Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz lekcji z geografii w gimnazjum kl. II

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5454 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Temat: Ukształtowanie pionowe Azji.

I. Cel ogólny: Poznanie ukształtowania powierzchni Azji.

II. Cele szczegółowe:
Wiadomości:
Uczeń zna: formy ukształtowania powierzchni Azji (najwyższe góry, najrozleglejsze i najwyższe wyżyny, rozległe niziny, depresje, kotliny).

Uczeń wyjaśnia: co to są niziny, niziny aluwialne, wyżyny, góry, depresje i jak te formy przedstawione są na mapie, wyjaśnia termin tsuny

Umiejętności:
Uczeń potrafi: czytać informacje z mapy tematycznej i ogółnogeograficznej, wskazać na mapie formy ukształtowania powierzchni Azji i odczytać ich nazwy, wskazać na mapie główne obszary sejsmiczne w Azji, wykazać związek między budową geologiczną a ukształtowaniem powierzchni.

Postawy: Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.

III. Formy pracy: grupowa, indywidualna.

IV. Metody: mapa mentalna, praca z mapą

V. Środki dydaktyczne: atlas geograficzny, podręcznik, mapa fizyczna Azji i świata, arkusze papieru, flamastry.

VI. Przebieg lekcji:
1. Faza wprowadzająca
1.1 Czynności organizacyjne.
1.2 Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji odnośnie położenia, linii brzegowej Azji (uczniowie wskazują na mapie świata położenie Azji i elementy linii brzegowej - wyspy, półwyspy, zatoki, morza pzrybrzeżne).

2. Faza realizacyjna
2.1 Nauczyciel objaśnia uczniom, że ukształtowanie powierzchni jest ściśle związane z budową geologiczną. Na podstawie mapy geologicznej w podręczniku str. 103 (wyd. Nowa Era) objaśnia budowę geologiczną Azji.
2.2 Nauczyciel dzieli uczniów na 6 grup. Każdej z nich przydziela do opracownia następujące zagadnienia:

Grupa I - zielona
Korzystając z tekstu w podręczniku i mapy geologicznej oraz atlasu geograficznego, odpowiedzcie na pytania:
1. Wypisz z mapy fizycznej Azji niziny (przedstaw w postaci mapy pojęć).
2. Jakim kolorem na mapie fizycznej zaznaczone są niziny?
3. Co to są niziny i nizny aluwialne?

Grupa II - żółta
Korzystając z tekstu w podręczniku i mapy geologicznej oraz atlasu geograficznego, odpowiedzcie na pytania:
1. Wypisz z mapy fizycznej Azji wyżyny (przedstaw w postaci mapy pojęć).
2. Jakim kolorem na mapie zaznaczone są wyżyny.
3. Która z wyżyn w Azji jest położona najwyżej na świecie?

Grupa III - pomarańczowa
Korzystając z tekstu w podręczniku i mapy geologicznej oraz z atlasu geograficznego, odpowiedzcie na pytania:
1. Wypisz z mapy fizycznej Azji góry stare (przedstaw w postci mapy pojęć).
2. Jakim kolorem na mapie fizycznej zaznacza się góry?
3. Kiedy zostały sfałdowane góry stare i jak się nazywają te orogenezy?

Grupa IV - czerwona
Korzystając z tekstu w podręczniku i mapy geologicznej oraz z atlasu geograficznego, odpowiedzcie na pytania:
1. Wypisz z mapy fizycznej Azji góry młode (przedstaw w postaci mapy pojęć).
2. Kiedy zostały sfałdowane góry młode i jak się nazywa ta orogeneza?
3. Jak nazywają się najwyższe góry świata i najwyższy szczyt?

Grupa V - ciemnozielona
Korzystając z tekstu w podręczniku i atlasu geograficznego, odpowiedzcie na pytania:
1. Wypisz z mapy fizycznej Azji kotliny i depresje (przedstaw w postaci mapy pojęć).
2. Wyjaśnij pojęcie depresja?
3. Jak nazywa się najniżej położone miejsce na Ziemi i gdzie ono się znajduje?

Grupa VI - niebieska
Korzystając z tekstu w podręczniku i mapy geologicznej oraz atlasu geograficznego, odpowiedzcie na pytania:
1. Wypisz z mapy fizycznej Azji kilka czynnych wulkanów (przedstaw w postaci mapy pojęć).
2. W której części Azji występują zjawiska sejsmiczne i z jakiego powodu?
3. Jakie skutki wiążą się z trzęsieniami ziemi?

Nauczyciel rozdaje grupom materiały potrzebne do wykonania zadań. Uczniowie pracują w grupach, wykonując przydzielone zadania. Nauczyciel kontroluje ich pracę, pomaga i wyjaśnia.

2.3 Liderzy grup przedstawiają wyniki pracy swojej grupy . Na tablicy zawieszają wokół hasła głównego swoją mapę pojęć (hasło główne to temat lekcji). W ten sposób powstaje mapa mentalna zwaną mapą pojęć.

3. Faza podsumowująca
3.1 Na podsumowanie nauczyciel wyświetla korzystając z rzutnika multimedialnego lub slajdów krajobrazy Azji.
3.2 Nauczyciel ocenia wystapienia uczniów. Rozdaje wykonaną przez siebie mapę mentalną do wklejenia w zeszytach.
3.3 Praca domowa - ćwiczenie 1 str. 65 (wyd. Nowa Era).

Opracowała: Beata Kałucka nauczycielka geografii Gimnazjum w Seceminie.





Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie