Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Opis i analiza dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10703 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 


Opis i analiza umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć.

Zadanie 1. – prowadzenie lekcji otwartych w ramach zespołu samokształceniowego

     Staram się ciągle doskonalić swój warsztat pracy. Uzyskaną wiedzą oraz doświadczeniem dzielę się z innymi nauczycielami. W ramach edukacji zintegrowanej w okresie stażu prowadziłam zajęcia koleżeńskie dla nauczycielek klas 0 – III z mojej szkoły oraz z Publicznego Przedszkola nr 23. Do swojej pracy wprowadzam różne metody i formy zdobyte podczas wieloletniej aktywności zawodowej oraz podczas kursów, warsztatów metodycznych. Studiowałam, również fachową literaturę.

Rok szk. 2002/2003
21.11.2002r. przeprowadziłam zajęcia koła logopedycznego "Trudne słówka" w oddziale przedszkolny 0a na temat: Utrwalenie prawidłowej artykulacji głosek szeregu szumiącego na podstawie piosenki "Dziwne rozmowy". Główny cel jaki przyświecał mi podczas zajęć to:

  • właściwa organizacja zajęć pozalekcyjnych,
  • diagnoza umiejętności dzieci,
  • doskonalenie prawidłowej artykulacji głosek szeregu szumiącego.

     Na zajęciach tych pokazałam jedną z metod, z jakiej często korzystam podczas zajęć czyli pedagogikę zabawy, z którą zapoznałam się podczas studiów podyplomowych. Przygotowując te zajęcia miałam na celu pokazanie nauczycielom jak można się wspólnie bawić, wyzwolić u wychowanków wiarę we własne siły, pomóc w wyzbyciu się kompleksów, nieśmiałości i lęków, a także po raz kolejny sprawdzić swoje umiejętności. Ponieważ ćwiczenia logopedyczne są żmudne i często nużące dla dzieci, toteż starałam się dobrać odpowiednią literaturę oraz zestaw różnorodnych ćwiczeń, aby jak najbardziej uatrakcyjnić zajęcia. Ponadto nauczycielki obserwujące zajęcia miały możliwość czynnie uczestniczyć w wykonywanych ćwiczeniach i wypełniać karty pracy przeznaczone dla uczniów. Po zakończeniu zajęć, zarówno dzieci jaki i nauczycielki uzupełniały karty ewaluacyjne.
     Informacje zwrotne zawartew ankietach ewaluacyjnych posłużyły mi do wyciągnięcia wniosków na temat:

  • swojej pracy dydaktycznej z dziećmi sześcioletnimi,
  • odczuć, które towarzyszyły uczniom podczas zajęć,
  • czy wzbogaciły warsztat pracy moich koleżanek.

      Ewaluację zajęć dla dzieci przeprowadziłam następująco: zadaniem dzieci było odpowiedzieć – "Czy chętnie wykonywałeś/aś ćwiczenia podczas zajęć ? Zaznacz właściwe słoneczko. W badaniu brało udział 7 dzieci.
Uzyskałam następujące opinie:

J - 100% K - 0% L - 0%

     Natomiast arkusz ewaluacyjny dla nauczycieli składał się z pięciu pytań dotyczących przebiegu zajęć otwartych i sposobu ich prowadzenia. Nauczyciele mieli odpowiedzieć na pytania: TAK, NIE. Zajęcia obserwowało 9 nauczycieli wychowania przedszkolnego i nauczania zintegrowanego.

Uzyskałam następujące opinie:

  1. 100% stwierdziło, że cele i zadania oraz dobór metod są dostosowane do możliwości dzieci.
  2. 100% uznało, że zajęcia są prowadzone we właściwym tempie.
  3. 100% odpowiedziało, że wszystkie dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciu.
  4. 100% uznało, że wykorzysta przedstawione metody w swojej pracy.
  5. 100% stwierdziło, że zaprezentowane zajęcia spełniły ich oczekiwania.

Autorefleksja
     Zajęcia otwarte przeprowadzone w kole logopedycznym "Trudne słówka" dla dzieci z oddziału przedszkolnego 0a w dniu 21.11.2002r. dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i nauczania zintegrowanego skłoniły mnie do następujących refleksji:
Dobre strony:

  • dzieci chętnie wykonywały ćwiczenia podczas zajęć,
  • nauczyciel miał możliwość obserwacji dziecka w trakcie zajęć,
  • cele, zadania i metody były trafnie dostosowane do możliwości dzieci,
  • zajęcia prowadzone były we właściwym tempie,
  • koleżanki nie zmarnowały czasu, a udział w zajęciach otwartych sprawił, że metoda pedagogiki zabawy będzie stosowana w praktyce.

Słabe strony:

  • nierównomierne tempo pracy 2 uczniów,
  • każde dziecko chciało ułożyć jedno wspólne hasło.

     Dzieciom i nauczycielom podobały się zajęcia, czego dowodem były odpowiedzi zaznaczone na kartach ewaluacyjnych. Uczniowie pracowali bardzo aktywnie i pomagali sobie wzajemnie.
     Uważam, że należy prowadzić tego typu zajęcia oraz podczas codziennych zajęć lekcyjnych wykorzystywać podane przeze mnie ćwiczenia logopedyczne, gdyż w znacznym stopniu usprawniają mowę w każdym jej aspekcie. Zaproponowana przeze mnie metoda – pedagogika zabawy zwiększa atrakcyjność zajęć oraz zainteresowanie ze strony wychowanka.
     Dziecko w wieku wczesnoszkolnym bowiem pragnie się bawić, a o tym, że bawiąc się – uczy – wie każdy nauczyciel. Muszę popracować nad tempem pracy 2 uczniów aby nie opóźniali pracy innym dzieciom podczas pracy indywidualnej.
     Wskazując na możliwości i walory pedagogiki zabawy dla kształcenia mowy dziecka w różnych jej aspektach zaproponowałam i przedstawiłam zestaw ćwiczeń:

  • oddechowych,
  • fonacyjnych,
  • logorytmicznych,
  • kształtujących słuch fonematyczny,
  • usprawniające narządy mowne,
  • artykulacyjne.

Każdy nauczyciel uczestniczący w zajęciach otrzymał zestaw ćwiczeń. Jeden egzemplarz złożyłam w bibliotece szkolnej.

Opracowała : Laskowska Beata

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie