Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zaburzenia związane percepcją wzrokową

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1552 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Zaburzenia spostrzegania wzrokowego u dzieci ujawniają się w:
- trudności wyodrębniania części w złożonej całości oraz scalania poszczególnych części w całość;
- trudności w dostrzeganiu różnic między przedmiotami, obrazami i układami przestrzennymi podobnymi, lecz nie identycznymi oraz podobieństw w układach pozornie całkowicie różnych;
- trudności w odwzorowywaniu graficznym i przestrzennym złożonych struktur przede wszystkim o charakterze abstrakcyjnym ( kształty geometryczne, znaki graficzne);
- trudności rozumienia, wnioskowania na materiale obrazkowym.

Percepcji należy uczyć się tak, jak każdej innej umiejętności. Funkcjonowanie analizatora wzrokowego doskonali się wraz z wiekiem. Percepcja wzrokowa rozwija się pod wpływem doświadczeń zdobywanych w środowisku i uczenia się.

Zalecenia ogólne do pracy:
Kierować spostrzeżeniami dziecka. Zwracać uwagę na różne szczegóły w otoczeniu. Zachęcać do ćwiczeń i zabaw.

ZALECANE ĆWICZENIA
1) odwzorowywanie układów przestrzennych figur i brył geometrycznych (klocki, mozaiki);
2) odnajdywanie takich samych przedmiotów, obrazków i różnych ich układów wśród innych podobnych, lecz nie takich samych;
3) odnajdywanie różnic pomiędzy obrazkami, przedmiotami i ich układami;
4) zapamiętywanie obrazków lub przedmiotów obserwowanych przez określony czas;
5) graficzne odwzorowywanie kształtów geometrycznych symetrycznych, asymetrycznych, linearnych (szlaczki);
6) rozpoznawanie obrazków, których położenie zostało określone słownie;
7) układanie obrazków z części wg wzoru i w oparciu o zapamiętany wzór;
8) uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach, obrazkach;
9) odtworzenie z pamięci eksponowanych przedmiotów i wskazanie po krótkiej przerwie miejsca, na którym leżały;
10) dobieranie jednakowych par figur;
11) scalanie figur no. prostokąta, kwadratu, koła z części;
12) wypełnianie konturów większych figur mniejszymi;
13) uzupełnianie niepełnych konturów figur;
14) odtworzenie prostych układanek przestrzennych wg modelu;
15) różnicowanie figur geometrycznych płaskich i przestrzennych;
16) różnicowanie figur o podobnych kształtach;
17) dobieranie liter wielkich do małych;
18) dobieranie liter drukowanych do pisanych;
19) wykonywanie plansz i albumów ilustrujących litery;
20) wyszukiwanie takich samych sylab i ich segregowanie;
21) segregowanie wyrazów takich samych;
22) segregowanie wyrazów o takiej samej liczbie liter;
23) segregowanie wyrazów z określoną spółgłoską;
24) wyodrębnianie liter w wyrazach , podkreślanie;
25) różnicowanie liter najczęściej mylonych( n-u, b-p, b-d);
26) tworzenie wyrazów rozpoczynających się literami najczęściej mylonymi: n, u, b, p, d;
27) dobieranie wyrazów tak, by każdy następny różnił się od poprzedniego tylko jedną literą; np. noc- nos-kos- koc- kod- jod- jad;
28) tworzenie wyrazów rozpoczynających się taką samą sylabą;
29) uzupełnianie brakujących liter, sylab w wyrazach;
30) uzupełnianie zdań z lukami przez wyszukiwanie wyrazów z rozsypanki wyrazowej lub tworzenie własnych;
31) układanie zdań pojedyńczych, rozwiniętych, oznajmujących, pytających przy pomocy ilustracji i rozsypanek wyrazowych;
32) podział zdań na wyrazy przez pocięcie i ponowne ułożenia;
33) dobieranie zdania do obrazka;
34) uzupełnianie zdań obrazkami, wyrazami;
35) tworzenie krótkich tekstów składających się z dwóch, trzech zdań z rozsypanki wyrazowej jako odtworzenie tekstu słyszanego, opisu ilustracji, odczytanie ułożonego tekstu.

Bibliografia:
1. M.Bogdanowicz, Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, WsiP, W-wa, 1985r.
2. T. Danielewicz, A.Koźmińska, J.Magnuska, Pomoce terapeutyczne dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych, PTHP, W-wa, 1974r.
3. G.Demelowa, Minimum logopedyczne dla nauczycieli przedszkola, WsiP, W-wa, 1979r.
4. T.Gąsowska, Z.Stepowska, Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, WsiP, W-wa, 1978r.
5. E.Schopler, M.Lansing, L.Waters, Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, SPOA, Gdańsk, 1983r.

mgr Genowefa Grzeszczuk
Logopeda dyplomowany
Szkoła Podstawowa nr 8 w Oławie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie