Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Prawo Archimedesa

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1651 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Cele:
Uczeń wie:
-co to jest siła wyporu,
-od czego zależy siła wyporu,
-jakie siły działają na ciało zanurzone w cieczy,
-jaka jest treść prawa Archimedesa,
-jakie jest praktyczne wykorzystanie prawa Archimedesa.
Uczeń rozumie:
-treść prawa Archimedesa,
-dlaczego ciecz działa na zanurzone w niej ciało siłą wyporu.
Uczeń potrafi:
-doświadczalnie wyznaczyć siłę wyporu,
-zbadać od czego zależy siła wyporu,
-obliczyć wartość siły wyporu.
Metody:
-pogadanka,
-doświadczenia fizyczne,
-burza mózgów.
Forma pracy:
-praca w grupach,
-praca z całą klasą.
Środki dydaktyczne:
-zlewki, menzurki, siłomierze, zestaw prostopadłościanów wykonanych z różnych materiałów, plastelina, ciecze, woreczki, podręcznik, rysunki.


PRZEBIEG LEKCJI:

Część wstępna:
1. Czynności organizacyjne.
2. Pogadanka na temat obserwacji i doświadczeń uczniów z życia codziennego dotyczących zachowania różnych ciał wrzuconych do wody.
3. Podanie tematu i celów lekcji.
Część realizacyjna:
1. Podział klasy na grupy i przypomnienie zasad pracy w grupach.
2. Pomiar siły wyporu dla ciał o tej samej objętości,
ale wykonanych z różnych materiałów – doświadczenie 1
3. Wprowadzenie pojęcia siły wyporu.
4. Badanie zależności siły wyporu od kształtu ciała, objętość ciała –doświadczenie 2.
5. Wykazanie, że wartość siły wyporu jest równa ciężarowi wypartej cieczy – doświadczenie 3.
6. Sformułowanie prawa Archimedesa.
7. Wyprowadzenie wzoru na obliczenie siły wyporu:
Fw = ρ · g · Vc
8. Praktyczne wykorzystanie prawa Archimedesa – burza mózgów w grupach.
Część podsumowująca:
1. Podsumowanie wyników pracy grup.
2. Zadanie pracy domowej.



Karta pracy – prawo Archimedesa.

Doświadczenie1
Pomoce: trzy prostopadłościany o tej samej objętości, wykonane z różnych materiałów, siłomierz, zlewka z wodą.
Instrukcja:
1. Zawieś prostopadłościan z aluminium na siłomierzu, odczytaj
i zanotuj ciężar.
2. Zanurz prostopadłościan w zlewce z wodą i ponownie odczytaj
i zanotuj wskazania siłomierza.
3. Powtórz doświadczenie dla prostopadłościanu z mosiądzu i ze stali.
Wnioski:

Doświadczenie 2
Pomoce: plastelina, zlewka z wodą, siłomierz.
Instrukcja:
1. Zawieś kulę z plasteliny na siłomierzu i odczytaj jej ciężar.
2. Zanurz plastelinę w zlewce z wodą i wyznacz siłę wyporu.
3. Zmień kształt plasteliny i ponownie wyznacz siłę wyporu.
4. Podziel plastelinę na dwie części i wyznacz siłę wyporu każdego kawałka.
Wnioski:

Doświadczenie 3
Pomoce: woreczek, zlewka z wodą, siłomierz.
Instrukcja:
1. Napełnij woreczek wodą i zawiąż go.
2. Za pomocą siłomierza wyznacz ciężar woreczka z wodą.
3. Zanurz woreczek całkowicie w zlewce z wodą.
4. Odczytaj i zanotuj wskazania siłomierza.
Wnioski:

Opracowała:
Elżbieta Jankowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie