Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wady postawy u dzieci przedszkolnych. Gimnastyka korekcyjna

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1864 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Sylwetka, postawa, czyli zarys ciała, jest wyrazem stanu fizycznego i psychicznego, jest obrazem zdrowia. Prawidłowa postawa daje ładny zarys ciała, daje odczucie piękna i harmonii.
Sylwetka człowieka według M. Kutzner- Kozińskiej „to swobodny układ ciała w pozycji stojącej – sposób „trzymania się’’ osobnika’’. Jest to także nawyk ruchowy, który zależy od budowy ciała, sprawności funkcjonowania jego narządów i układów, a także działalności człowieka – charakteru jego pracy.
W poszczególnych okresach życia różne czynniki mają wpływ na zmiany postawy ciała. W okresie przedszkolnym /4 – 6 lat/ postawa dziecka wykazuje tendencję do zwiększania przodopochylenia miednicy i pogłębiania przodowygięcia kręgosłupa /lordoza lędźwiowa/ z jednoczesnym zmniejszaniem się uwypuklenia brzucha. Zaczyna się zaznaczać kifoza piersiowa.
Pod koniec wieku przedszkolnego a nawet wcześniej przepada pierwszy krytyczny okres, w którym pojawiają się wady postawy .
M. Kutzner- Kozińska wymienia następujące objawy które powinny zaniepokoić rodziców i nauczyciela przedszkola, a są to: „znaczne uwypuklenie brzucha, zaokrąglenie pleców, odstawanie łopatek, wysunięcie barków i głowy ku przodowi’’.
Oprócz tych wad u dzieci w wieku przedszkolnym pojawia się płaskostopie z jednoczesnym niewłaściwym ustawieniem tylnej części stopy, zwanym koślowością., oraz wady statyczne kończyn : kolana koślawe ><, lub kolana szpotawe ( ). Ciągnie to za sobą obniżoną sprawność nóg , powoduje ich szybkie zmęczenie . Następstwo tego niedostosowania odbija się nie tylko na samych stopach, ale i stawach kolanowych, biodrowym, a nawet na kręgosłupie .
Powstawanie tych wad związane jest ze zmianą trybu życia dzieci – kilku godzinne przebywanie w pozycji siedzącej /nauka, telewizor, komputer/, a mała ilość ruchu /gimnastyka, pływanie, jazda na rowerze/ , oraz niedopasowanie krzesełka i stołu do wysokości dziecka. Dlatego obecnie tak ważna rolę odgrywa wychowanie fizyczne wśród małych dzieci.
Jeżeli państwo zaobserwowali w budowie ciała waszego dziecka wymienione powyżej objawy, lub wasze dziecko zostało zakwalifikowane podczas badań bilansowych do X GRUPY DYSPANSERYJNEJ , możecie zapisać dziecko na zajęcia z gimnastyki korekcyjnej. Gimnastyka ta odbywać się będzie dwa razy w tygodniu, w czasie pobytu dziecka w przedszkolu.
Według M. Kutzner- Kozińskiej wychowanie fizyczne spełnia następujące funkcje: „stymulacyjną, adaptacyjną, kompensacyjną oraz kompensacyjną’’.
Zgodnie z określeniem M. Demela „ kompensacja stanowi zorganizowany system bodźców dopełniających oraz antybodźców mających wyrównywać i równoważyć ślepe działanie hiperadaptacji.” Czyli polega na czujnym regulowaniu strumienia bodźców , wyrównywanie ich bilansu. Kompensacja obejmuje zakres działań profilaktycznych, uprzedzających odchylenia od normy czy też zaburzenia rozwojowe.
Korekcja natomiast dotyczy przeciwdziałania odchyleniom już zaistniałym.
Prowadzona gimnastyka z waszymi dziećmi będzie miała za cel:
1. Skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej , o ile jest to możliwe , do stanu prawidłowego.
2. Niedopuszczenie do powstawania wad postawy ciała , gdy zaistnieją warunki sprzyjające ich powstawaniu.
3. Doprowadzenie sprawności fizycznej dziecka do stanu uznawanego za prawidłowy.
Pracując z waszymi dziećmi w przedszkolu będę starała się realizować następujące zadania:
1. wyrobić u dziecka nawyk prawidłowej postawy ciała.
2. wytworzyć silna i wytrzymałą stabilizację mięśniowo – więzadłową kręgosłupa po uprzednim usunięciu dystonii mięśniowej.
3. przekazywać wiedzę i umiejętności dotyczące spraw zdrowia dziecka związanych z wadą.
4. wdrożyć do rekreacji ruchowej uwzględniającej elementy profilaktyki i korekcji zaburzeń zagrażających lub istniejących u dziecka.
Uważam , że należy zadbać o prawidłową postawę ciała waszych dzieci , już w tym czasie , aby zapobiec poważnym dolegliwościom w wieku późniejszym.
Przedstawiam państwu „ Kodeks Pozytywnych Zachowań’’, które ustrzegą wasze dziecko przed powstawaniem wad postawy i stóp. / kodeks otrzymują rodzice na koniec spotkania/.

KODEKS POZYTYWNYCH ZACHOWAŃ

· Zajęcia sportowe – najlepsze i najbezpieczniejsze dla kręgosłupa jest pływanie.
· Biurko z lekko pochylonym blatem oraz krzesło z wygodnym, wysokim oparciem i regulowaną wysokością.
· Plecak z usztywnionym tyłem i szerokimi szelkami.
· Dieta bogata w wapń i witaminę D.
· Materac do spania nie za miękki, równy; poduszka niewielka.
· Ograniczenie oglądania telewizji.
· Wygodne buty.


Literatura :
1.M. Kutzner- Kozińska, K. Wlaźnik, Gimnastyka korekcyjna dla dzieci 6-7-letnich, Warszawa 1988
2.M. Kotecka – Noceń, H. Płukarz, Stopu płaskie u dzieci. Gimnastyka lecznicza, Warszawa 1986
3.M. Demel, Cele i zadania wychowania fizycznego, w Metodyka wychowania fizycznego w klasachV-VIII, red. J.Kutzner, Warszawa 1970 r.

Opracowała Agata Misiąg

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie