Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Grecja-kolebką cywilizacji europejskiej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2190 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Scenariusz spotkania dla ucz. kl. IV - VI poświęconego starożytnej Grecji

Najlepiej, jeśli wcześniej uczniowie ( dotyczy to kl. V) pracowali metodą projektu na lekcjach j. pol., zgłębiając następujące tematy:

  1. Wierzenia starożytnych Greków.
  2. Filozofowie greccy.
  3. Teatr w Starożytnej Grecji.
  4. Igrzyska sportowe.
  5. Grecka architektura i sztuka.
SCENARIUSZ IMPREZY:
     Uczn. Kl. IV – VI zbierają się na sali gimnastycznej. Obowiązuje strój grecki. (najprościej – białe prześcieradła upięte jak greckie szaty i wieńce z bukszpanowych gałązek). Scenografia( za jej przygotowanie odpowiadają uczn. kl.IV) zawiera elementy charakterystyczne dla starożytnej Grecji: wazę, kolumny w stylach: jońskim, doryckim i korynckim, maskę komiczną i tragiczną, mapę Grecji. Z boku – Góra Olimp – wykonana z materiału i szarego papieru na konstrukcji drabiny. Na nich przypięte są wizerunki bogów olimpijskich. Za " górą" schowany jest Zeus.
     Na jednej ze ścian bocznych należy umieścić i podpisać portrety filozofów greckich. Pod nimi usiądą na ławeczkach dzieci, które będą ich prezentować.

Rozpoczyna się część artystyczna:
(dziewczęta śpiewają piosenkę Eleni: "Po słonecznej stronie") 1. Po słonecznej stronie drogi
Którą dobrze razem iść.
Po słonecznej stronie życia,
jest mój dom i jesteś ty.

2. Tak daleko i tak blisko,
tam, gdzie twój dziecinny dom.
Po słonecznej stronie życia
Serca bijcie w ciepłą noc.

Ref.
La,la,la, la *2 laj, laj słońca blask
Razem zaśpiewajmy la,la, la,la
Zakochani w słońcu, w sobie zakochani, taki czas
Razem zaśpiewajmy la, la, la, la, la.

3. Po słonecznej stronie wzgórza,
Gdzie dojrzewa wina smak.
Po słonecznej stronie życia,
Jesteś ty i mówisz: tak.

4.Tak daleko i tak blisko
Gdzie na miłość zawsze czas.
Po słonecznej stronie marzeń
Kiedy przyjdziesz, spotkasz nas.

(chłopiec z plecakiem na ramionach wchodzi na scenę, rozgląda się wokół, czyta przewodnik):

Chłopiec:
     W końcu spełniło się moje marzenie. Jestem w Grecji – kolebce cywilizacji europejskiej. To tutaj powstały i rozwinęły się takie dziedziny jak: sport, filozofia, nauki matematyczne.
     Niedawno Polska tutaj podpisała traktaty akcesyjne, dzięki którym jesteśmy dziś w Unii Europejskiej,...ale ja chciałbym się dzisiaj więcej dowiedzieć o początkach Grecji.

(zagląda do przewodnika kolejny raz)
Co to takiego? Partenon – świątynia poświęcona Atenie, jakie wspaniale kolumny!
Słyszałem: porządek dorycki, joński i koryncki. Atena – to córka Zeusa, wyskoczyła z jego bolącej głowy, bogini mądrości, jej atrybutem jest m. In. sowa.

Zeus:
Kto śmie mi zakłócać spokój olimpijski? (słychać grzmoty, chłopiec rozgląda się)

Chłopiec:
Co się stało? Czyżby Hefajstos kuł pioruny dla Zeusa? Olimp musi być gdzieś w pobliżu. Sprawdzę to.

Zeus:
Kim jesteś? Czego tu szukasz?

Chłopiec: Jestem Tomek? A ty kim jesteś?
Zeus:
Jak to, nie wiesz, kim jestem? Jam władcą Olimpu, nazywam się Zeus.

Chłopiec:
O, to trafiłem na właściwą osobę! Ty na pewno najwięcej wiesz. Czy mógłbyś mi opowiedzieć o starożytnej Grecji?

Zeus:
Zbliż się człowieczku. Może ci opowiem, jeśli cię to tak interesuje.

Chłopiec:
Trochę już wiem, ale chciałbym wiedzieć więcej. Jestem strasznie ciekawy świata.

Zeus:
Lubię takich dociekliwych i odważnych młodych ludzi jak ty. Powiedz mi, skąd ty właściwie się tu wziąłeś?

Chłopiec:
Moje imię już znasz. Przyjechałem z Polski, by na własne oczy zobaczyć to, o czym uczyliśmy się na historii.

Zeus: A co konkretnie cię interesuje?

Chłopiec: Kto mieszka z Tobą na Olimpie?

Zeus: A więc dobrze, przedstawię ci bogów olimpijskich.( klaszcze w dłonie) Proszę nimfy o prezentację.

( wchodzą dwie dziewczyny, które będą spikerkami; ubrane są w białe prześcieradła; na głowach mają wieńce oliwne)

(chłopiec odsuwa się na bok)

( ta część programu przypomina pokaz mody. Wchodzi uczeń ubrany w marynarkę, w ręce ma telefon komórkowy, na głowie wianek)

Nimfa I:
Zeus – pan świata! Biznesmen pracujący w branży energetycznej. Był pionierem w dziedzinie wykorzystania energii naturalnej. To jemu pierwszemu udało się ujarzmić pioruny. Ciskał je na prawo i lewo, gdy miał powody do niezadowolenia, a tych w nadmiarze dostarczali mu członkowie jego własnej rodziny. Jak każdy mężczyzna uwielbiał komplementy i prezenty, stąd miłym okiem spoglądał na ofiary (nie mylić z łapówkami).

(na scenę wchodzi uczennica przepasana kuchennym fartuchem, w ręce trzyma wałek do ciasta)

Nimfa II:
Hera, ulubiona żona Zeusa!!!Ulubiona lub jedyna prawowita, to znaczy mogąca się pochwalić pierścionkiem zaręczynowym i obrączką. Niepracująca zawodowo gospodyni domowa, zajmująca się pichceniem posiłków dla licznej rodzinki swego małżonka oraz wychowaniem dziatek. Bardzo drażliwa na punkcie własnej urody, a trzeba przyznać, że Miss World to ona nie była. Potwornie naraził się jej niejaki Parys, królewicz trojański, który dał wszystkim do zrozumienia, że dużo od niej ładniejsza jest Afrodyta. Ale się wtedy nawyprawiało! Skończyło się trwającą 10 lat wojną, zburzeniem Troi, śmiercią jej mieszkańców! Straszna jest zemsta obrażonej kobiety!

(wchodzi uczeń z maską do nurkowania na głowie, na stopach ma płetwy, a w ręce klucz płaski)

Nimfa I:
Posejdon – olimpijski hydraulik. Dbał, by we wszystkich kranach Hellady ciekła woda. Pan mórz, rzek i strumieni, źródeł i jezior. Nerwus, choleryk, wściekał się z byle powodu, a wtedy wzburzone jego gniewem morze zalewało ląd. Miał gromadkę niezbyt udanego potomstwa. Wiele z jego dzieci nazywano " piękne inaczej". Przykładem Cyklop Polifem.

(na scenę wchodzi uczeń w białym prześcieradle i kapeluszu na głowie, za sobą ciągnie pluszowego, trzygłowego psiaka)

Nimfa II:
Hades, pan podziemi, tzw. Typ spod ciemnej gwiazdy. Prawdziwy olimpijski czarny charakter. Na samo jego wspomnienie drżeli ludzie i bogowie. Jego posiadłości strzegł trzygłowy pieseczek Cerber. Jego utrzymanie musiało sporo kosztować, każdorazowo trzeba było dla niego kupować trzy paczki Peddigri Pale.

(na scenę wchodzi uczennica w dużych okularach, wianku i z encyklopedią w ręku)

Nimfa I:
Atena – ukochana córka Zeusa, niezwykła bogini. Już sam sposób jej narodzin pokazał, że będzie osobą nietuzinkową. Gdy pewnego dnia władcę Olimpu rozbolała głowa od ciągłych narzekań żony, rozłupał ją. Ze środka wyskoczyła właśnie Atena. To się nazywa: mieć kłopot z głowy! Atena to przykład, że nie każdą kobietę można nazwać blondynką. Posiadła rozległą wiedzę, Wszystkie jej świadectwa miały czerwony pasek, Ponieważ generalnie inteligentne dziewczyny nie mają powodzenia wśród mężczyzn, nigdy nie wyszła za mąż, za co kobiety obwołały ją boginią mądrości!

(na scenę wchodzi chłopiec owinięty lampkami choinkowymi, w rękach żarówki, na głowie wianek)

Nimfa II:
Helios, to nie tylko marka starego polskiego telewizora kolorowego! Helios to także grecki bóg słońca, boski elektryk, wynalazca, który wyprzedził Edisona, stwarzając pierwszą gigantyczną żarówkę – Słońce!

(na scenę wchodzi uczeń w białym, poszarpanym prześcieradle, ma duże rękawice bokserskie, podbite oko)

Nimfa I:
Ares, Bogusław Linda Olimpu. Tylko on jeden mógłby powiedzieć: "Co ty możesz wiedzieć o zabijaniu!?" Bóg wojny, tzw. Twardziel. Rozrabiaka, który myślał tylko o tym, komu by nadepnąć na odcisk!

(wchodzi uczeń z gitarą w ręku, siada na krześle, razem z nim wbiegają śmiejące się dziewczyny otaczają go)

Nimfa II:
Apollo, bawidamek, niebieski ptak, z tych, co to lubią wino, kobiety i śpiew. Bóg sztuki, literatury i muzyki. Nieprawdopodobny kobieciarz, zawsze otoczony gronem zachwyconych pań. Były to piękne i mądre Muzy ( tu Muzy mogą podać swoje imiona i atrybuty)

(Apollo wstaje, jedną ręką odgarnia włosy)

Przystojny, jasnowłosy olimpijski Leonardo di Caprio. Wierzył w zjawiska paranormalne, więc wykupił pakiet akcji świątyni w Delfach. Świetnie grał na różnych instrumentach. Wspólnie z Muzami założył kapelę rockową, z którą koncertował na Olimpie.

(na scenę wchodzi uczennica z fantazyjną fryzurą na głowie, w ręce puderniczka, szminka)

Nimfa I:
Afrodyta, Miss Olimpu wszechczasów, bogini miłości. Typowa piękna blondynka. Jej uroda zwaliła z nóg wielu lokatorów Olimpu! Plotki głosiły, że jej chłopakiem był superprzystojny Adonis. Zazdrosne rywalki rozpowiadały, że urodę poprawia sobie olimpijskim silikonem, pianą morską.

(na scenę, kulejąc, wchodzi uczeń ze śrubokrętem i młotkiem w ręce)

Nimfa II:
Hefojstos – naczelny pracoholik Olimpu! W dzieciństwie dostał w prezencie od rodziców poradnik dla majsterkowiczów: " Zrób to sam". Od tego momentu każdą wolną chwilę spędzał w swoim warsztacie, który szybko, dzięki pracowitości właściciela, stał się bardzo dochodową firmą. To właśnie jemu, mimo, że należał do bogów niepełnosprawnych, Zeus dał za żonę Afrodytę, najpiękniejszą z bogiń. Biedny facet, źle trafił, bo, jak wiadomo, być mężem pięknej kobiety nie jest lekko. Piękna kobieta jest bowiem jak pocisk: trafia w serce, dziurawi kieszeń, wychodzi bokiem!

(wszyscy uczniowie – bogowie ustawiają się na scenie)

Nimfa I:
Przed państwem rodzinka greckich bogów prawie w komplecie.

Nimfa II:
Gdybyśmy chcieli zaprezentować w ten sposób wszystkich lokatorów Olimpu, nie tylko sala gimnastyczna, ale i szkoła okazałaby się zbyt ciasna!

(wszyscy uczniowie schodzą ze sceny)

Chłopiec z plecakiem:
Ale mnie zaskoczyli ci bogowie. Nie przypuszczałem, że tak wyglądają, gdy się im bliżej przyjrzeć...
     No dobrze, a teraz chciałbym, Zeusie, porozmawiać z tobą o czymś innym. W 2004 r. właśnie w Atenach odbyły się igrzyska olimpijskie. Sportowcy z całego świata zmagali się w różnych dyscyplinach sportowych. Ja z moimi kolegami najbardziej lubimy piłkę nożną.

Zeus:
Co!? Piłka nożna na igrzyskach?! A cóż to takiego? Zobacz, jak u nas wyglądają igrzyska.

(wchodzi kilku zawodników z przepasanymi biodrami wraz z prezenterem, który krótko przypomina historię igrzysk w starożytnej Grecji; w czasie wymieniania dyscyplin sportowych, zawodnicy na zasadzie pantomimy prezentują je; ta część może być jeszcze barwniejsza, gdy na scenie zostanie zapalony "znicz olimpijski", a zawodnicy przebiegną z pochodnią wokół widowni)
A czy ty wiesz, że igrzyska narodziły się pod Olimpem? Na moją cześć!Główną zasadą rywalizacji było przestrzeganie reguł, jak wy to dziś nazywacie? Fair play. Czy teraz też pamiętacie o tych zasadach? Bez nich sport nie ma sensu!

Chłopiec:
Tak, wiem o tym. Nasi nauczyciele często przypominają nam o tym, nie tylko na lekcjach wychowania fizycznego.

Zeus:
Warto walczyć o zwycięstwo. Nie można jednak zwyciężać za wszelką cenę. W Grecji zwycięzca – to wielki bohater, jego imię jest rozsławione w całym kraju. Otrzymuje nie tylko wieniec laurowy, ale także stawia mu się pomniki, otrzymuje dożywotnie utrzymanie i oczywiście honorowe miejsce w teatrze. A czy w ogóle wiesz, co to jest teatr?

Chłopiec:
Tak, u nas są teatry, wystawia się w nich sztuki. Grają aktorzy, aktorki...

Zeus:
Co? Kobiety na scenie? O bogowie!! Czyście słyszeli, to co ja? Zobacz, Tomku, jak wygląda prawdziwy teatr...

(teraz jest miejsce na inscenizację dowolnego mitu; ważne, by role kobiece grali również chłopcy z maskami na twarzach i butach na koturnach; dziewczęta tworzą chór, który powtarza w miarowym, jednostajnym tempie wybrane kwestie aktorów; 14. 05. 2004 był przedstawiany mit o Syzyfie, stąd dalszy dialog jest następujący:)

Chłopiec:
Znam tę opowieść, Zeusie. Uczy, że plotkarstwo nie popłaca. My się o tym uczymy w szkole.

Zeus:
O, to bardzo się cieszę...Ileż to już lat jest o nas głośno!?

Chłopiec (szukając w plecaku);
Gdzie mój kalkulator? Zaraz policzę. Teraz mamy rok 2004. Dodać jeszcze te 700 przed naszą erą. No tak. Razem mamy ponad 2700 lat. To kawał czasu. My, ludzie, w tym czasie bardzo ułatwiliśmy sobie życie. Nadal jednak szukamy odpowiedzi na wiele pytań i ciągle popełniamy błędy...

Zeus:
U nas tym zajmowali się filozofowie. Niektórzy liczyli tak jak ty, chociaż nie mieli takich maszynek (wskazuje na kalkulator)

(następuje prezentacja kilku, wybranych filozofów greckich; jeden z chłopców wchodzi na środku do plastikowej miski i pyta: A mnie, kto rozpozna? {Jest to pytanie do publiczności. Kto odgadnie, dostaje batonik.})
To, co zobaczyłeś, to tylko niektóre z naszych darów dla Europy...

Chłopiec:
Wybacz Zeusie, że ci przerwę. Masz rację. My – Europejczycy kojarzymy Grecję również ze współczesnym mi, a więc ty go nie znasz, tańcem: Grek Zorba. Popatrz, a na pewno ci się spodoba. To mój prezent dla Ciebie, o władco.

(dziewczęta tańczą)

Zeus:
No, no, widzę, że taniec jest dalej w Grecji lubiany, cieszę się. A twój kraj...jak się nazywa?

Chłopiec:
Polska.

Zeus:
Co więc, co twoja Polska dała Europie?

Chłopiec:
My, Polacy też możemy być dumni. Nasi robotnicy na czele z Lechem Wałęsą, wprowadzili demokrację do Europy Wschodniej. Mamy jeszcze Adama Małysza, oscypki, muzykę góralską...

Zeus:
To pięknie, pamiętajcie o swoich tradycjach i bogatej kulturze, żeby nigdy nie zaginęły, bo to są wasze korzenie. Niech trwa tyle, co nasza albo i dłużej. Teraz proszę Muzy o wniesienie poczęstunku (są nim koreczki z fetą i oliwkami – smakami charakterystycznymi dla Grecji). Po 10-minutowej przerwie sprawdzimy, co twoi koledzy zapamiętali z naszej lekcji.

KONKURS WIEDZY O STAROŻYTNEJ GRECJI:
     Biorą w nim udział 3-osobowe drużyny z każdej klasy, które zasiadają przy oddzielnych stolikach. Drużyna wybiera osobę do losowania pytania i drugą do udzielania odpowiedzi. Na stolikach położone są słoiki. Za każdą dobrą odpowiedź Muza wrzuca jeden liść laurowy.

Zadanie I
Zawodnik losuje numer pytania, nauczyciel podaje im oznaczony tym numerem rysunek.
Jaki związek z mitologią mają:
  1. KOŃ
  2. OGIEŃ
  3. LABIRYNT
  4. PIÓRO
  5. JABŁKO
Zadanie II
· Zawodnik losuje numer każdego fragmentu.
     Jeżeli grupa odgadnie po przeczytaniu fragmentu A – otrzymuje 3 punkty, fragmentu B – 2 pkt., Fragm. C – 1 pkt.

KTO TO MÓWI ?

1.
  1. " Ludziom na Ziemi jest zimno , nie mogą ugotować strawy "
  2. " Nie po to ich stworzyłem, aby teraz mieli cierpieć z głodu i chłodu "
  3. " Skoro Zeus nie pozwala, poświecę się i ukradnę ogień dla ludzi "
2.
  1. " Wraz z synem chciałbym wrócić do Aten"
  2. " Skoro nie pozwalasz nam odejść, królu , musimy uciec"
  3. " Zrobimy skrzydła, dzięki którym będziemy mogli odlecieć z Krety"
3.
  1. " Pomogłem Grekom zwyciężyć pod Troją dzięki podstępowi z koniem "
  2. "Chcę wrócić do żony i syna, którego opuściłem, gdy był niemowlęciem, ale bóg Posejdon zsyła na mnie karę"
  3. " Już 10 lat błąkam się po morzach, ominąłem Scyllę i Charybdę..."
4.
  1. " Jaka piękna jest ta dziewczyna na łące, muszę ją porwać do swojego królestwa."
  2. " Nie pozwolę mojej żonie wrócić na ziemię."
  3. " Zgoda , może wrócić, skoro jej matka tak rozpacza, ale tylko na sześć miesięcy".
5.
  1. " Lubię się zabawić na Olimpie, ale czasem mam za długi język".
  2. " Nigdy nie pogodzę się z tym, że mam umrzeć. Muszę coś wymyślić".
  3. " No i mam za swoje , teraz muszę przez całą wieczność wtaczać na górę ten głaz".
Z JAKIEGO MITU POCHODZI FRAGMENT ?
1.
  1. " Matka przykazała córce, by nie zrywała narcyza."
  2. " Dziewczyna nie zdążyła nawet krzyknąć, a Hefajstos porwał ją na rydwan".
  3. " Gdy nadchodzi wiosna, matka i córka znów są razem".
2.
  1. " Minos szukał budowniczego labiryntu".
  2. " Czy te skrzydła nas uniosą? ".
  3. " Niestety, syn nie posłuchał ojca i runął do morza".
3.
  1. " Kiedy wybuchła wojna trojańska , Penelopa właśnie urodziła syna".
  2. " Dzięki podstępowi z koniem trojańskim, Grecy odnieśli zwycięstwo".
  3. " Po 10 latach tułaczki, wrócił w końcu do rodzinnej Itaki ".
4.
  1. " Hades poszedł na skargę do Zeusa , bo ludzie przestali umierać "
  2. " Nakazał żonie, by nie grzebała jego zwłok".
  3. " W Hadesie wymierzono mu ciężką karę ".
5.
  1. " Choć był synem Zeusa, Hera bardzo go nienawidziła".
  2. " Dzięki nieludzkiej sile i sprytowi, łatwo wykonał 12 prac"
  3. " W Ojcowskim Parku Narodowym zostawił swoją maczugę".
Zadanie III
Zawodnicy z poszczególnych klas losują pojedyncze pytania:
  1. Jak nazywał się potwor mieszkający w labiryncie?
  2. Dlaczego Ikar utonął?
  3. Dlaczego, według mitologii, jest jesień i wiosna?
  4. Jak nazywa się para władająca podziemnym królestwem?
  5. Kto był królową piękności?
  6. Kto był władcą Olimpu?
  7. Kto dał ludziom ogień?
  8. Jakiego boga uwięził Syzyf?
  9. Ile lat wędrował Odyseusz po morzach?
  10. Jakim państwem – miastem władał Syzyf?
  11. Kto był boginią mądrości?
  12. Kto był władca mórz?
  13. Czym żywili się bogowie?
  14. Ile lat trwała wojna trojańska?
  15. Jak nazywał się bożek miłości?
  16. Kto oczyścił stajnię Augiasza?
  17. Jaka monetę wkładano do ust zmarłym?
  18. Jak miała na imię żona Odyseusza?
  19. Ile prac wykonał Herakles?
  20. Kto zabił Minotaura?
  21. Kto pomógł Tezeuszowi wydostać się z labiryntu?
  22. Posłaniec bogów ze skrzydłami u nóg to...
  23. Jak nazywano najciemniejszą część Hadesu?
  24. Kto był ojcem Heraklesa?
  25. Kto stworzył mity?
  26. Po co układano mity?
  27. Co to jest mit?
  28. Kto napisał " Odyseję"?
  29. Ile oczu miał Cyklop?
  30. Kto wykonał 12 prac?
  31. Kto zbudował labirynt?
  32. Ile lat nie było Odysa w domu?
  33. Jaką karę miał Syzyf?
  34. Gdzie mieściła się siedziba bogów?
  35. Co dawało bogom nieśmiertelność?
  36. Kto zakochał się sam w sobie?
  37. Jak nazywała się najsłynniejsza wojna w mitologii?
  38. Jak nazywała się ojczyzna Odysa?
  39. Kto zbudował konia trojańskiego?
  40. Jak bogowie ukarali Prometeusza?
  41. Kto przewoził zmarłych?
  42. Żona Zeusa to ...
  43. Był kowalem bogów?
  44. Hades porwał ją do swojego królestwa.
  45. Dedal i Ikar uciekli z...
Zadanie IV
Podaj wyjaśnienie związku frazeologicznego
  • stajnia Augiasza
  • syzyfowa praca
  • pięta Achillesa
  • paniczny strach
  • nić Ariadny
Zadanie V
      W czasie 30 sek. Wypiszcie jak najwięcej wyrazów z mitologii zaczynających się na " h"

Zadanie VI
Zeus urządza przyjęcie na Olimpie.
      Napisz w jego imieniu zabawne zaproszenie do dowolnego boga. Wypisz co najmniej dwie atrakcje.
Kryteria oceny zaproszenia:
  1. Odpowiedź na pytanie: KTO , KIEDY , KOGO , NA CO , GDZIE zaprasza – 3 pkt., brak jednej odpow. – 2 pkt., dwóch odp. – 1 pkt.
  2. Podanie dwóch atrakcji – 1pkt.
  3. Zabawny język – 1pkt
Zadanie VII
     Rozpoznaj, jakiego boga to atrybuty (są one pokazywane)
  • kłosy zboża
  • delfin
  • trójząb
  • sowa
  • obcęgi
Zadanie VIII
Podaj imię postaci mitologicznej, o której mówi się:
  • bogini urodzaju
  • bogini dziewcząt i kobiet
  • bóg złodziei i kupców
  • bogini łowów
  • bóg muzyki i poezji
Zadanie IX
Zadanie matematyczne: (zespoły otrzymują na kartkach )
     Zeus zaplanował przyjęcie na 48 osób. Dla każdego uczestnika przeznaczył 25 dkg winogron i 0,5 litra nektaru. Ganimedes musi zrobić wcześniej zakupy. Ile kilogramów winogron musi kupić i ile za nie zapłaci, jeśli 1kg kosztuje 0,5 obola?
Ile litrów nektaru musi przynieść z lochów Olimpu?

Odp.: 12kg winogron – 1 pkt.
6 oboli – 1 pkt.
24 litry nektaru – 1 pkt.
Napisanie działania – 1 pkt.

Zadanie X
Skojarzenia mitologiczne Dokończcie porównania :
Piękny jak......
Silny jak............
Szybki jak.........
Kochająca matka jak.............
Oddany ludziom jak..........

Zadanie XI
Podaj nazwisko malarza i tytuł obrazu , czyli rozpoznawanie postaci mitologicznych w malarstwie.
( zawodnicy losują numery reprodukcji, nauczyciel ją pokazuje)
  1. Gustave Moreau: Męka Prometeusza
  2. Tycjan: Syzyf
  3. Warszawska Nike
  4. Botticelli: Narodziny Wenus
  5. Caravaggio: Chory Bachus
Zadanie XII
     Pytania do filmu o starożytnej Grecji ( zawodnicy losują po kolei):
  1. Gdzie ćwiczyli zawodnicy przed igrzyskami?
  2. Jakie dyscypliny składały się na pięciobój?
  3. Jaką przysięgę składali zawodnicy przed igrzyskami?
  4. Jak wyróżniano zwycięzcę? Wymień trzy nagrody.
  5. Jak długi, wg legendy, jest stadion?
  6. Na czyją cześć rozgrywano igrzyska?
  7. Co to był "pokój boży"?
  8. Dzięki czemu widzowie w ostatnich rzędach teatru greckiego bardzo dobrze słyszeli aktorów?
  9. Jak nazywa się scena w teatrze greckim?
  10. Podaj dwa elementy stroju wyróżniające aktora greckiego.
  11. Asklepios- to bóg, który leczył Greków. Jaką postać przybierał?
  12. Co to jest " wychowanie spartańskie"?
  13. O której kobiecie mówiono: "jej twarz spuściła na morze tysiąc okrętów greckich"?
  14. Kto przepowiadał w Delfach?
  15. Jaki związek mają delfiny z Delfami?
  16. Co Atena ofiarowała Atenom?
  17. Kim był Sokrates? Jak umarł?
  18. Czym była Agora?
  19. Do czego służył zegar wodny na Agorze?
  20. Jak nazywała się świątynia poświęcona Atenie?
  21. Jakie znasz wyrazy pochodzenia greckiego?
  22. W Mykenach znaleziono złotą maskę Agamemnona. Kim był?
  23. Kiedy odbyły się pierwsze igrzyska olimpijskie?
  24. Jak długo trwały nieprzerwanie?
  25. Kiedy zostały wznowione?
(odpowiedzi uczestników konkursu wysłuchuje komisja; po podsumowaniu wręczone zostają pamiątkowe dyplomy i nagrody książkowe)

Scenariusz imprezy i pytania konkursowe zostały opracowane przez:

Danutę Burzyńską i Lucynę Wadowską – nauczycielki j. polskiego w Zespole Szkół w Ryczowie

Przy prezentacji bogów greckich wykorzystano:
  • Janus M., Pacon K., Obchody dni greckich w szkole – scenariusz akademii szkolnej w: Uroczystości szkolne, praca zbiorowa pod red. Barbary Bleja – Sosny, Toruń 2003
  • " Greckie popołudnie" przygotowano we współpracy wszystkich wychowawców klas IV –VI i rodziców ucz.
Danuta Burzyńska, Lucyna Wadowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie