Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Konstrukcja trójkąta

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4131 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Scenariusz lekcji matematyki w klasie I gimnazjum
Prowadząca: Małgorzata Gierałtowska
Temat lekcji: Konstruowanie trójkątów z danego odcinka i danych dwóch kątów do niego przylegających.

Cele lekcji:

  • zapoznanie uczniów z właściwą konstrukcją trójkątów o danym boku i kątach do niego przylegających;
  • ćwiczenie umiejętności samodzielnego wykonywania konstrukcji przez uczniów – zwracanie na staranność i dokładność rysynku;
  • ćwiczenie umiejętności korzystania z informacji zamieszczonych w pokazie Power Point;
  • określenie przez uczniów warunków wykonalności konstrukcji;
  • ćwiczenie umiejętności opisywania wykonywanych czynności – opis konstrukcji;
  • wykorzystanie konstrukcji do rozwiązywania innych zadań konstrukcyjnych;
Metody:
  • problemowa – analizy przypadków, praca z komputerem,
  • praktycznego działania – pokaz,
  • ćwiczeniowa.
Pomoce:
  • komputery, prezentacja Power Point " Konstruowanie trójkątów o danym boku i kątach do niego przyległych",
  • przybory geometryczne,
  • zestawy zadań
Formy pracy:
  • indywidualna,
  • praca w grupach.
Przebieg lekcji:
  1. Czynności przygotowawcze:
    • przypomnienie wiadomości o wykonalności konstrukcji, gdy dane są trzy boki, dwa boki i kąt między nimi zawarty;
    • sformułowanie cech przystawania trójkątów (b,b,b) i (b,k,b);
    • sprawdzenie pracy domowej.
  2. Praca w grupach:
         Uczniowie mają do dyspozycji program Power Point. Uruchamiają pokaz slajdów, na którym przedstawione są kolejne kroki wykonania właściwej konstrukcji trójkąta o danym jednym boku i kątach do niego przylegających.
         Konstrukcja przedstawiana w pokazie może być obserwowana przez uczniów i oglądana kilkakrotnie.
         Dodatkowo – każda wykonywana czynność i efekt wykonania danej czynności jest opisywany słowami. Uczniowie maja więc przykład - jak się tworzy opis wykonywanej konstrukcji. Opis konstrukcji przedstawiony jest w
    Slajd nr 6 ( Program Power Point)
  3. Praca indywidualna:
         Po obejrzeniu pokazu uczniowie ćwiczą wykonanie konstrukcji w zeszytach przedmiotowych. Nauczyciel zwraca szczególna uwagę na staranność i dokładność wykonywania rysunku przy użyciu przyborów.
         Gdy umiejętność wykonania w/w konstrukcji jest opanowana przez uczniów – nauczyciel wraz z uczniami doprowadza poprzez dyskusję popartą przykładami do sformułowania przez uczniów wniosku: czy zawsze taka konstrukcja jest wykonalna? Uczniowie – biorą pod uwagę różne rodzaje danych kątów ( dwa kąty ostre, proste, rozwarte itd.). Zaobserwowane wnioski zapisują do zeszytów.
         W ramach ćwiczeń uczniowie otrzymują ZESTAWY ZADAŃ, które mają na celu powtórzyć i utrwalić umiejętność wykonywania konstrukcji trójkątów oraz zastosować ją do rozwiązywania innych zadań konstrukcyjnych.

    UWAGA! Taki zestaw zadań jest także zamieszczony na slajdzie nr 7.

    ZESTAW ZADAŃ

    Zadanie 1.
    Dany jest odcinek a i dwa kąty ? i ß. Skonstruuj trójkąt o podstawie a i kątach ? i ß do tej podstawy przyległych. Czy zawsze można skonstruować taki trójkąt?

    Zadanie 2.
    Wykreśl trójkąt równoramienny, mając daną jego odstawę a i kąty przy podstawie równe kątowi ß.

    Zadanie 3.
    Zbuduj romb, mając dany bok a oraz kąt ?, jaki tworzy dłuższa przekątna z bokiem rombu.

    Zadanie 4.
    Skonstruuj trójkąt prostokątny o przyprostokątnej równej a i kącie ostrym ? przyległym do tej przyprostokątnej.

    Zadanie 5.
    Zbuduj prostokąt, mając daną jego długość a i kąt ?, jaki tworzy przekątna prostokąta z tym bokiem.
  4. Podsumowanie lekcji – utrwalenie wiadomości i umiejętności dotyczących własności konstrukcji trójkątów.
  5. Zadanie pracy domowej – dokończenie zadań z podanego zestawu oraz utrwalenie umiejętności wykonania konstrukcji trójkątów.
Opracowała: mgr Małgorzata Gierałtowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie