Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Hartowanie organizmu jako jedno z działań mających wpływ na zapobieganie stresom i prawidłowy rozwój fizyczny dzieci w wieku przedszkolnym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 983 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Jest to zespół zabiegów i ćwiczeń fizycznych służących usprawnieniu mechanizmów termoregulacji oraz zwiększeniu odporności na zimno i zmiany temperatury otoczenia. Hartowanie jest znaną od dawna metodą profilaktyczną. W wielu krajach, szczególnie skandynawskich, ludzie od najmłodszych lat korzystają z sauny (suche, gorące powietrze, z okresowym, krótkotrwałym zwiększeniem wilgotności i ochłodzenie zimną wodą i powietrzem). W Polsce, gdzie około 2/3 dni w roku jest zimnych, termin "hartowanie" praktycznie zniknął. Potrzebę hartowania uzasadniają następujące warunki współczesnego życia:

  • zbyt krótkie i rzadkie działanie na organizm zmiennych bodźców termicznych - większość dzieci mieszka w miastach, w budynkach centralnie ogrzewanych, wiele jest odwożonych do przedszkola lub szkoły samochodem (autobusem);
  • mała aktywność fizyczna dzieci, zwłaszcza na powietrzu;
  • powszechne przegrzewanie dzieci.

    Warunki te sprzyjają osłabieniu mechanizmów utrzymujących stałą temperaturę ciała i dezadaptacji do zmiennych wpływów atmosferycznych. W konsekwencji powoduje to zwiększoną zapadalność na choroby dróg oddechowych, głównie w podłożu przeziębieniowym.

    A) Mechanizm działania zabiegów hartujących: hartowanie polega na działaniu na organizm naturalnych, zmiennych bodźców termicznych (wody o zmiennej temperaturze, powietrza, zwłaszcza jego ruchu, i słońca), wspomaganych ćwiczeniami fizycznymi. Bodźce te, zwykle o małym i średnim natężeniu, wywołują różnorodne reakcje fizjologiczne: zmiany miejscowe i reakcje ogólne;

    B) Powietrze i ćwiczenia fizyczne: hartujące działanie powietrza, które styka się ze skórą i z błonami śluzowymi dróg oddechowych, warunkowane jest istnieniem różnicy temperatur między powietrzem a tymi tkankami. Dodatkowym czynnikiem jest ruch i wilgotność powietrza. Podstawową metodą hartowania na świeżym powietrzu jest połączenie działania chłodnego powietrza i ćwiczeń fizycznych. Zaleca się także brodzenie po wodzie, chodzenie po rosie, kamieniach, zimnej posadzce, puszystym śniegu (u osób już zahartowanych). Dla małych dzieci wskazany jest sen na powietrzu we wszystkich porach roku.

    C) Kąpiele słoneczne: poddawanie dzieci działaniu promieni słonecznych ma na celu m.in. adaptację do wysokich temperatur bez przegrzewania i zmniejszania zdolności do wysiłku.

    Literatura:
    1. Bogdanowicz.J "Właściwości rozwoju wieku dziecięcego" PZWL Warszawa 1966r.
    2. Brzeziński.Z.L, Korczak C. W "Higiena i ochrona zdrowia" PZWL Warszawa 1978r.
    3. Szot. W, Serejski. J "Czynne poradnictwo w opiece zdrowotnej nad populacją w wieku rozwojowym" PZWL Warszawa 1982r.
    4. Kiss. B "Ergonomia w praktykach lekarzy rodzinnych" Lekarz rodzinny cz.I

    mgr Anna Iwaniuk
    Przedszkole Samorządowe Nr 42 w Białymstoku

  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie