Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Żyj zdrowo i godnie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1370 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


ADRESAT:
Młodzież znajdujące się w trudnej sytuacji kryzysowej i pochodzące z rodziny wieloproblemowej.

Cele:

1. Stworzenie możliwości bezpiecznego odreagowania lęku, poczucia krzywdy, emocji, które związane są z przeżyciami w rodzinie dysfunkcyjnej.
2. Propagowanie prawidłowych postaw i zachowań interpersonalnych.
3. Kształtowanie postaw szacunku, tolerancji i miłości.
4. Utrwalenie wiedzy na temat mechanizmu- pułapki uzależnienia.
5. Tworzenie warunków młodzieży dokazywania solidarnością z Europą.




CZAS REALIZACJI:

Program realizowany będzie od 1 września do 1 listopada 2004 roku.




RYTM SPOTKAŃ:

Spotkania będą odbywały się raz w tygodniu przez dwie godziny.



MIEJSCE:

Ośrodek Usług Opiekuńczo- Wychowawczych w Tychach.( grupa interwencyjna).



METODY PRACY:


Mikroedukacja
Trening umiejętności
Technika ekspresji
Gry i zabawy
Scenki
Psychodrama
Dyskusja
Burza mózgów
Relaksacja



FORMY PRACY:

Indywidualna
Grupowa
Zespoły zadaniowe











BLOKI TEMATYCZNE






I. SPOTKANIE PIERWSZE

INTEGRACJA GRUPY




• Wprowadzenie w tematykę programu.
• Gry i zabawy integracyjne budujące zaufanie w grupie i przyjazną atmosferę:” Złap imię”, „ Życiorys na literkę”, „ Tocząca się opowieść”, „ Pomocna dłoń”.
• Kontrakt grupowy- uświadomienie konieczności przestrzegania ustalonych norm i zasad .



II. SPOTKANIE DRUGIE



EMOCJE I WARTOŚCI



• Wprowadzenie- rozpoznawanie uczuć (ćwiczenia pantomimiczne).
• Panorama uczuć- burza mózgów.
• Okazywanie sobie pozytywnych uczuć.
• Asertywność jako postawa, dzięki której możemy zachować swoją tożsamość i poczucie własnej wartości.
• Kwestionariusz asertywności.
• Księga emocji:

-przygotowanie w grupach kart księgi( rysunek):

- Jestem szczęśliwy…
- Jestem zły…
- Jestem dumny…
- Jestem przestraszony…
- Jestem spokojny…
- Jestem znudzony…
- Jestem radosny…
- Jestem samotny…
- Jestem zadowolony…

- Przygotowanie stron księgi z uzupełnionymi zdaniami:

- Gdy jestem znudzony…
- Gdy jestem smutny…
- Gdy jestem szczęśliwy…
- Gdy jestem smutny…
- Gdy jestem wesoły…
- Gdy jestem zły…

• Spacer rozluźniający.

• Podsumowanie- „ Wyrażając emocje pamiętaj o…”






III. i IV. SPOTKANIE TRZECIE I CZWARTE.


KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA


• Wprowadzenie.
• Właściwości ( cechy psychiczne) ważne w kontaktach międzyludzkich.
- empatia
- życzliwość
- autentyczność
- konkretność
- inicjatywa
- bezpośredniość
- otwartość
- akceptacja uczuć
- konfrontacja
- samopoznanie
• Aktywne słuchanie.
• Rozwijanie uniwersalnych umiejętności społecznych ułatwiających kontakt z ludźmi.
• Różne sposoby porozumiewania się.( praca w grupach - drama)
• Prezentacja i stworzenie wspólnej listy słownego( werbalnego) i bezsłownego
( niewerbalnego) porozumiewania się.
• Znaczenie intonacji głosu w komunikacji międzyludzkiej ( praca indywidualna- czytanie tekstów).
• Mowa ciała.
• Negocjacje, czyli sztuka porozumiewania się między ludźmi.
- czynniki ułatwiające prowadzenie negocjacji
- czynniki utrudniające prowadzenie negocjacji
- zasady oparte na negocjacji
• Podsumowanie spotkania( Lubię, kiedy rozmawiając z tobą…)




V. SPOTKANIE PIĄTE


JAK BUDOWAĆ PRZYJAŹŃ I MIŁOŚĆ?


• Wprowadzenie – zabawa „ Okazywanie sobie przyjaźni”
• Co rozumiemy przez pojęcie przyjaźń?( burza mózgów)
• Cechy prawdziwej przyjaźni.
• Szukam przyjaciela.( drama)
• Co utrudnia przyjaźń?
• Co zrobić by utrzymać przyjaźń?
• Dekalog przyjaźni.
• Miłość daje czy zabiera?
• Jak budować miłość?( praca w grupach)
• Miłość prawdziwa i pozorna.
• Jakich partnerów unikać?
• Seksualność człowieka.
• Antykoncepcja.
• Podsumowanie.




VI. SPOTKANIE SZÓSTE


GODNOŚĆ I TOLERANCJA.


• Wprowadzenie-zabawy integracyjne: „ Jesteśmy różni. „ Trojaczki” „ Innymi oczami” „ Taki sam i inny.”
• Definicja tolerancji.
• Stereotypy myślowe.
• Granice tolerancji.
• Kodeks „ Jak zostać bardziej tolerancyjnym ?”.
• Kim jestem- ustalenie cech składających się na pozytywny lub negatywny obraz samego siebie.( rysunek)
• Deklaracja Praw Człowieka( 1 art.)
• Jak można utracić godność?
• Szacunek-( scenki)
• Podsumowanie.


VII. SPOTKANIE SIÓDME

ALTERNATYWA DLA AGRESJI.

• Wprowadzenie.
• Co to jest agresja?
• Identyfikacja sposobów radzenia sobie ze złością.
• Co dzieje się z człowiekiem kiedy tkwi w złości?- opracowanie własnych strategii.
• Rozpoznawanie zachowań agresywnych.
• Kategorie agresji.
• Jak powstaje agresja- ( praca w grupach).
• Relaksacja – uwalnianie napięcia.
• Trening zastępowania agresji.
• Podsumowanie.




VIII. SPOTKANIE ÓSME.

ZAGROŻENIA DLA ZDROWIA WYNIKAJĄCE ZE SPOŻYWANIA
ALKOHOLU I STOSOWANIA INNYCH ŚRODKÓW UZALEZNIAJĄCYCH.
ALTRNATYWA WOBEC STOSOWANIA ŚRODKÓW ZMIENIAJACYCH
ŚWIADOMOŚĆ.




• Wprowadzenie.
• Podstawy wiedzy o uzależnieniach.
• Informacja na temat szybkości powstawania uzależnień.
• Objawy uzależnienia.
• Obronne wzorce funkcjonowania dzieci z rodzin z problemem alkoholowym
- bohater rodzinny
- wspomagasz
- kozioł ofiarny
- maskotka
- niewidoczne dziecko
• Narkomani- stop.
• Żyję bez ryzyka- AIDS- zagrożenie
- rozróżnienie terminów HIV i AIDS
- jak dochodzi do zarażenia
- objawy
- stosunek do nosicieli wirusa HIV
- kontakty z chorymi na AIDS

• Wypowiadamy wojnę papierosom.
• Jak ciekawie spędzić czas wolny?
• Skutki niewłaściwego odżywiania( nadwaga- otyłość, anoreksja, bulimia)
• Poradnik z zakresu udzielania pierwszej pomocy.
• Podsumowanie.





IX. SPOTKANIE DZIEWIĄTE

MOJE MIEJSCE W EUROPIE.


• Wprowadzenie.
• Dzień europejski- Unia bez tajemnic.
• Klub Europejczyka
• Mówimy językiem Europy
• Poznanie i zrozumienie różnorodności wspólnej kultury europejskiej, dziedzictwa
i wspólnych podstawowych wartości.
• Muzyka Europy.
• Wspieranie walki z rasizmem i ksenofobią.
• Podsumowanie.





X. SPOTKANIE DZIESIĄTE.


PODSUMOWANIE SPOTKAŃ.


• Ankiety
• Kwestionariusz samooceny
• Obserwacja













Program opracowała:

mgr Małgorzata Grzyb

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie