Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Proces pisania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2518 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Na proces pisania składają się 3 podstawowe elementy: psychologiczny, fizjologiczny i motoryczny.

Pierwszy dotyczy analizy i syntezy dźwiękowej, wzrokowej i ruchowej. Chodzi o to, aby dziecko posiadało słuchowe wyobrażenie odpowiednika litery (głoski), aby ujmowało literę i wyraz jako całość i aby wyobrażało sobie drogę kreślenia danej litery. Pisanie to proces psychiczny, powstający dzięki koordynacji różnych prostszych składników, występujących w procesie nauki pisania i czytania.

Fizjologia procesu pisania polega na skomplikowanych pobudzeniach nerwowych, ich integracji w korze mózgowej i aparacie ruchowym ręki.

Stronę motoryczną tworzy zespół skoordynowanych ruchów ręki - ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców. Dochodzą też techniczne warunki pisania, jak: postawa, układ rąk, odległość oczu od papieru i sposób trzymania pióra

Opanowanie pisma w zakresie elementarnym w klasie I, a później swobodnego pisania pismem czytelnym, płynnym i estetycznym w klasach wyższych jest czynnością złożoną i skomplikowaną.

Często przy nauce i doskonaleniu pisania zwraca się głównie uwagę na motoryczne czynności. U ich podstawy znajdują się odpowiednie wyobrażenia słuchowe, związane z wyodrębnieniem w wyrazach głosek i sylab (analiza dźwiękowa) oraz ich odpowiedniki - wyobrażenia graficzne (kształty liter). Z nimi dopiero kojarzą się odpowiednie wyobrażenia ruchowe jako pewne całości motoryczne. Z tego wynika, że nauka pisania opiera się na procesach związanych z nauką czytania. Sprawny ruch to ruch ciągły. W ciągłym ruchu mamy dwa układy, szeregowy - ruch po ruchu w pewnym ciągu np. pisanie litery m, n.

Drugi układ polega na równoczesnym wykonywaniu kombinowanych ruchów np. w literach k, a i wyrazach lis, ule. Dochodzi też ruch podbiegający - powstają proste i pętle, np. w literach b, d, ł.

Pisanie liter, wyrazów i zdań przebiega na podstawie odpowiednich spostrzeżeń. One to stanowią, pewną "wiedzę" o literze, kreślonej po najkrótszej drodze, zgodnie z kształtem. Nie można pisać prawidłowo, jeżeli się nie ma odpowiednich analityczno - syntetycznych wyobrażeń językowych - wyrazów i zdań. Dlatego też nauka pisania i czytania powinna odbywać się równocześnie, gdyż wzajemnie się warunkują, a następnie uzupełniają.

W dokładnym zapamiętaniu liter pomaga analiza, czyli rozkładanie na części, nazywanie ich, oznaczenie drogi kreślenia. Proces ten, nie kończy się w klasie I.

Podczas pisania uczeń doznaje szeregu wrażeń mięśniowych, na skutek nacisku, zmiany położenia itd. Ruchy te wykonuje z różną dynamiką i w różnych kierunkach. Wszystkie te czynniki składają się na kontrolę sprawności ruchowej.

Brak kontroli w początkowym etapie nauki pisania sprawia, że "ręka nie słucha oka". Pisanie na szczeblu klas początkowych jest czynnością trudną i złożoną, która wymaga znacznego wysiłku.

Barbara Lentowczyk
Szkoła Podstawowa Nr 3 w Gryficach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie