Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Opis i analiza przypadku Karoliny - dziecka z niedostosowaniem społeczym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2766 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
I Informacje o uczniu

     Uczennica jest jedenastoletnią dziewczynką - podopieczną Domu Dziecka prowadzonego przez Siostry Zakonne. Z informacji przekazanych mi przez dyrektor placówki wynika, że dziewczynka przybyła do instytucji, ponieważ sprawia trudności wychowawcze w domu rodzinnym i w szkole. Matka Karoliny jest osobą nieudolną wychowawczo, gdyż rodzeństwo dziewczynki (dwie siostry) również przebywa w placówkach opiekuńczo - wychowawczych. Karolina nie może pogodzić się z faktem pobytu w Domu Dziecka. Często samowolnie opuszcza instytucję i wraca do rodzinnego domu. Na wniosek pracowników Domu Dziecka - prawnych opiekunów zostaje doprowadzana do ośrodka przez Policję.

II Identyfikacja problemu
     We wrześniu do klasy V, w której byłam wychowawczynią przybyła nowa uczennica. Jak każdy wychowawca starałam się pomóc jej w szybkiej adaptacji do nowych warunków szkolnych oraz zainicjować proces integracji z grupą. Dzięki wcześniejszej rozmowie z opiekunami dziewczynki zdawałam sobie sprawę, że Karolina będzie potrzebowała mojej pomocy. Uczennica szybko została zaakceptowana przez nowych kolegów. Zaobserwowałam jednak, iż narzuca swoje zdanie innym, jest konfliktowa, chce dominować w grupie. Gdy ktoś jej się sprzeciwia, to staje się agresywna. Na przerwach między lekcjami zaczepia młodszych kolegów, stosuje przemoc oraz używa wulgarnych słów. Zauważyłam, że przejawia duże zdolności artystyczne, chętnie bierze udział w różnorodnych apelach i uroczystościach szkolnych. Ma wiele pomysłów, lecz bardzo szybko się zniechęca. Wydawać by się mogło, że nic nie stoi na przeszkodzie, by dziewczynka osiągała sukcesy w nauce, gdyż jest zdolna i opanowanie wiadomości przychodzi jej z łatwością. Jednak jakiekolwiek niepowodzenie jest przyczyną ucieczek z zajęć lekcyjnych. Karolina odrzuca pomoc nauczycieli oraz opiekunek z Domu Dziecka. Zdaje sobie sprawę, że robi źle, wiele razy przyznawała się do własnych błędów, ale po upływie niedługiego okresu czasu powtarzała swoje zachowania. Lęk przed kolejnymi porażkami, chęć powrotu do rodzinnego domu powodowały coraz częstsze ucieczki z placówki opiekuńczo - wychowawczej. Obserwacja postępowania Karoliny utwierdziła mnie w przekonaniu, że muszę i chcę pomóc temu dziecku. Zaczęłam od częstych wizyt w Domu Dziecka i rozmów z pracownikami placówki. Starałam się też przebywać z dziewczynką dość często, nie tylko w szkole, ale również po zajęciach lekcyjnych.
     Zaprosiłam także Karolinę do swojego domu, by nawiązać z nią lepszy kontakt. Brałam na siebie dużą odpowiedzialność, gdyż zdawałam sobie sprawę z tego, że uczennica może samowolnie opuścić moje mieszkanie. Wychowawczynie z Domu Dziecka obdarzyły mnie dużym zaufaniem i wyraziły zgodę na to, by dziewczynka spędziła noc w moim domu. Wydawało mi się, że w ten sposób nawiążę z Karoliną lepszy kontakt i będę miała większy wpływ na jej postępowanie.

III Znaczenie problemu
     Zastanawiałam się, czy dobrym rozwiązaniem będzie powtarzanie przez Karolinę tej samej klasy, ale zdawałam sobie sprawę, że dziewczynka zniechęci się jeszcze bardziej, a taka decyzja pogłębi jej bunt i niewiarę w siebie. Zdawałam sobie sprawę, iż pracownicy placówki nie mają na Karolinę żadnego wpływu. Kary i zakazy w stosunku do niej powodują przeciwny skutek. Stwierdziłam, iż dziecko czuje się niedowartościowane, odczuwa brak miłości macierzyńskiej, a brak pomocy z mojej strony spowoduje nawarstwienie się problemów, gdyż u dzieci o zaburzonych wzorcach osobowych ujawnia się obniżenie poczucia własnej wartości.

IV Prognoza

  1. Negatywna w przypadku zaniechania oddziaływań
    • brak motywacji do nauki
    • bunt
    • brak samoakceptacji
    • wzrost konfliktów z dorosłymi
    • pogłębianie zachowań agresywnych
    • utrata wiary we własne możliwości
    • może dojść do całkowitego niedostosowania społecznego
    • dziecko może związać się z nieformalną grupą społeczną
  2. Pozytywna w przypadku wdrożenia oddziaływań
    • nabywanie umiejętności panowania nad negatywnymi emocjami
    • akceptacji siebie
    • systematyczne uczęszczanie na zajęcia lekcyjne i poprawa ocen niedostatecznych
    • zmniejszenie sytuacji konfliktowych
    • przestrzeganie zasad i norm społecznych
    • nawiązanie właściwych relacji z dorosłymi oraz z rówieśnikami
  3. Propozycje rozwiązań
    • aranżowanie sytuacji wychowawczych umożliwiających dziecku rozładowanie napięcia emocjonalnego
    • wdrażanie do akceptacji zasad i norm społecznych
    • rozwijanie umiejętności prawidłowego funkcjonowania w grupie
    • zlecanie zadań, w których dziecko może odnieść sukces
    • dostarczanie pozytywnych wzorców do naśladowania
    • systematyczna współpraca z pedagogiem oraz opiekunami dziewczynki
    • reagowanie na przejawy agresji
    • wykorzystanie cech przywódczych i organizacyjnych na rzecz klasy i szkoły
    • rozmowy indywidualne
    • przydzielanie " ról społecznych " na rzecz innych
VI Efekty oddziaływań
     Prowadzone oddziaływania odniosły pozytywny skutek. Uważam jednak, że praca z Karoliną nie była łatwa i nie od razu przyniosła efekty. Dziewczynka wiele razy buntowała się, nie chciała współpracować, uciekała z zajęć lekcyjnych i z placówki opiekuńczo - wychowawczej. Czasami byłam zniechęcona, gdyż bywały momenty, że traciłam wiarę w to, co robię.
     Karolina ukończyła Szkołę Podstawową i przystąpiła do egzaminu kompetencj. Nie pozostała jednak w Domu Dziecka. Z informacji udzielonych mi przez pracowników placówki wynika, że dziewczynka ponownie zaczęła uciekać z ośrodka. Przez pewien okres czasu przebywała w Pogotowiu Opiekuńczym. Obecnie wróciła do rodzinnego domu, ale matka nadal nie radzi sobie z nią pod względem wychowawczym.

Renata Kochn

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie