Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pod urokiem Tatr

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 709 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 



Prowadząca mgr Mariola Wiśniewska Nauczyciel SOSW w Braniewie
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KL. I GIMNAZJUM
Temat:"Pod urokiem Tatr" - refleksje polskich poetów.
Cel główny:
zapoznanie z twórczością poetów podhalańskich m.in.: J. Kasprowicza, Andrzeja Skupienia -Florka, Stanisława Nędzy - Kubińca, czytanie twórcze i interpretacyjne wybranych utworów.
Cele operacyjne:
Uczeń
    czyta utwory twórców podhalańskich;
    wyodrębnia w tekście odpowiednie cytaty;
    umie docenić znaczenie tradycji regionalnej,gwary góralskiej;
    poznaje na przykładzie w/w poetów charakterystyczne cechy poezji ludowej;
    zacieśnia uczuciowe związki z regionem;
    posługuje się poznanym słownictwem,rozumie jego zastosowanie;
    sporządza notatkę z lekcji wspólnie z innymi i samodzielnie;
Cele specyficzne dla języka polskiego:
    umiejętność redagowania ustnej i pisemnej formy wypowiedzi;
    ćwiczenie czytania utworów poetyckich ze zrozumieniem.
Cel wychowawczy:
  • krzewienie kultury regionalnej poprzez czytanie poezji;
  • rozbudzanie miłości do rodzinnego kraju;
  • wykonanie wystawki poświęconej pięknu regionu podhalańskiego;
  • organizacja pracy na lekcji;
  • porozumiewanie się w sposób kulturalny;
Metody i formy pracy:
  • praca w małych grupach
  • praca z tekstem
  • praca indywidualna - piktogram
  • metoda poglądowa
  • metoda problemowa
materiały dydaktyczne:
  • fotografie rycin przedstawiających podobiznę poetów;
  • barwne fotografie róznych miejsc Podhala;
  • podręcznik do języka polskiego;
  • tomik wierszy Kasprowicza,Skupinia - Florka,Nędzy - Kubińca;
Etapy lekcji:
  1. Sprawdzenie pracy domowej,(przyniesienie rycin znanych btwórców podhalańskich oraz widokówek przedstawiajaacych urok Tatr;
  2. Pogadanka na temat folkloru regionalnego oraz sporzadzenie wystawki poswięconej pieknu naszego Podhala;
  3. Zapisanie tematu lekcji i konieczne wyjasnienia
  4. Czytanie twórcze utworów zamieszczonych w podręczniku.Najpierw przez nauczyciela lub aktora z płyty,następnie przez ucznia .Zaznaczenie fragmentów podkreślajacych piekno Tatr.Rozmowa o wyrażonych w utworach uczuciach.
  5. Czytanie utwrów z próba zastosowania gwary podhalańskiej.
  6. zapisanie przez nauczyciela na tablicy - planszy naturalnego,oczekiwanego wniosku :
    GWARA TO DRUGA ,OBOK JĘZYKA OGÓLNEGO ODMIANA JĘZYKA LITERACKIEGO.
  7. NOTA BIOGRAFICZNA O AuTORACH Z WYKORZYSTANIEM ENCYKLOPEDII I PUBLIKACJI "O POETACH I PISARZACH INACZEJ"",Antologii literatury polskiej"
  8. Praca w grupach : - wypisywamie ciągu skojarzen ze słowem - Tatry(praca indywidualna) i wspólne rozwiązywanie zadania w postaci piktogramu na tablicy.
  9. Praca do wykonania w domu:W Słowniku jezyka polskiego wyszukaj wyjaśnienie słów:szczyty,turnie,regle.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie