Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Michał – prostowanie ścieżki życia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 912 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Analiza problemu dydaktycznego „Michał – prostowanie ścieżki życia”.

1. Identyfikacja problemu

Prowadzę lekcje z wychowania fizycznego w małej szkole podstawowej, jestem wychowawcą kl. IV. O sytuacji Michała wiedziałem już od kl. I. Jego wychowawczyni informowała Radę Pedagogiczną o kłopotach chłopca. Szukała i niejednokrotnie znajdowała różne formy pomocy, które pomagały na pewien czas uporać się uczniowi z jego problemami. Michał potarzał grupę „0” oraz kl. I. Wyniki przeprowadzonych badań ujawniły opóźnienie rozwoju umysłowego. Zespół orzekający w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej orzekł o potrzebie kształcenia specjalnego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym. Jego pamięć słuchowa bezpośrednia ma bardzo niska pojemność (3-elementowe). Bardzo obniżony jest poziom wiadomości ogólnych i umiejętność definiowania słów. Codzienne trudności obniżyły jego motywacje do pracy, łatwo się zniechęca, bardzo niechętnie chodzi do szkoły, nie lubi się uczyć. Jest agresywny.

2. Geneza i dynamika zjawiska

Starałem się dokładnie zanalizować przyczyny kłopotów ucznia, jego niewielkie zdolności powodowały narastanie zaległości w kl. I, II, III, IV. Dziecko wraz z rodzicami było bezradne wobec wymagań szkoły. Jego obroną (bronił swojej tożsamości) stała się agresja wobec wszystkiego i wszystkich. Odpowiedzią szkoły, do której nie chciał chodzić, było objęcie chłopca zajęciami wyrównawczymi (z j. polskiego i matematyki) oraz świetlica terapeutyczną. Patrząc na efekty coraz bardziej widziałem również swoją bezradność. Michał był w klasie samotny i wojowniczy.

3. Znaczenie problemu

Problem był ogromny. Chłopcu świat się walił – ile można walczyć „samemu przeciw wszystkim”. Jego rówieśnikom i nauczycielom też nie było łatwo. Wiedziałem, że jest dziecku bardzo ciężko, „nic nie umie”, „nic się jemu nie udaje”. Mógł się tylko albo wycofać albo brnąć w agresję. Nie mógł funkcjonować jako „porządny uczeń” (w naszej szkole) tak jak inni jego koledzy.

4. Prognoza

Nie zostawiam nikogo w potrzebie, tym bardziej mojego ucznia. Musiałem jemu pomóc. Prognoza musiała być pozytywna. Tu szło o być może całe życie Michała – nie każdy musi być naukowcem, ale każdy musi być człowiekiem - żeby później innych nie krzywdził (żeby innym z nim było dobrze i jemu dobrze z innymi). A jak tu uczyć się człowieczeństwa i przygotowywać się do należytego funkcjonowania w społeczeństwie, gdy wszyscy cię atakują.

5. Propozycje oddziaływań

Bardzo dokładnie przeczytałem opinię Michała z Poradni Wychowawczo-Zawodowej. Przyjrzałem się jego pracy na lekcji, na zajęciach wyrównawczych i na świetlicy terapeutycznej (w domu nie mógł liczyć na pomoc rodziców). Pracowałem też z nim indywidualnie (poznawaliśmy litery, których nie mógł zapamiętać). Efekty były bardzo małe, ale zauważalne.

6. Wdrażanie oddziaływań i ich efekty

Bazując na drobnych (ale jednak) postępach ukazywałem uczniowi, że może, również on, zaistnieć pozytywnie. Ukazując rodzicom Michała jego postępy, wskazywałem, że chłopiec jest w stanie się uczyć, może być dobrym uczniem. Wybraliśmy się w trójkę do Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Strzelcach Kraj. Michałowi i jego mamie spodobała się szkoła. Chłopiec został uczniem nowej szkoły. Po 6 miesiącach zapytałem Michała i jego mamę czy są z tej zamiany zadowoleni. Odpowiedzieli, że tak. Michał robi postępy, jest dowartościowany a jego mama widzi, że dziecku nie dzieje się krzywda.
Jestem przekonany, że ukończy szkołę podstawową, gimnazjum i zdobędzie tam zawód, bowiem Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Strzelcach Kraj. może to naszemu byłemu uczniowi zapewnić. Chłopiec wstąpił na właściwą ścieżkę życia. Ma szansę nią podążać. Teraz naprawdę od niego zależy co osiągnie.


Opracował
Tadeusz Pęcherzewski

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie