Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Prawo Archimedesa

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4528 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Cele:
Uczeń wie:
-co to jest siła wyporu,
-od czego zależy siła wyporu,
-jakie siły działają na ciało zanurzone w cieczy,
-jaka jest treść prawa Archimedesa,
-jakie jest praktyczne wykorzystanie prawa Archimedesa.
Uczeń rozumie:
-treść prawa Archimedesa,
-dlaczego ciecz działa na zanurzone w niej ciało siłą wyporu.
Uczeń potrafi:
-doświadczalnie wyznaczyć siłę wyporu,
-zbadać od czego zależy siła wyporu,
-obliczyć wartość siły wyporu.
Metody:
-pogadanka,
-doświadczenia fizyczne,
-burza mózgów.
Forma pracy:
-praca w grupach,
-praca z całą klasą.
Środki dydaktyczne:
-zlewki, menzurki, siłomierze, zestaw prostopadłościanów wykonanych z różnych materiałów, plastelina, ciecze, woreczki, podręcznik, rysunki.


PRZEBIEG LEKCJI:

Część wstępna:
1. Czynności organizacyjne.
2. Pogadanka na temat obserwacji i doświadczeń uczniów z życia codziennego dotyczących zachowania różnych ciał wrzuconych do wody.
3. Podanie tematu i celów lekcji.
Część realizacyjna:
1. Podział klasy na grupy i przypomnienie zasad pracy w grupach.
2. Pomiar siły wyporu dla ciał o tej samej objętości,
ale wykonanych z różnych materiałów – doświadczenie 1
3. Wprowadzenie pojęcia siły wyporu.
4. Badanie zależności siły wyporu od kształtu ciała, objętość ciała –doświadczenie 2.
5. Wykazanie, że wartość siły wyporu jest równa ciężarowi wypartej cieczy – doświadczenie 3.
6. Sformułowanie prawa Archimedesa.
7. Wyprowadzenie wzoru na obliczenie siły wyporu:
Fw = ρ · g · Vc
8. Praktyczne wykorzystanie prawa Archimedesa – burza mózgów w grupach.
Część podsumowująca:
1. Podsumowanie wyników pracy grup.
2. Zadanie pracy domowej.



Karta pracy – prawo Archimedesa.

Doświadczenie1
Pomoce: trzy prostopadłościany o tej samej objętości, wykonane z różnych materiałów, siłomierz, zlewka z wodą.
Instrukcja:
1. Zawieś prostopadłościan z aluminium na siłomierzu, odczytaj
i zanotuj ciężar.
2. Zanurz prostopadłościan w zlewce z wodą i ponownie odczytaj
i zanotuj wskazania siłomierza.
3. Powtórz doświadczenie dla prostopadłościanu z mosiądzu i ze stali.
Wnioski:

Doświadczenie 2
Pomoce: plastelina, zlewka z wodą, siłomierz.
Instrukcja:
1. Zawieś kulę z plasteliny na siłomierzu i odczytaj jej ciężar.
2. Zanurz plastelinę w zlewce z wodą i wyznacz siłę wyporu.
3. Zmień kształt plasteliny i ponownie wyznacz siłę wyporu.
4. Podziel plastelinę na dwie części i wyznacz siłę wyporu każdego kawałka.
Wnioski:

Doświadczenie 3
Pomoce: woreczek, zlewka z wodą, siłomierz.
Instrukcja:
1. Napełnij woreczek wodą i zawiąż go.
2. Za pomocą siłomierza wyznacz ciężar woreczka z wodą.
3. Zanurz woreczek całkowicie w zlewce z wodą.
4. Odczytaj i zanotuj wskazania siłomierza.
Wnioski:

Opracowała:
Elżbieta Jankowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie