Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykrywanie dysleksji w wieku wczesnoszkolnym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1603 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

    Czym jest dysleksja? Wadą, chorobą, zaniedbaniem? Jak się przejawia? A może - jak chcą niektórzy – nie ma żadnej dysleksji, są tylko niedbali rodzice, źli nauczyciele i leniwi uczniowie ?
     Można źle czytać i pisać z wielu powodów. Najbardziej oczywistym jest niedorozwój umysłowy lub zły stan narządów zmysłów, np. niedosłuch lub silna krótkowzroczność nie skorygowana okularami. Mogą to być także zaniedbania środowiskowe – brak troski rodziców fizyczny, emocjonalny i umysłowy rozwój dziecka. Wciąż jeszcze zdarza się, że do szkoły trafiają dzieci, które wcześniej nie zetknęły się z ołówkiem i papierem. Wreszcie dziecko może być źle uczone.
     Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu rozpoznaje się u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych, uwarunkowanych nieprawidłowym funkcjonowaniem centralnego układu nerwowego.
     Wyróżniamy kilka postaci tych specyficznych trudności, które mogą występować jednocześnie i w izolacji:

  • dysleksja – trudności w czytanie ( pojawiają się często z trudnościami pisaniu )
  • dysgrafia – trudności w opanowaniu kaligrafii ( niski poziom graficzny pisma )
  • dysortografia – trudności w opanowaniu poprawnej pisowni ( błędy ortograficzne )
W jakich czynnościach i zachowaniach uczniów możemy obserwować trudności i jak je interpretować ?

     Umiejętności graficzne dzieci uzależnione są od poziomu spostrzegania i pamięci wzrokowej, od sprawności ruchowej rąk oraz od koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dzieci niezręczne manualnie lub z zaburzeniami w koordynacji wzrokowo-ruchowej upraszczają rysowane kształty, mają tendencje do zbyt silnego nacisku kredki, co spowodowane jest nadmiernym napięciem mięśni dłoni i palców. Częste ścieranie i poprawianie linii spowodowane jest tym, że dzieci są niezadowolone ze swej pracy . Treść rysunków jest uboga , bo dziecko unika rysowania trudnych elementów.
     Dzieci z zaburzeniami spostrzegania i pamięci wzrokowej również wykonują rysunki ubogie w szczegóły, lecz jest to wynikiem powierzchowności obserwacji, trudności w rejestrowaniu , zapamiętywaniu wielu elementów spostrzeganych wzrokowo. Dzieci te chętnie ściągają od kolegów pomysły rysunków, a przy rysunkach dowolnych powielają zawsze te same treści.
     Rysunek wykonany według wzoru, pozwala zaobserwować zakłócenia w orientacji przestrzennej, co ujawnia się w postaci mylenia kierunków: lewy-prawy, góra-dół.
     Dzieci z trudnościami w spostrzeganiu wzrokowym lub niezręcznością manualną, należy zachęcać do rysowania, lepienia, modelowania, wyrywania i wycinania oraz zwracać uwagę na zapamiętywanie szczegółów.
     Dla dzieci ćwiczących spostrzegawczość wzrokową i orientację cenne jest odwzorowywanie układów kształtów geometrycznych, wymagające dokładnej analizy przedstawionej struktury, uwzględnienia kierunków i stosunków pomiędzy poszczególnymi elementami układów.
     W okresie przygotowawczym do nauki czytania i pisania dzieci przeprowadzają analizę i syntezę dźwiękową słów, początkowo bez znaku graficznego, rozpoznają poszczególne głoski w słowach, określają ich lokalizację, składają słowa z pojedynczo poznanych dźwięków. Tak jak znak graficzny jest dla nich symbolem abstrakcyjnym, tak i poszczególne głoski konkretyzują się dopiero wtedy, gdy są ułożone w słowo.
     U dzieci z zaburzoną percepcją słuchową można zaobserwować następujące objawy:
  • zachowują się tak, jakby nie rozumiały, czego się od nich żąda,
  • nie potrafią powtórzyć głosek we właściwej kolejności w słowie przed chwilą analizowanym
  • próby samodzielnej analizy nie udają się ( robią błędy) analizują dość dobrze krótkie słowa, z dłuższymi mają trudności
  • potrafią rozpoznać pierwszą głoskę słowa, mają trudności z rozpoznawaniem ostatniej
Zaburzenia spostrzegania słuchowego mają wpływ na czynność pisania:
  • uczniowie robią błędy przy pisaniu z pamięci i ze słuchu,
  • mylą litery o podobnym brzmieniu – głoski dźwięczne i bezdźwięczne, np. chleb – chlep
  • opuszczają końcówki słów, sylaby i litery
  • popełniają błędy przy zmiękczaniu ( słonice – słońce )
  • robią błędy wynikające z nieprawidłowej wymowy ( ćfik – dźwig)
Trudności w czytaniu wynikające z opóźnionej percepcji wzrokowej to:
  • uporczywe głosowanie lub sylabizowanie,
  • trudności ze śledzeniem czytanego przez nauczyciela i kolegów tekstu,
  • trudności ze scaleniem słowa: rozpoznawanie liter przebiega wolno,
  • trudności z głośnym czytaniem,
     Nie należy męczyć dzieci głośnym czytaniem, trzeba ćwiczyć codzienne czytanie krótko ( 15 min ), by nie zniechęcić. Nie można głoskować, lecz czytać sylabami, jeżeli dzieci nie potrafią całościowo odczytać wyrazu. Należy dostarczać książki z krótkimi tekstami ( wiersze, zagadki ), sprawdzać poprzez rozmowę stopień zrozumienia tekstu. Konieczne jest dostosowywanie wymagań do możliwości dziecka i ocenianie jego prac w stosunku do włożonego wysiłku, a nie uzyskanych efektów.

Jak pracować z dzieckiem dyslektycznym?

     Nauczyciel nie powinien dopuścić, aby słabe postępy w czytaniu i pisaniu zniechęciły dziecko do nauki. Aby to osiągnąć, musi ograniczyć wymagania w tym zakresie i równocześnie zachęcać do zdobywania jak najlepszych wyników w zakresie innych umiejętności.
     Wskazane jest, aby:
  • nie zmuszać dziecka do czytania głośnego wobec całej klasy
  • indywidualnie traktować dziecko leworęczne i z obniżoną sprawnością motoryczną
  • posadzić dziecko blisko siebie, aby móc je obserwować i pomóc mu, gdy będzie miało trudności
  • nauczyciel powinien sam wyraźnie pisać na tablicy i zwracać uwagę, czy dziecko nadąża z pisaniem
  • dyktanda w klasie I należy zastąpić pisaniem z pamięci ( korzystne jest zrobienie takiego sprawdzianu indywidualnie, poza lekcją )
  • podczas przepisywania lub czytania zadawać odpowiednio krótszy fragment tekstu
     Dzieci dyslektyczne szybko się męczą, po 10 minutach intensywnej koncentracji uwagi muszą odpocząć – mieć krótką przerwę lub zmienić rodzaj aktywności.
     Nauczania nie należy opierać na emocjach negatywnych: strachu, niepewności, poczuciu winy i wstydu, lecz na uczuciach pozytywnych: zainteresowaniu, zaciekawieniu, przeżyciu sukcesu.

RODZAJ ZABURZEŃ ICH OBJAWY, PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA REEDUKACYJNE.

Obniżona zdolność analizy i syntezy wzrokowej oraz orientacji przestrzennej
Objawy
  1. Trudności rozpoznawania przedmiotów na obrazkach
Rodzaj ćwiczeń
  1. Omawianie ilustracji i historyjek obrazkowych.
  2. Wyszukiwanie podobnych i różnych elementów na poszczególnych obrazkach.
  3. Układanie rozciętych obrazków w całości.
  4. Rozpoznawanie podobnych figur geometrycznych na ilustracji.
Objawy
  1. Trudności odwzorowywania pojedynczych elementów łączenie ich w całość.
Rodzaj ćwiczeń
  1. Obrysowywanie konturów obrazków przez kalkę.
  2. Odwzorowywanie prostych figur geometrycznych.
  3. Odwzorowywanie elementów złożonych z połączenia różnych figur geometrycznych.
Objawy
  1. Trudności rozpoznawania linijek w zeszycie.
Rodzaj ćwiczeń
  1. Linie, w których należy pisać, zaznaczyć grubą kreską.
Objawy
  1. Rysunki są ubogie , źle rozplanowane.
Rodzaj ćwiczeń
  1. Duża ilość rysunków o tematyce z życia dziecka. Podać schematy wykonywania rysunków – postaci ludzi i zwierząt.
  • Objawy
    1. Trudności zapamiętywania liter.
    Rodzaje ćwiczeń
    1. Ćwiczenia w odwzorowywaniu drobnych elementów.
    2. Lepienie liter z plasteliny.
    3. Obrysowywanie szablonów liter.
    4. Odwzorowywanie liter – dużo ćwiczeń.
    5. Sporządzanie albumów z ilustracjami i podpisywanie druk i pismo.
    6. Wybieranie poznanych liter z rozsypani literowej.
    Objawy
    1. Mylenie liter i cyfr o podobnym kształcie.
    Rodzaje ćwiczeń
    1. Obrysowywanie szablonów tych znaków.
    2. Ćwiczenia w rysowaniu tych liter.
    3. Układanie wyrazów z tymi literami – czytanie i pisanie z pamięci i ze słuchu.
    Objawy
    1. Długo utrzymuje się odwzorowywanie napisów po literze.
    Rodzaje ćwiczeń
    1. Ćwiczenia czytania sylabami.
    2. Dużo ćwiczeń w pisaniu z pamięci i ze słuchu.
    Objawy
    1. Opuszczanie liter w wyrazach lub części wyrazów. 9. Dużo błędów ortograficznych.
    Rodzaje ćwiczeń
    1. Pisanie z pamięci, przepisywanie tekstów.
    2. Prace powinny być krótkie, należy stosować systematyczną kontrolę i korektę.
    Objawy
    1. Wolne tempo pisania.
    Rodzaj ćwiczenia
    1. Stosować indywidualizację w zakresie tempa pracy – szczególnie przy pracach pisemnych.
    Objawy
    1. Długo utrzymujące się literowanie, przekształcanie wyrazów, mylenie końcówek.
    Rodzaje ćwiczeń
    1. Dużo ćwiczeń czytania sylabami.
    2. Składanie wyrazów i zdań z rozsypani sylabowej.
    3. Dużo ćwiczeń w pisaniu i czytaniu wyrazów jednosylabowych, dwusylabowych i wielosylabowych.
    4. Rozkładanie wyrazów na sylaby.
    Obniżona zdolność analizy i syntezy słuchowej.
    Objawy
    1. Ubogie słownictwo, obniżenie poziomu myślenia słowno-pojęciowego.
    Rodzaj ćwiczeń.
    1. Duża ilość ćwiczeń wzbogacających słownictwo– wykorzystując ilustracje, filmy, gry i zabawy.
    Objawy
    1. Trudności w nauce płynnego czytania.
    Rodzaj ćwiczeń
    1. Ćwiczenia w poprawnym wymawianiu spółgłosek samogłosek, sylab.
    2. Duża ilość ćwiczeń w czytaniu wyrazów z podziałem na sylaby.
    Objawy
    1. Trudności w stosowaniu zmiękczeń.
    Rodzaj ćwiczenia
    1. Stosować analizę wzrokową i słuchową trudniejszych wyrazów.
    Słaba sprawność motoryczna ręki.
    Objawy
    1. Wolne tempo wykonywania czynności.
    Rodzaj ćwiczenia
    1. Rysowanie, lepienie, wycinanie, wydzieranie.
    Objawy
    1. Rysunki powstają wolno z dużym wysiłkiem.
    Rodzaj ćwiczenia
    1. Odwzorowywanie figur geometrycznych.
    2. Pokrywanie dużych płaszczyzn farbami.
    Objawy
    1. Litery nierówne, wykraczają poza linię.
    Rodzaj ćwiczenia
    1. Obrysowywanie konturów przedmiotów, liter, szablonów.
    Objawy
    1. Brak łączenia liter ze sobą.
    Rodzaj ćwiczenia
    1. Odwzorowywanie liter i form literopodobnych.

    Anna Michalska
    nauczycielka SP w Łaniętach
  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie