Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przygotowawcza rola przedszkola

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1780 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


PRZYGOTOWAWCZA ROLA PRZEDSZKOLA W KSZTAŁTOWANIU DOŚWIADCZEŃ DZIECI.

     W przygotowaniu dzieci do szkoły ważną rolę spełnia przedszkole. Działalność dzieci w przedszkolu, poza opisanymi przyjmować może bardzo wiele innych postaci. Dzieci w toku działania chętnie przetwarzają różne materiały. Nauczycielka powinna zadbać oto, aby dzieci posiadały w przedszkolu różnorodne materiały, z których mogą coś wykonać, a więc: plastelinę, glinę, patyczki, kolorowy papier, nożyczki, klej, nici, igły, kredki, pędzle, papier, klocki – drewniane i plastikowe. Z klocków budują domy, mosty i liczne rzeczywiste budowle. W swojej działalności wykorzystują piasek, glinę, szmatki, kolorowy papier, kasztany, patyczki - z czego powstają różne małe "dzieła" według pomysłów małych twórców. Równie nieograniczone możliwości tworzenia daje papier ,kredka, pędzel i farby.
     Wytwory dzieci, przede wszystkim prace rysunkowe, zasługują na szczególną uwagę. Zachwycają one swoją odważną kolorystyką, bezpośredniością, zawierają przeżycia i wyobrażenia dzieci. Prace te często mimo schematyczności wyposażone są w charakterystyczne cechy takie jak: strój, fryzura dla podkreślenia płci, wieku czy zawodu. Dzieci 6-letnie rysują już w taki sposób, że można rozpoznać w ich pracach rzeczywiste przedmioty i postacie. Tak doskonałe prace wykonują tylko te dzieci, które posiadają już pewne doświadczenie w posługiwaniu się danym materiałem, mają okazję lepić, wycinać, budować z klocków. To dzięki tym czynnościom dzieci zdobywają różnorodne umiejętności, potrafią uważnie obserwować otoczenie, dostrzegają więcej szczegółów, mają sprawniejsze ręce są bardziej cierpliwe i wytrwałe w doprowadzeniu pracy do końca. Te cechy mają niezwykle ważne znaczenie dla całokształtu rozwoju dzieci oraz przygotowania ich do nauki szkolnej. Warto zatem zwrócić uwagę na ogólne zasady kierowania twórczością dzieci.
     Teren zdobywania doświadczeń dla dzieci jest bardzo szeroki, nie wyznaczają go bowiem ramy domu rodzinnego, lecz także rozwijające się kontakty z rówieśnikami w celu podejmowania aktywności zabawowej.
     Stymulacja w wieku przedszkolnym dotyczy przede wszystkim zabawy jako podstawowej formy aktywności dzieci. Stymulacja odnosi się do działalności zabawowej wpływającej na rozwój jednostki. Dzieci podejmują tę działalność ze względu na doznawaną przyjemność, a uczą się wykonywania złożonych czynności w sposób planowany i współdziałając z innymi. Pożądany udział osób dorosłych w zabawie zależy od aktywności samych dzieci.
     Inny rodzaj stymulacji wiąże się z pojawiającymi się u dzieci elementami zamierzonego uczenia się. Zamierzone uczenie dokonuje się przede wszystkim w sytuacjach zabawowych, dzieci chcą nauczyć się tego co jest im potrzebne w silnie angażującym je działaniu. Poprzez stwarzanie atrakcyjnych sytuacji, w których potrzebne są określone wiadomości i umiejętności można skłaniać dzieci do wysiłku w celu ich przyswojenia. Późniejsze funkcjonowanie w szkole uzależnione jest od rozwoju zdolności zamierzonego uczenia się.
     Stymulacja dokonywana w przedszkolu powinna być dostosowana do właściwości jednostek, zindywidualizowana. Szczególną wagę należy przywiązywać do zapewnienia dzieciom osiągnięć rozwojowych odpowiadających wiekowi życia i indywidualnym możliwościom, aby kompensować niedostatki środowiska rodzinnego. W związku z przygotowawczą rolą przedszkola do działalności podejmowanej później w szkole realizowana bywa idea jego upowszechniania. Od dawna podejmowane są starania, aby dzieci rozpoczynające naukę w szkole były odpowiednio dojrzałe. W związku z tym we współczesnym systemie oświatowym duże znaczenie przypisuje się upowszechnianiu przedszkola.
     Fakt upowszechniania różnych form wychowania przedszkolnego dla wszystkich dzieci sześcioletnich - celem przygotowania do nauki szkolnej, stanowi fundamentalny warunek wprowadzania dalszych zmian modelowych w szkolnictwie.
     Znaczącą rolę w przygotowaniu dzieci do szkoły spełnia przedszkole. W nim właśnie dzieci uczestniczą w kierowanej przez nauczycielkę grupie rówieśników na prawach jednego z wielu. W przedszkolu te same prawa i obowiązki mają wszystkie dzieci należące do grupy. Będąc uczestnikiem grupy kierowanej przez nauczycielkę, dzieci uczą się współdziałania z innymi, przestrzegania obowiązujących zasad. Programem objęte są działania zabawowe, zajęcia o charakterze pracy, czynności polegające na zamierzonym uczeniu się, czynności porządkowe.
     Zajęcia organizowane przez nauczycielkę zbliżone są do tych, jakie prowadzone są w szkole: nauka czytania, kształtowanie pojęć matematycznych, poznawanie środowiska przyrodniczego, rozwijanie mowy i myślenia. prowadzenie tych zajęć wymaga kwalifikacji zawodowych nie mniejszych od tych, jakie powinien mieć nauczyciel w szkole.
     Bezpośrednim osiągnięciem wieku przedszkolnego jest rozwinięta działalność zabawowa. Dziecko uczy się współdziałania z innymi, podejmuje zbiorowe działania, pełni określone role zgodnie z ustaleniami, wykonuje polecenia.
     Zamierzona i zorganizowana czynność uczenia się, pełni funkcję przygotowawczą wieku przedszkolnego. Celem jej jest - przyswojenie przez dzieci określonych wiadomości i umiejętności, które przydatne są bezpośrednio w życiu, mają walor kształcący sprzyjając wszechstronnemu rozwojowi. Istotne jest właściwe przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole, jeśli ma sprostać ściśle określonym wymaganiom.
     Rolę przygotowawczą wieku przedszkolnego dostrzeżono już bardzo dawno, a wraz z nią zagadnienie dojrzałości szkolnej dziecka do rozpoczynania nauki szkolnej.
     Doświadczenia okresu przedszkolnego dotyczące zamierzonego uczenia się ze względu na podobieństwo można traktować jako bezpośrednie przygotowanie do nauki szkolnej. Doświadczenia te ułatwiają dzieciom przystosowanie się do nowych warunków.
     Organizowanie w wieku przedszkolnym zbyt wielu sytuacji zamierzonego uczenia się, lub nieuwzględnienie zainteresowań, może niekorzystnie wpłynąć na dzieci, powodując trudności w przyswajaniu przewidzianych programem wiadomości i umiejętności, niechęci do podejmowania jakichkolwiek wysiłków związanych z aktywnością zamierzonego uczenia się – co więcej – pozostawić trwałe ślady w psychice dzieci w postaci niechętnego stosunku do nauki i szkoły, powodując utrudniony start szkolny.
     Z uwagi na te niebezpieczeństwa, konieczne jest zachowanie daleko idącej ostrożności w organizowaniu sytuacji zamierzonego uczenia się w wieku przedszkolnym. Z tego względu nauczać powinny osoby z przygotowaniem pedagogicznym, które muszą postępować bardzo rozważnie.
     Należy czuwać nad tym, by właściwa czynność uczenia się była bezwzględnie "poprzedzona odpowiednim zainteresowaniem" dzieci, odpowiednio atrakcyjna, by wywołać spontaniczne zainteresowanie, której efektem ma być przyswojenie określonych wiadomości lub umiejętności.
     Po drugie "stopień trudności zadań" powinien być dostosowany do rzeczywistych możliwości dzieci, by ułatwić późniejsze przystosowanie dzieci do sytuacji szkolnej, prowadzić do bezpośredniego sukcesu, zadowolenia.
     Czynność uczenia się w wieku przedszkolnym musi być bardzo ostrożnie dozowana ze względu na czas trwania, gdyż dzieci w tym wieku szybko się męczą, tracą zainteresowanie. Występuje wówczas reakcja nazywana nasyceniem, - wyraża się niechęcią do kontynuowania czynności.
     Z tego wynika, że głównym źródłem zdobywania doświadczeń w wieku przedszkolnym jest zabawa. Właśnie w rozwiniętej zabawie kształtują się u dzieci właściwości uznane za potrzebne w uczeniu się:
  • planowana realizacja zamierzeń,
  • pełnienie określonych ról i funkcji,
  • zdyscyplinowanie,
  • koncentracji uwagi na wybranym przedmiocie.
     W niej rozwijają niezbędną sprawność fizyczną, ćwiczą się w odwzorowywaniu, doskonalą ruchy rąk, nabierają wprawy w obserwowaniu. To zabawy stwarzają okazję do przyswojenia nowych słów wzbogacając czynny słownik dziecka, podwyższają poziom analizy i syntezy.
     Te wszystkie umiejętności, rozwijające się w zabawie, są niezbędne w dalszym uczeniu się. Jeśli dzieci nie nabędą ich, napotykają na duże trudności, które niełatwo im przezwyciężyć. Umiejętności te szybciej kształtują się w zabawie niż w uczeniu się i dają pożądane efekty w dalszej nauce w szkole.
     Przeniesienie elementów zamierzonego uczenia się w najstarszych grupach przedszkolnych i elementów zabawy w klasach I-jako czynności programowych- sprzyjają łatwość przenoszenia doświadczeń uzyskanych w zabawie na inne sytuacje.
     Tak więc efekty doświadczeń zdobytych w rozwiniętej zabawie, zaczynają funkcjonować w zamierzonym uczeniu się. Na tym właśnie polega rola przygotowawcza wieku przedszkolnego, w celu pomyślnego rozwoju dziecka.

opracowała: Teresa Pala

Literatura :
  1. M. Żebrowska. Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. P.W.N.1979r.
  2. W.J. Dyner. Zabawy tematyczne w domu i przedszkolu. Wrocław, W-wa, Kraków, Gdańsk , Łódź 1983 r.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie