Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Współpraca biblioteki szkolnej z nauczycielami

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 11895 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
     "Bibliotekarz, choćby najlepiej pracował, nie uzyska pożądanych efektów bez pomocy środowiska szkolnego (...) i pozaszkolnego", pisze Jadwiga Andrzejewska . Duży wkład mają tutaj obok Dyrekcji i Rady Pedagogicznej poszczególni nauczyciele przedmiotów. Biblioteka wspomaga proces dydaktyczno-wychowawczy w każdej szkole, czyniąc to na różne sposoby i różnymi metodami. Wymieńmy niektóre z nich:

  • Współpraca z Dyrekcją, pedagogiem szkolnym
  • Pomoc w organizacji lekcji wychowawczych (gromadzenie fachowej literatury, konspektów, wypożyczanie materiałów bibliotecznych)
  • Współpraca z organizacjami szkolnym (Szkolny Klub Europejski, Samorząd Uczniowski, kółka zainteresowań i in.)
  • Gromadzenie zbiorów z uwzględnieniem specyfiki nauczanych w szkole przedmiotów
  • Udostępnianie katalogów: tradycyjnego i serwisu WWW
  • Wzbogacanie działu lektur
  • Gromadzenie literatury o tematyce psychologicznej, pedagogicznej, wychowawczej, przydatnej w samokształceniu nauczycieli
  • Propagowanie nowości i reklama biblioteki
  • Prenumerata czasopism dla nauczycieli
  • Udzielanie porad metodycznych w zakresie pracy z książką
  • Pomoc w organizacji konkursów i innych imprez szkolnych, udział w wycieczkach
  • Udostępnianie czytelni multimedialnej również dla nauczycieli
     Ogromnie ważne, zwłaszcza dla efektów pracy biblioteki szkolnej, nowoczesnej i udoskonalonej, są właściwie rozwinięte kontakty z nauczycielami przedmiotów, rzutujące w szczególny sposób na pracę oraz obraz biblioteki na tle szkoły.
     Każdy nauczyciel, a zwłaszcza ten, który stoi u progu swojej drogi zawodowej, powinien zapoznać się w wyczerpujący sposób z metodami pracy biblioteki, jej zbiorami i funkcją, tak, aby w przyszłości rozwijać swój warsztat pracy w oparciu o zasoby biblioteczne, i we należyty sposób wykorzystywać to, co biblioteka ma do zaoferowania środowisku szkolnemu.
     Priorytetem jest właściwe i dogłębne poznanie księgozbioru bibliotecznego, zwłaszcza tej jego części, którą nauczyciel będzie mógł wykorzystać na lekcjach przedmiotowych. W tym przypadku bibliotekarz może służyć pomocą, dostarczając potrzebnych materiałów, bibliografii, dokonując odpowiednich zakupów podręcznikowych. Szczególna rola przypada tu także polonistom, którzy powinni zaznajomić swoich uczniów z tymi zasobami, nakierować ich, zapoznać z możliwościami wykorzystania, co znacznie u łatwi potem proces dydaktyczny.
     Jak wspomniałam wcześniej, nauczyciel przedmiotu może sugerować pewne zakupy do biblioteki szkolnej. Powinno się to odbywać po konsultacji z nauczycielem bibliotekarzem. Jeśli w budżecie szkoły są przeznaczone na to środki, można z nich korzystać, również jeśli chodzi o czasopisma pedagogiczne. Konieczna jest tu współpraca nauczycieli przedmiotów zawodowych, prowadzących zajęcia, w przypadku których wiedza się szybko dezaktualizuje, np. informatyka, elektronika. Nauczyciele ci mogą również współpracować z bibliotekarzami w przypadku konieczności przeprowadzenia selekcji pewnych partii księgozbioru bibliotecznego.
     Nauczyciele będący opiekunami pracowni przedmiotowych odpowiedzialni są za znajdujący się tam księgozbiór (wydawnictwa zwarte, podręczniki, czasopisma). Przekazanie takiego księgozbioru odbywa się poprzez spisanie właściwego protokołu, który można w razie potrzeby aktualizować, załączając do niego aneks. W czasie, kiedy w bibliotece trwa skontrum (inwentaryzacja zbiorów), opiekunowie pracowni zobowiązani powinni być do przeanalizowania przydatności takiego księgozbioru, dokonania selekcji, bądź zlikwidowania go i przekazania do biblioteki. Księgozbiór z pracowni przedmiotowych powinien być udostępniany młodzieży przez opiekuna sali lekcyjnej bez ograniczeń, na zasadach podobnych do wypożyczania bibliotecznego. Taka forma ułatwia pracę nauczyciela i zwalnia z konieczności kłopotliwego schodzenia do biblioteki i np. kilkakrotnego z ciągu dnia pożyczania tych samych materiałów.
     Każdy nauczyciel ma wpływ na propagowanie wśród młodzieży nawyku czytania, upowszechnianie i reklamę wartościowych książek, wskazywanie lektur do referatów, rozwijanie umiejętności samodzielnych poszukiwań oraz korzystania z nowoczesnych nośników informacji. Współdziałanie jest tu szczególnie ważne, ponieważ bibliotekarz nie zawsze ma czas i możliwość poświęcania np. w czasie przerwy, uwagi zainteresowanemu czytelnikowi.
     Jedną z form współpracy nauczycieli z biblioteką szkolną jest współorganizowanie lekcji przysposobienia bibliotecznego dla klas pierwszych. To, że nauczyciel zainteresuje młodzież możliwością odwiedzania biblioteki szkolnej i korzystania z jej zbiorów, ułatwi mu niewątpliwie pracę na lekcjach. Konieczna jest więc opieka nad najmłodszymi użytkownikami. Zadanie organizowania lekcji przysposobienia bibliotecznego (zapoznanie z biblioteką i jej zbiorami) należy nie tylko do wychowawców klas i bibliotekarzy, zachęcamy także do organizowania w bibliotece lekcji przedmiotowych z wykorzystaniem księgozbioru popularnonaukowego.
     Form i metod współpracy nauczycieli ze szkolnym centrum informacji czy tradycyjną biblioteką jest wiele. Każdy bibliotekarz powinien umieć nawiązywać kontakty z nauczycielami, którzy chcą i potrafią zaangażować się we wspólne przedsięwzięcia. Przyniosą one z pewnością korzyści nie tylko dla nauczyciela czy bibliotekarza, ale również dla młodzieży korzystającej z zasobów biblioteki.

Dagmara Wysocka

Zespół Szkół w Dobczycach
  1. Andrzejewska J.: "Uwarunkowania efektywności pracy biblioteki". W: "Bibliotekarstwo szkolne. Teoria i praktyka" T. 2 Warszawa 1996 s. 167
  2. Jw. "Współpraca biblioteki ze środowiskiem szkolnym i pozaszkolnym" s. 87-89
  3. Jw. ""Uwarunkowania efektywności..." s. 169

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie