Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Projekt jako metoda nauczania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 16780 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Opracowała: Alina Rzymska
Szkoła Podstawowa w Czyżewie

Pojęcie "projektu" przyjęło się na określenie metody nauczania, której istota polega na tym, że uczniowie realizują określone, "duże" przedsięwzięcia (znacznie obszerniejsze niż tradycyjne zadania domowe) w oparciu o przyjęte wcześniej założenia. Przedsięwzięcie takie charakteryzuje się tym, że:
  • ma określone cele i metody pracy;
  • ma określone terminy realizacji całości przedsięwzięcia oraz poszczególnych etapów;
  • wyznaczone są osoby odpowiedzialne za jego realizację;
  • znane są kryteria oceny poszczególnych etapów pracy i rodzajów aktywności uczniów;
  • uczniowie mogą pracować indywidualnie choć znacznie częściej zadania realizowane są w grupach;
  • rezultaty pracy prezentowane są publicznie (na ogół na forum klasy lub szkoły)
  • podstawowe informacje na temat zadania, jakie stawia przed uczniami nauczyciel (temat, cele, metody pracy, terminy i kryteria są przygotowane przez nauczyciela w formie tzw. instrukcji).
     Ze względu na przedmiot pracy oraz możliwość publicznej prezentacji jej efektów można przyjąć , iż istnieją dwa rodzaje projektów edukacyjnych:
  1. Projekt badawczy polegający na zebraniu i usystematyzowaniu informacji o pewnych zagadnieniach. Jego rezultaty mają charakter różnego rodzaju opracowań (esejów, wywiadów, rysunków, albumów, gier itp.), które uczniowie przygotowują, a następnie prezentują w określonych przez instrukcję warunkach.
  2. Projekt działania lokalnego, polegający na podjęciu jakiegoś działania w środowisku lokalnym (także w samej szkole). Rzecz jasna efekty działań lokalnych nie zawsze dają się bezpośrednio zaprezentować w klasie szkolnej. Jeśli np. w ramach projektu "Park" uczniowie zdecydują się uprzątnąć park w swojej miejscowości to, chcąc przyjrzeć się rezultatom ich pracy musimy udać się w to miejsce. Natomiast w klasie szkolnej mogą zostać zaprezentowane np. fotografie, czy ilustracje pokazujące zmiany jakie zaszły w parku dzięki podjętym działaniom.
      Projekt edukacyjny to metoda nauczania kształtująca wiele umiejętności oraz integrująca wiedzę z różnych przedmiotów. Istotą tej metody jest samodzielna praca uczniów, wykorzystujących wiedzę z wielu dziedzin, prowadząca do realizacji określonego celu (tematu), w oparciu o założone cele.
Na czym polega efektywność metody projektów?
  • rozwija samodzielność,
  • kształci umiejętność pracy w grupie
  • rozwija myślenie twórcze
  • umożliwia zaprezentowanie i zintegrowanie wiedzy z różnych dziedzin
  • uwzględnia zainteresowania, uzdolnienia uczniów
  • daje możliwość samooceny, wyrażania własnego zdania
     Stosując metodę projektu kształtujemy u uczniów następujące umiejętności:
    organizacji pracy
    selekcji zebranych materiałów
    współdziałania
    posługiwania się komputerem
    korzystania i poszukiwania różnych źródeł informacji
    rozwiązywania problemów
    podejmowania decyzji za siebie i grupę
    kulturalnego dyskutowania
    prezentowania
Założenia i cele metody projektów w nauczaniu zintegrowanym.
     Założeniem metody projektów jest uwzględnianie w szerokim zakresie aktywności uczniów, ich planowej działalności oraz uczenia rozumienia otaczającej rzeczywistości.
     Można by ją również ująć w kategoriach strategii postępowania nauczyciela, gdzie wyodrębnia się cele, metody, środki.

Cele to :
  • Integrowanie umysłu i czynności praktyczno – psychicznych, pomoc dziecku w uczeniu się uczenia.
  • Rozwijanie zainteresowań i zdolności dziecka, dostosowanie poziomu osiąganej wiedzy do ich możliwości.
  • Postrzeganie dziecka jako odrębnej jednostki ( podmiotowość ) mającej swoje potrzeby, indywidualność, właściwe dla siebie tempo pracy.
  • Uczenie planowania czynności, systematyczności i samodzielności w wykonywaniu zadań.
  • Umiejętność wyszukiwania wszelkich informacji niezbędnych do pracy, ich selekcji, samodzielne zdobywanie wiedzy oraz wykorzystywanie już posiadanej.
  • Zachęcanie do oceny własnej pracy, do podejmowania trudnych decyzji.
  • Zachęcanie do podejmowania aktywności przy pozostawieniu wyboru rodzaju pracy, zadania.
  • Wzbudzenie pozytywnej, wewnętrznej motywacji, która dotyczy wszystkich sfer rozwoju: poznawczej, społecznej, moralnej, emocjonalnej.
  • Rozwijanie umiejętności uspołeczniania – współpracy, współdziałania w grupie. Dbałość o pozytywne relacje uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel.
Zasady i warunki realizacji metody projektów.
     Tak jak każda, metoda projektów wymaga pewnych zasad. W dydaktyce wyróżniamy zasady ogólne i szczegółowe odniesione do metody projektów.
  1. Realizowanie, gdzie uwzględnia się temat naczelny i zadania wszystkich zakresów edukacji. Może się to odbywać na trzy sposoby:
    • uczeń projektuje, a nauczyciel się tylko włącza do projektu ucznia;
    • wzajemnie uzgadnianie, wspólne planowanie, podejmowanie decyzji
    • nauczyciel ma swój zakres projektu i włącza w niego ucznia. Najbardziej pożądanym i efektywnym sposobem – zasadą współpracy uczeń – nauczyciel jest drugi sposób oparty na równowadze między dwoma podmiotami.
  2. Uwzględnianie różnych form aktywności ucznia. Przez formę rozumiemy sposób realizowania całości procesu kształcenia poprzez wywoływanie i organizowanie odpowiednich sytuacji prowadzących do wyzwolenia aktywności uczniów.
  3. Elastyczność czynności uczniów w zależności od tematu. Nauczyciel pozostawia uczniom możliwie jak największą swobodę, pozwala na rozwój inwencji twórczej i pomysłowości.
  4. Uwzględnianie środowiska życia ucznia jako jego źródła treści i form aktywności. Najwięcej doświadczeń, przeżyć i wiadomości czerpanych jest z najbliższego otoczenia. Rola nauczyciela polega na właściwym "poszerzaniu" rzeczywistości dziecka i wskazywaniu na jej z nim zależności.
  5. W realizacji projektów wyraźnie uwzględniać etapy działania:
    1. przygotowanie
    2. realizacja
    3. utrwalenie i ocena     Sposób opracowania projektu wymaga od uczniów wspólnego przedyskutowania i szczegółowego zaplanowania pracy, opracowania swojego zadania ( wynikającego z podziału zadań między członków grupy ) z wykorzystaniem różnorodnych źródeł informacji oraz zaprezentowania konkretnego efektu pracy.
    4. Różnicowanie czasu pracy i przerw.
            Uczniowie wspólnie z nauczycielem określają czas realizacji poszczególnych etapów projektu, czas zbierania materiałów przez grupy, czas pracy nad projektem np. w ciągu tygodnia ( ilość spotkań i ich długość ), czas na prezentację projektu.
    5. Eksponowanie czynności praktycznych ucznia jako podstawy czynności teoretycznych. Uczeń ma możliwość wykazania się swoimi zainteresowaniami, zdolnościami, inwencją twórczą. Poprzez działania praktyczne wykorzystuje swoją wiedzę i zdobywa nową.
    6. Racjonalny dobór czasu nauki z przeznaczeniem na ćwiczenia umiejętności szkolnych i pozostałe działania uczniów.
    Sposób przeprowadzenia:
    1. Określenie z uczniami tematu projektu.
    2. Przygotowanie instrukcji do projektu, która zawiera:
      • temat projektu i jego cele,
      • zadania, jakie mają wykonać uczniowie,
      • źródła, które powinni wykorzystać,
      • termin konsultacji z nauczycielem,
      • termin prezentacji i czas jej trwania.
      • sposoby prezentacji,
      • kryteria oceny projektu,
    3. Realizacja projektu zgodnie z instrukcją.
    4. Prezentacja i ocena projektu.

    Referat opracowany na podstawie warsztatów "Uczenie metodą projektów"

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie