Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Maluszek idzie do przedszkola

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 699 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Od chwili kiedy dowiedziałam się, że będę pracować w grupie dzieci 3 – letnich postanowiłam pomóc dzieciom, rodzicom a przede wszystkim sobie opracowując program wstępnej adaptacji pod nazwą „Będę przedszkolakiem – plan wstępnej adaptacji dziecka trzyletniego do przedszkola”.
Moje przygotowania do pracy, z maluszkami zaczęły się już w maju, kiedy na zebraniu ogólnym zapoznałam rodziców z programem adaptacyjnym i harmonogramem dnia przedszkolnego. Moje spotkanie zakończyło się rozmową z rodzicami o celowości uczestniczenia ich dzieci w programie. Uświadomiłam rodzicom, że współdziałanie z pracownikami przedszkola to warunek udanej adaptacji dziecka. Dlatego też zaprosiłam ich i dzieci do skorzystania ze spotkań adaptacyjnych, które zaplanowałam na ostatni tydzień czerwca w godzinach popołudniowych. Podczas tych spotkań dzieci pod opieką rodziców zwiedzały przedszkole: zapoznałam dzieci z rozkładem sali, szatni i łazienki tak, aby oswoiły się z nowym miejscem i poczuły się w nim bezpiecznie. Prowadziłam szereg zabaw mających na celu zintegrowanie się dzieci i rodziców zarówno w sali przedszkolnej jak i w ogrodzie.
Na ostatnim spotkaniu czerwcowym zapoznałam rodziców z treścią „Listu do rodziców” opracowanym specjalnie na okres adaptacji dzieci w przedszkolu. Zawierał on wiele ważnych wskazówek, jak postępować z dzieckiem w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu.
W ostatnim tygodniu sierpnia spotkaliśmy się ponownie, ale już w godzinach dopołudniowych. Dzieci miały okazję do zabaw w sali i w ogrodzie przedszkolnym, korzystały z urządzeń terenowych pod czujnym okiem rodziców i moim.
Prowadziłam zajęcia plastyczne - była to wspaniała okazja do wypróbowania dziecięcych talentów, bowiem wiadomym jest, że działalność plastyczna sprawia im wiele przyjemności i radości.
Zajęcia otwarte uświadomiły rodzicom, że pobyt dziecka w przedszkolu jest ciekawą formą działania: pracy i nauki połączonej z zabawą, ukazał im możliwości dziecka, jak również zdolności pedagogiczne nauczycielki. Dzięki tym zabawą obniżył się próg lęku u dzieci przychodzących do przedszkola.
Ostatnie trzy dni programu były skróconą wersją 8-, 9-, godzinnego pobytu dziecka w przedszkolu. Dzieci miały okazję do wspólnego spożywania obiadów przygotowanych przez panie kucharki /dało mi to możliwość obserwacji, jak dzieci radzą sobie samodzielnie przy stole/ oraz do odpoczynku poobiedniego na leżaczkach rozstawionych przez rodziców. Rodzice towarzyszyli dzieciom podczas leżakowania i wyjaśnili im potrzebę odpoczynku.
Spotkania adaptacyjne zakończyłam przeprowadzeniem badania ankietowego. Narzędzia tego użyłam świadomie gdyż uważam, że anonimowość ankiety pozwoli rodzicom na swobodne wyrażenie ich odczuć i spostrzeżeń.
W wyniku ewaluacji uzyskanych odpowiedzi mogę stwierdzić, iż pomysł organizowania zajęć adaptacyjnych uzyskał aprobatę rodziców wszystkich dzieci uczestniczących w programie. Dla mnie najistotniejszy jest fakt, że rodzice poleciliby udział w tego typu zajęciach wszystkim znajomym, których dziecko rozpocznie edukację w przedszkolu.
W dniu 1 września z ufnością i uśmiechem na buzi przekroczyła próg sali gromadka nowych, dzielnych przedszkolaków uczestniczących w programie adaptacyjnym, dla nich rozstanie nie było wielkim problemem. Ale była też gromadka dzieci, która nie uczestniczyła w programie adaptacyjnym – dzieci te płakały, kurczowo trzymały się rodzica, nie chcąc się z nim rozstać. Niejednokrotnie te łzy i niepewność udzielały się dorosłym. Żałowali oni, iż ze sobie znanych tylko powodów zrezygnowali z uczestnictwa w spotkaniach adaptacyjnych i z zazdrością patrzyli na „odważnych” przedszkolaków.
Analizując zachowania obu grup dzieci widać wyraźnie celowość prowadzenia spotkań adaptacyjnych. Podstawową jego zaletą było bezkonfliktowe rozpoczęcie roku szkolnego i większa odwaga dzieci w kontaktach z personelem przedszkola.
Ukoronowaniem zakończenia procesu adaptacyjnego „maluszków” było zorganizowanie uroczystości pt. „Pasowanie na przedszkolaka”. Uczestniczyli w niej rodzice, władze oświatowe, przedstawiciele prasy. Dzieci w strojach krasnali dostarczyły nam wiele radości i uśmiechu.



Opracowała:
Lidia Tarasiewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie