Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak pokonać trudności w nauce szkolnej?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4962 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 SCENARIUSZ

Godzina z wychowawcą

TEAMAT: Jak pokonać trudności w nauce szkolnej? (jedna godzina lekcyjna)

DATA: 18.04. 2005 rok

KLASA: IVb

PROWADZĄCY: Maria Nowak

CELE:
Wiadomości
Uczeń:
- wie, że nauka jest jego pracą,
- potrafi wyjaśnić trudności wewnętrzne i zewnętrzne w nauce.
Umiejętności
Uczeń:
- potrafi rozróżnić trudności w nauce,
- zna sposoby zapobiegania i pokonywania trudności w nauce szkolnej.
Postawy
Uczeń:
- potrafi współpracować w zespole,
- jest świadomy tego, że sam może znacznym stopniu eliminować swoje niepowodzenia szkolne, chociażby przez dobrą organizację czasu pracy.

METODY: poszukująca i podająca.

FORMY PRACY: praca w zespołach.

STRATEGIA: problemowa, asocjacyjna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: rozsypanka kołowa.

LITERATURA: „Uczymy się jak uczyć”, Robert Fisher, WSiP,
„Nauczyciel – wychowawcą”, Grzegorz Koźminski.


PRZEBIEG LEKCJI.

I Część wstępna:
1. Czynności organizacyjne .
2. Powtórzenie wniosków z ostatniej lekcji – dla kogo i dlaczego uczę się?
3. Z rozsypanych na tablicy wyrazów uczniowie układają temat lekcji. Nauczyciel uświadamia uczniom cele lekcji

II Rozwinięcie.
1. Nauczyciel zachęca uczniów do udzielania odpowiedzi na zadawane przez niego pytania:
Jakie przedmioty lubisz i dlaczego?
Jakich przedmiotów nie lubisz i dlaczego?
Wymień twoje zajęcia pozalekcyjne.
Ile czasu poświęcasz na naukę w ciągu dnia itp.
Odpowiedzi uczniów będą wykorzystane do dyskusji w pkt. 2 b.

2. Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe zespoły. Wyjaśnia uczniom rodzaje trudności w nauce.
Uczniowie zastanawiają się w grupach, jakie trudności w uczeniu się są zależne od nich samych, a jakie zależą od innych osób.

3. Zespoły dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat trudności w nauce szkolnej (przykłady, analiza).

Wypisanie trudności w tabeli na tablicy:

trudności wewnętrzne:
· czuję się przemęczony
· jestem leniwy
· __________________
· __________________
· __________________

trudności zewnętrzne:
· nauczyciel szybko mówi
· trudne książki
· niezadowolenie rodziców
· __________________
· __________________

4. Nauczyciel zachęca do dyskusji w grupach nad sposobami pokonywania trudności w nauce.

5. Dyskusja na forum klasy, wyciągnięcie wniosków, np.:
a) odrobię lekcje na bieżąco,
b) postaram się skupić uwagę na lekcji,
c) poproszę nauczyciela o szersze wyjaśnienie wiadomości, których nie rozumiem,
d) będę czynniej wypoczywał.

6. Nauczyciel rozdaje uczniom rozsypankę sylabową i prosi ich o odczytanie zdania. Ustnie ocenia poprawność wykonanego zadania.

III Część podsumowująca.

1. Powtórzenie wiadomości i umiejętności z lekcji. Udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela.
2. Omówienie pracy domowej - napisz w kilku zdaniach „Jak pokonać trudności w nauce szkolnej?”.

EWALUACJA

Cele lekcji zostały zrealizowane. Uczniowie wiedzą, że nauka jest ich pracą, znają sposoby zapobiegania i pokonywania trudności (wewnętrznych i zewnętrznych) w nauce. Zrozumieli, jakie korzyści płyną z właściwej organizacji czasu dnia. Pracowali w zespołach. Mieli więc możliwości współdziałania w grupie, uczenia się od innych, proponowania swoich pomysłów. Na lekcji panowała mila atmosfera. Chwaliłam uczniów za poprawne odpowiedzi, co motywowało ich do dalszej pracy. Wszyscy uczniowie skorzystali z przygotowanej pomocy naukowej. Nie mieli problemów z odczytaniem hasła. Bez problemów rozróżniali trudności wewnętrzne i zewnętrzne w nauce.

Maria Nowak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie