Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Lokomotywa w poezji Juliana Tuwima

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1784 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Klasa:III B
Cele: -doskonalenie umiejętności słuchania utworu poetyckiego,
-kształcenie umiejętności prawidłowej recytacji wiersza,
-wskazywanie w tekście fragmentów humorystycznych,
-ćwiczenia w posługiwaniu się wyrazami dźwiękonaśladowczymi,
-kształcenie dykcji i prawidłowej artykulacji,
Metody:słowna, działania praktycznego,
Formy:indywidualna,zbiorowa,grupowa,

PRZEBIEG ZAJĘCIA
1. Ćwiczenia oddechowe.
Dzieci stoją w lekkim rozkroku, nabierają powietrze nosem, wolno wypuszczają powietrze ustami.

2. Ćwiczenia aparatu mowy:
- „mówienie maską” głosek: ma, me, mo, mi, mu (pojedynczo, w grupach) ,
- wyraźne wymawianie głosek: ma, me, mo, mi, mu w czasie trzymania w ustach korka,
- odgadywanie głosek z układu ust mówiącego.

3. Ćwiczenia dykcji.
Dzieci bardzo wyraźnie wymawiają za nauczycielem wypowiedzenie: „Cesarz czesze cesarzową, a cesarzowa czesze cesarza”.

4. Wysłuchanie pięknej recytacji wiersza Juliana Tuwima pt. „Lokomotywa”.

5. Poznanie informacji ogólnych o autorze (wybrane dziecko czyta z encyklopedii).

6. Oglądanie ilustracji w książce Lokomotywa.

7. Ćwiczenia w rytmicznym czytaniu fragmentu tekstu.
- Ciche czytanie fragmentu.
- Indywidualne głośne czytanie tekstu.
- Głośne czytanie parami.
- Zbiorowe głośne czytanie.

8. Odszukiwanie czytanego fragmentu w całym tekście.

9. Indywidualne czytanie dowolnie wybranych fragmentów tekstu.

10. Analiza tekstu.
- Wyszukiwanie i odczytywanie wyrazów, fragmentów, które:
• oddają ruch maszyny,
• ukazują ciężką atmosferę, gorączkę(wykrzykniki: buch...),
• naśladują uderzenia kół o szyny(wyrazy dźwiękonaśladowcze-onomatopeje),
• oddają ciężar i ogrom maszyny (epitety:ciężka, ogromna, tłusta),
• porównują ją do innych przedmiotów (porównania do piłeczki, zabawki blaszanej).
- Ukazanie fragmentów humorystycznych (co nas śmieszy, rozwesela).
- Określenie nastroju.
- Ustalenie tematu utworu O czym jest mowa w wierszu? (O maszynie, ruchu, pędzie).

11. Próba recytacji wybranego fragmentu.(chętne dzieci)

12. Zabawa „Pociągi”
Klasę dzielimy na trzyosobowe grupy, które stają się pociągami. Na zmianę każda osoba jest kierownikiem, przewoźnikiem i zderzakiem. Jedynie kierownik ma otwarte oczy, zajmuje pozycję jako trzeci w grupie i kieruje pozostałymi dwiema osobami, które mają oczy zamknięte.

13.Wykonywanie lokomotywy jako elementu scenografii do przedstawienia „ Z poezją Juliana Tuwima za pan brat”.
(praca w grupach):
-wycinanie okienek w kartonach,
-malowanie pudełek farbą emulsyjną,
-wycinanie, malowanie kół,

14.Praca domowa
(wybrane przez nauczyciela dzieci uczą się tekstu na pamięć).


Grażyna Droń, nauczyciel nauczania zintegrowanego

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie