycznych,(np. wigilia, kolędowanie, puszczanie wianków na wodę; uwzględnić potrawy),co jest kultywowane w regionie dziś? uwzględnić nazwę dawną i współczesną
IV Język regionu podać przykłady wyrażeń gwarowych, potocznych,- zestawić je z wersją współczesną, porównać,- spisać lub nagrać opowiastki, historie mówione językiem regionalnym (gwarą), omówić cechy gwary swojego regionu
V Pieśni, anegdoty, przysłowia regionu wymienić( nagrać, napisać) powiedzenia, pieśni, anegdoty, przysłowia, wiersze, teksty piosenek rozpowszechnione w regionie,- taniec regionalny, wykorzystać informatorów i źródła
VI Strój regionalny przeprowadzić wywiad z mieszkańcami na temat stroju codziennego i odświętnego, opisać jego elementy (zdjęcia, pokaz),


OPIS PROJEKTU
ZADANIA
  1. Podział klasy na 6 grup.
  2. Przydzielenie tematów (ewentualnie wybór przez grupy).
  3. Podział ról w grupie:
    • lider (utrzymuje kontakty z nauczycielem, koordynuje działania, pilnuje terminów)
    • bibliografowie (gromadzą i opracowują materiał)
    • plastycy (odpowiedzialni za szatę graficzną)
    • prezenter(odpowiedzialny za rzeczową, oryginalną prezentację
  4. Zebranie materiałów na podany temat.
  5. Opracowanie planu przez uczniów oraz ustalenie formy prezentacji.
  6. Realizacja etapów pracy wg planu:
    • zebranie materiałów
    • selekcja zebranych informacji
    • redakcja tekstu na podstawie materiałów
    • opracowanie graficzne
    • przygotowanie prezentacji
  7. Prezentacja wykonanego zadania.
  8. Samoocena (dyskusja).
  9. Ewaluacja.
UWAGA! Projekt powinien być poprzedzony lekcją : "Dialekty i gwary polskie"

KRYTERIA OCENY ZADANIA
Kryteria oceny Maksymalna liczba punktów Przyznano
Zgodność z tematem 5
Oryginalność pomysłu 5
Sposób prezentacji 5
Komunikatywność 5
Zaangażowanie uczestników grupy 5
Zainteresowanie słuchaczy 5
Estetyka wykonania pracy 5
Razem 35



mgr Beata Sikorska Gimnazjum Publiczne w Wąchocku

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie