Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak pozbyć sięstresu ?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 850 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


SCENARIUSZ WARSZTATÓW PT. „JAK POZBYĆ SIĘ STRESU ?”


Cele:

1. zapoznanie się z pojęciem stres i objawami jego występowania
2. nabycie umiejętności rozładowywania stresu-zapoznanie się z metodami relaksacyjnymi

Pomoce: magnetofon, kaseta z muzyką relaksacyjną, stroje sportowe

Metody: pogadanka, pokaz i ćwiczenia

Forma zajęć: praca indywidualna, praca w parach, klasowy krąg

Czas trwania: 45 minut

Miejsce: dobrze wywietrzona sala,

Prowadzący: nauczyciel, wychowawca znający ćwiczenia z zakresu kinezjologii edukacyjnej,

Przebieg zajęć:

1. Powitanie-podanie tematu zajęć.


2. Pogadanka na temat stresu

Stres jest to stan obciążenia psychicznego powstający w sytuacji zagrożenia, utrudnienia lub niemożności realizacji ważnych dla nas celów i zadań. Typowymi czynnikami wywołującymi stan stresu są zdarzenia zagrażające życiu, zdrowiu lub poczuciu własnej wartości, wysoki stopień trudności zadań stojących przed nami, utrata poczucia kontroli nad przebiegiem wydarzeń.
Stres dzieli się na:
· Stres doraźny (w odpowiedzi na pojedynczą sytuację)
· Stres długotrwały (np. choroba, powtarzające się problemy z nauką)
W momencie stresu pojawia się u nas wzmożone napięcie emocjonalne, z którym na dzisiejszych zajęciach będziemy uczyli się sobie radzić.
W zależności od stopnia natężenia i czasu trwania stresu pojawiają się u nas pozytywne lub negatywne zmiany w zakresie czynności poznawczych, organizacji i sprawności działania.
W pierwszym okresie po zadziałaniu bodźca stresowego o umiarkowanej sile występuje na ogół wzrost intensywności i tempa działań, przyspieszenie procesów myślenia, pamięci-krótko mówiąc mały „stresik” powoduje, że sprężasz się np. przy nauce do zbliżającej się klasówki.
W przypadku nasilania się stresu lub przedłużania jego trwania (np. natłok sprawdzianów w jednym dniu) może dojść do spadku tempa i poziomu wykonywania różnych czynności a w końcu do utraty kontroli nad sytuacją. Człowiek w stanie silnego stresu przestaje także kontrolować własne emocje.
Stres powstaje wtedy, gdy dochodzi do rozbieżności wymagań i możliwości.
Radzenie sobie ze stresem jest ukierunkowane na problem (sprostanie wymaganiom) oraz na emocje własne, którymi się dzisiaj zajmiemy.
Chciałabym, abyście powiedzieli mi, czy byliście kiedyś zestresowani i czym to się objawiało. (chętni uczniowie opowiadają o swoich sytuacjach stresowych, doszukują się przyczyn i wymieniają zaobserwowane u siebie objawy).
Wspólnie dochodzimy do wniosku, że stres może objawiać się:
· Zaburzeniami snu
· Zaburzeniami trawienia
· Skokami ciśnienia
· Nerwowością
· Drżeniem ciała
· Agresją lub apatią
· Zwiększeniem lub zmniejszeniem apetytu i łaknienia

3. Techniki relaksacyjne

Ruchy naprzemienne

Uderzamy prawą ręką w lewe kolano i odwrotnie. Ćwiczenie powtarzamy od kilku do kilkunastu razy. Aktywizuje pracę mózgu, jak również poprawia koordynację ruchów. Ruchy naprzemienne są doskonałe jako przerywnik w lekcji lub przygotowanie do zajęć fizycznych jak np. taniec, pływanie.

Kapturek myśliciela

Masujemy kilkakrotnie małżowiny uszu z góry na dół i odwrotnie, lekko pociągając je w górę i w bok. Zostaje pobudzony cały mechanizm słuchu i pamięci. Doskonałe przygotowanie przed wysłuchaniem wykładu.

Leniwe ósemki

Rysujemy na tablicy leżącą ósemkę (znak nieskończoności). Robimy to najpierw prawą ręką potem lewą, potem obiema-każdy wariant 5-6 razy.Przy rysowaniu oczy zawsze wodzą za ręką. Ósemkę zaczynamy rysować od środka w górę, w lewą strpnę. To samo ćwiczenie można wykonywać w powietrzu-wodzimy wówczas wzrokiem za palcem.

Uchwyt czołowo-potyliczny

Jedną rękę kładziemy na czole, drugą na potylicy i trzymamy do momentu, aż zdenerwowanie (wzburzenie, trema) ustąpi. Ćwiczenie uspokajające i wyciszające, pomaga przy pracy umysłowej i napięciu nerwowym. Należy pamiętać, by nie wstrzymywać oddechu-powinien być równomierny i swobodny.

Rozmowy bez słów

Uczennice dobrane parami siadają na krzesełkach naprzeciwko siebie. Każda z nich przez okres 2 minut stara się przekazać coś drugiej osobie, opowiedzieć jakąś historię nie używając słów (tzw. paplanina z sensem). Chodzi o to, aby słuchać drugiego człowieka i zajrzeć w głąb siebie.
.
Terapia śmiechem

Uczniowie siedzą na krzesełkach w tzw. klasowym kręgu. Jeden z uczniów zaczyna się głośno śmiać, potem dołącza się drugi, potem następny itd...

Wyciszenie

Uczennice siedzą na krzesełkach z zamkniętymi oczami. W oddali słychać muzykę relaksacyjną. Prowadząca spokojnym głosem czyta tekst relaksacyjny.

4. Zakończenie ćwiczeń
Prowadzące zajęcia rozdają uczennicom materiały do ćwiczeń relaksacyjnych.

opracowała: Renata Wachowicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie