Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Korespondencja międzyszkolna

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 749 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Najważniejszym celem edukacji polonistycznej jest wdrożenie uczniów do korzystania z języka pisanego na jak najwyższym poziomie. Chciałabym, aby moi uczniowie samodzielnie odczuli znaczenie tworzenia poprawnych i zrozumiałych wypowiedzi oraz zrozumieli konieczność estetycznego ich zapisywania. Korespondencja międzyszkolna wydała mi się najlepszą metodą osiągnięcia tych celów. Dodatkowo stworzyłaby niepowtarzalną motywację do pracy.
Szukałam partnerki wśród nauczycielek równoległych klas z innych szkół. Wiedziałam, że musimy mieć podobne podejście do pracy z dziećmi oraz chęć poświęcenia własnego czasu. Nie ukrywam, że prowadzenie korespondencji międzyszkolnej wymaga wielu poświęceń. Efekty, które przynosi są jednak tego warte. Wraz z nauczycielką klasy II c Iwoną Skibą stworzyłyśmy program kształtujący umiejętność tworzenia dłuższych wypowiedzi pisemnych poprzez korespondencje międzyszkolną.
Okazało się, że uczniowie z własnej inicjatywy wkładają wiele wysiłku w tworzenie kolejnych listów. Początkowo było to kilka stron. Wspólnie układaliśmy wstęp i zakończenie, a część właściwą listu uczniowie opracowywali w grupach. Każda z grup wybierała dowolne wydarzenie z życia klasy lub szkoły i tworzyła kilkuzdaniowa wypowiedź, którą odczytywała na forum klasy. Zapisu na kartce dokonywali przedstawiciele grup. Z czasem uczniowie tworzyli coraz dłuższe i ciekawsze wypowiedzi. Wzrósł poziom motywacji do pracy nawet wśród uczniów mających duże problemy w nauce. W drugim półroczu uczniowie tworzyli fragmenty listów w parach a nawet niektórzy samodzielnie podejmowali się tego zadania. Ostatni list napisany w drugiej klasie składał się z wielu indywidualnie napisanych stron. Uczniowie byli z niego bardzo dumni. Stał się on także motywacją do pracy dla naszych przyjaciół, którzy również pokusili się
o podobne wypowiedzi.
Ogromnym przeżyciem dla uczniów było głośne odczytywanie listów od przyjaciół. Początkowo czynili to uczniowie najlepiej czytający. Z czasem chętnie zgłaszali się pozostali uczniowie. Od kiedy zaczęliśmy otrzymywać listy z indywidualnymi wypowiedziami, siadaliśmy w kręgu i uczniowie po cichu samodzielnie je odczytywali. Później rozmawiamy na temat treści listów.
W klasie trzeciej mamy zamiar kontynuować korespondencję. Rozwiniemy ją – zgodnie z programem nauczania – o opisy przedmiotów i osób. Będzie to okazja do zebrania i zapisania informacji o poszczególnych uczniach. Planujemy także samodzielne tworzenie sprawozdań z wydarzeń szkolnych i osobistych spraw uczniów.
Mam nadzieję, że metoda odkryta i propagowana przez Celestyna Freineta znajdzie miejsce w wielu szkołach. Z pewnością zabiera wiele czasu, ale efekty w obu klasach przerastają nasze oczekiwania.

mgr Beata Śliwa
nauczycielka nauczania początkowego
Szkoły Podstawowej nr 8 w Policach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie