Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystanie filozofii i praktyki Szkoły freintowskiej w poszerzeniu wiedzy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1400 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Anna Kunz
nauczycielka geografii
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3
w Wejherowie

Scenariusz zajęć młodzieży klasy I technikum hotelarstwa z ZSP nr 3 w Wejherowie przeprowadzonych metodą doświadczeń poszukujących na zajęciach terenowych w Pierszczewsku nad j. Ostrzyckim.

WSTĘP
     Od dawna wiadomo, że młodzież można zainteresować dowolnym tematem ale w sposób ciekawy, empiryczny. W maju 2003 roku zorganizowałam zajęcia terenowe dla pierwszej klasy Technikum Hotelarskiego z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Wejherowie.
     Celem tych zajęć było utrwalenie i poszerzenie wiedzy zdobytej na lekcjach:

  • geografii
    " Rzeźba młodoglacjalna na przykładzie ukształtowania terenu Pojezierza Kaszubskiego"
  • usług turystycznych
    " Zagospodarowanie obrzeży J.Ostrzyckiego dla potrzeb turystyki i rekreacji"
    "Formy i rodzaje turystyki na Kaszubach"
      Jako absolwentka Podyplomowego Studium Edukacji Regionalnej i Alternatywnej Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego skorzystałam z poznanej na zajęciach, filozofii i praktyki "szkoły freinetowskiej".
     Celestyn Freinet ( pedagog francuski ) to twórca oryginalnej metody nauczania, opartej na swobodnej ekspresji człowieka wyrażanej za pomocą tekstów i rysunków.
     W książce "Pedagogika Celestyna Freineta a Edukacja Regionalna" pod redakcją Wandy Frankiewicz i Kazimierza Kossak-Główczewskiego w jasny i przejrzysty sposób K. Reszka wyjaśnia: »Jedną z technik które stosował Freinet w pracy pedagogicznej nazwał "doświadczeniem poszukującym".      Pojęcie to jest kategorią całościową, w której działanie, zainteresowanie, poznawanie i refleksja nie są sztucznie oddzielane od konkretnej, realnej sytuacji, lecz występują łącznie.
     Tak rozumiane doświadczenia poszukujące są osobistym przeżyciem, spełnieniem podstawowych potrzeb, zdobywaniem wiedzy o życiu i o sobie, dostrzeganiem własnych możliwości.
     W szkole tradycyjnej doświadczenia poszukujące – będące naturalną potrzebą każdego człowieka – uczniów stanowią margines pracy. Głównym nurtem jest przekazywanie gotowej i usystematyzowanej wiedzy przez nauczyciela. W szkole zorganizowanej przez Freineta doświadczenia zdobywane po omacku i doświadczenia poszukujące są istotnym elementem w pracy ucznia.
     Aby umożliwić pełniejsze zaistnienie i rozwój doświadczeń poszukujących, Freinet w swojej szkole wypracował specyficzne techniki nauczania i narzędzia, jak:
  • swobodny tekst, gazetka szkolna, korespondencja międzyszkolna
  • planowanie pracy, wywiady środowiskowe, referaty
  • sprawność i arcydzieła
  • kartoteka fiszek przewodnich
  • dokumentacja źródłowa
  • Biblioteka Pracy
     Należy pamiętać, iż żadna z technik nie jest niezastąpiona i mogą one się zmieniać, a nawet powinny, w zależności od zdobyczy technicznych, zmian środowiska, potrzeb i możliwości człowieka.«
[Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1997]
     Przedstawione powyżej techniki nauczania i narzędzia postanowiłam wykorzystać w mojej pracy z młodzieżą szkoły ponadgimnazjalnej.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ
TERMIN ZAJĘĆ: 15-17 maj 2003r.
MIEJSCE: Pierszczewko nad J. Ostrzyckim Ośrodek Wczasowy "RUSAŁKA".
MIEJSCE ZBIÓRKI I POWROTU:
15.05.2003r.- Ul.Dworcowa 5, Wejherowo godz. 8: 30
17.05.2003r.- Ul.Dworcowa 5, Wejherowo godz. 15: 00

ŚRODEK TRANSPORTU:
Autokar z firmy "TRANS-BUS"Wejherowo.

PROGRAM

15.05.2003r.
  • podczas drogi do Pierszczewka postój na "Złotej Górze" koło Brodnicy Dolnej (punkt widokowy)- krótki wykład na temat: "Ukształtowanie powierzchni Pojezierza Kaszubskiego",
  • zakwaterowanie w OW "Rusałka" w Pierszczewku,
  • wejście na szczyt Wieżycy (328.6m.n.p.m) i wzniesioną tam wieżę widokową,
  • rejs łodzią wycieczkową należącą do pensjonatu "U Stolema" w Ostrzycach,
  • obiadokolacja
  • ognisko
16.05.2003r.
  • śniadanie
  • krótki wykład na temat: "Zagospodarowanie obrzeży J.Ostrzyckiego dla potrzeb turystyki i rekreacji",
  • wędrówka wokół J.Ostrzyckiego z wykorzystaniem map topograficznych (ok.6 h)
    • uczniowie podzieleni są na 6 grup (5 osobowych),
    • każda grupa wyposażona jest w: mapy topograficzne terenu, czarno-białe podkłady tego obszaru wykonane w skali 1: 20 000 z zaznaczonym jeziorem, punktami kulminacyjnymi, drogami i ścieżkami leśnymi, notesy, ołówki, długopisy, i inne akcesoria,
    • 3 grupy wyruszają z Pierszczewka w stronę Nowych Czapli, a pozostałe 3 grupy w stronę Krzesznej (w połowie trasy grupy się spotkają ),
    • każda grupa wędrując wokół jeziora zapisuje ciekawe spostrzeżenia, uwagi, zdarzenia, nanosi na podkłady te obiekty, które uważają za ciekawe np. pensjonaty,ośrodki wczasowe, prywatne domki oraz inne interesujące rzeczy np. przyrody ożywionej lub nieożywionej,
    • uczniowie mogą też przeprowadzać wywiady z interesującymi ludźmi, fotografować, zbierać ciekawe pamiątki,
  • odpoczynek, relaks,
  • obiadokolacja,
  • dyskoteka,
17.05.2003r.
  • śniadanie,
  • " Formy i rodzaje turystyki na Kaszubach"-dyskusja z młodzieżą,
  • wykwaterowanie,
  • powrót do Wejherowa.
PODSUMOWANIE
     Zebrane materiały po powrocie do domu opracowane zostały w dowolnej formie, stąd też są różnorodne: teksty informacyjne, wykresy, mapy, rysunki, wywiady a nawet próbki poetyckie itp.
     Prace w postaci książeczek, przewodników, gazetek to owoc odbytych "doświadczeń poszukujących" na temat ukształtowania terenu Kaszub i zagadnień związanych z turystyką na tym obszarze.

Autor: Anna Kunz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie