Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zachowanie agresywne wśród młodzieży

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1494 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Upowszechnienie telewizji, komputera zrewolucjonizowało dostęp do informacji i komunikowania się młodego człowieka. Ma to w dzisiejszej dobie pozytywny ale i negatywny wpływ na życie młodzieży. Komputer, telewizja stały się bardzo ważnym źródłem informacji, a jednocześnie narzędziem do zdobywania wiedzy w różnych dziedzinach kształtowania życia i postaw oraz zainteresowań
Posługując się wizją, obrazem, dźwiękiem oddziaływają na różnorodne przeżycia emocjonalne u odbiorcy. Mogą być kształtowane emocje przykre, wywołujące stany zagrożenia lęku, czy agresji.
Bierne i bezpieczne uczestnictwo w fantastycznym telewizyjnym życiu bardzo często zastępuje kontakty z ludźmi prawdziwymi1. Są dwie teorie na temat następstw agresji emitowanej w środkach masowego przekazu np. TV
2Według J. Kobolewskiej „Propaganda i wychowanie” Warszawa 1974, s. 150 – 151, która oparta jest na pojęciu instynktu, oglądanie agresji, przemocy działa na widza zastępczo i rozładowuje gromadzącą się u niego agresję. Sceny grozy uwalniają od popełniania czynów złych, agresywnych.
Zupełnie odmienne stanowisko reprezentują zwolennicy teorii społecznego uczenia się zachowań agresywnych.
Twierdzą oni, ze telewizja dostarcza młodzieży swoimi programami o przemocy agresywnych, antyspołecznych zachowań.3
Młodzież oglądając takie programy po upływie kilku miesięcy przenosi sceny reakcji agresywnych i wprowadza je w życie (sceny przemocy, agresji)
Jeśli sceny powtarzają się często i młodzież ogląda je nagminnie, wówczas powoduje to zmianę osobowości.4
Szczególnie młodzież narażona jest na zmianę osobowości w okresie dojrzewania, dorastania. Złe wzory zachowania utrwalają się wśród młodych i bardzo dobrze przyjmują od idoli, twórców lub innych postaci, które są przez nich uwielbiane.
W dzisiejszej dobie kryzysu autorytetów przyjęcie wizji świata, w którym przemoc i agresja jest czymś normalnym, wpływa destrukcyjnie na młodego odbiorcę. Młody człowiek pod wpływem pobudzeń emocjonalnych, z czasem staje się obojętny na przemoc, cierpienie oraz nieludzkie traktowanie drugiego człowieka
Według tych teorii agresja ukazywana w tej formie (telewizja, gry komputerowe) prowadzi do aspołecznego zachowania, rozwija poziom agresji wśród dzieci i młodzieży, zaburza postrzeganie prawdziwych wartości oraz wpływa destrukcyjnie na życie młodego pokolenia.
Istnieją różne formy i kierunki przejawianej agresji wśród młodzieży tj. agresja skierowana na zewnątrz. Agresja zachowań skierowana na zewnątrz może być : pośrednia, słowna, fizyczna i przemieszczona.
W moim odczuciu, każda z tych agresji ma negatywny wpływ na młodych ludzi, którzy uczą się bardzo szybko aspołecznych zachowań.
Bardzo częste oglądanie programów, które emitują sceny przemocy i agresji powoduje zmianę struktury osobowości i destrukcyjnie wpływa na okres dorastania, ponieważ młodzi ludzie przez oglądanie i naśladownictwo szybko uczą się negatywnych zachowań.

Literatura:
1. T. Bach Olasik – „Oddziaływanie telewizji na zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze 1993 nr 2
2. J. Kobolewska „Propaganda i wychowanie” Warszawa 1974, s. 150 – 151
3. P.G. Limbardo „Psychologia i życie” Warszawa 1994 s. 591
4. J. Gajda „Dziecko przed telewizorem” Warszawa 1883 s. 27
5. J Bram Gałkowska „Telewizyjne dzieci” Edukacja i Dialog 1995 nr 69.
6. W Pomykało (red) : Encyklopedia pedagogiczna Warszawa 1997 s. 8.
7. J. Santorski : Zacznij od siebie Warszawa 1997r.

mgr. Halina Raczkowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie